نیوز سیتی!
14 خرداد 1402 - 18:38

نمایش سیاسی هیات اقلیم شمال عراق در ارومیه

نشست استانداران مرزی شمالغرب کشور با استانداران اقلیم شمال عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و معاونت اقتصادی وزارت خارجه و مسئولین ارشد کشوری با هدف گسترش مبادلات تجاری استانهای مرزی کشور و استان های اقلیم شمال عراق برگزار گردید. این نشست اقتصادی دارای حاشیه های قابل تاملی بود.

به گزارش خبرگزاری فارس،گروه استان‌ها؛ نشست استانداران مرزی شمالغرب کشور با استانداران اقلیم شمال عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و معاونت اقتصادی وزارت خارجه و مسئولین ارشد کشوری با هدف گسترش مبادلات تجاری استانهای مرزی کشور و استان های اقلیم شمال عراق برگزار گردید. این نشست اقتصادی دارای حاشیه های قابل تاملی بود.
استاندار اربیل با نادیده گرفتن روابط سیاسی و مسئولیت های سیاسی خود در برابر کشور عراق و دولت میزبان، علایم قومگرایی و تحریک کننده قومی را بر سینه های خود نصب کرده بود. همچنین در این نشست اقتصادی -سیاسی درحضور وزیر کشور و مقامات رسمی کشور، سرود ملی جمهوری اسلامی نیز نواخته نشد.
این نشست اقتصادی با حرکات سیاسی و نمایش نمادهای الحاقگرایانه ناموزونی همراه بود که دستاوردهای احتمالی اقتصادی را به حاشیه کشاند. استاندار اربیل با نصب علائم قومگرایی عملا نشست اقتصادی را به یک همایش سیاسی تبدیل کرد. این نکته حائز اهمیت است که بی توجهی به سرود ملّی و  اجرا نکردن سرود ملی کشور به احترام هیات اقلیم شمال عراق که هزینه‌های امنیتی زیادی از این منطقه متوجه ایران شده است توجیه پذیر نیست، زیرا منطقه اقلیم شمال عراق جزو کشور فدرال عراق بوده و اجرای سرود ملی دو کشور امری مرسوم به شمار می آید. 
 مزید اطلاع هیات ایرانی، مبادی مبادلات مرزی منطقه اقلیم شمال عراق تحت نظارت حکومت مرکزی عراق بوده و هرگونه تحول اقتصاد مرزی با هماهنگی بغداد صورت می گیرد. از طرف دیگر، عدم اجرای سرود ملی کشور در مقابل هیات خارجی به احترام ملاحظات سیاسی مربوط به سرود قومی اقلیم شمال عراق توجیه پذیر نیست، زیرا عدم اجرای آن بمعنای اعتراف به هویت قومی طرف مقابل است؛ در حالیکه اجرای سرود ملی دوکشور با حضور هیاتی به نمایندگی از کشوری دیگر جزو تشریفات دیپلماتیک و رسمی بین کشورها محسوب می‌شود.
 وزیر کشور و کمیته تشریفات که قطعا با حساسیتهای قومی منطقه آشنایی دارند نمایشهای سیاسی طرف مقابل  را نباید نادیده می گرفتند چرا که هیات ایرانی عملا در مقابل کسی نشسته اند که پرچم منطقه ای را بر روی سینه خود نصب کرده است که بخشی از سرزمین ایران را نیز شامل می شود . 
لازم به ذکر است در پرچم نمادین اقلیم شمال عراق، بخش‌هایی از سرزمین کشورمان نیز به عنوان اقلیم شمال عراق معرفی شده بود بی آنکه واکنش جدی مسئولین شرکت کننده ایرانی را در پی داشته باشد. بر این اساس، بی توجهی به پروتکل های سیاسی لازم الاجرا آنهم در حالی که مقامات بلندپایه کشور حضور دارند قابل توجیه نیست. این بی توجهی به پروتکل های سیاسی در دیدار هیئت کشوری با مقامات درجه دوم اقلیم شمال عراق بازتاب بسیار گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای و شبکه های اجتماعی در پی داشت! 
در این خصوص، نکات ذیل قابل تأمل هستند.
1.  چرا مسئولان حوزه امنیت ملی از جمله وزیر محترم کشور، استانداران و رئیس کمیسیون امنیت ملی یا دستکم یکی از اعضای این کمیسیون که در جلسه حاضر بودند، هیچ واکنشی نسبت به پخش نشدن سرود ملی نشان ندادند؟ و بر مبنای کدام ادله منطقی علیرغم انتقادهای وارد شده در روز پنجشنبه هفته گذشته، تغییر یا واکنشی به اشتباهات صورت گرفته در روز جمعه اتفاق نیفتاد ؟
2. برای افکار عمومی این سوال مطرح است که عدم واکنش به این پرسش‌ها و ابهامات مطرح شده از سوی تیم ایرانی، بر اساس چه علتی صورت گرفته و چرا به این نکات پاسخ داده نشده است؟
3. عدم دروازه بانی صحیح خبر در انتشار عکس هم موضوع مهم دیگری بود که می توانست با اعمال حساسیت به موقع خبری، از انتشار گسترده‌تر و ضریب‌دهی به آن جلوگیری کند.
از طرفی، چندی قبل نیز تکرار مکرر واژه های قومگرایی در جلسه معارفه استاندار کردستان  موجب شده بود تا کارشناسان در تحلیل های خود برخی مقامات را به ناآشنایی با پایه های اساسی وحدت ملی و انسجام ملی متهم کنند.  
در قیاس با رفتار فوق، بد نیست توجه داشته باشیم که در هفته های گذشته حزب دمکرات کردستان عراق با مدیریت مسعود بارزانی به بهانه افتتاح موزه بارزان، مسئولین کنسولگری  جمهوری اسلامی ایران را دعوت کرده بود. همزمان با حضور مسئولان ایرانی از نمایندگان احزاب مسلح مستقر در شمال عراق نیز دعوت شده بود اما با هوشیاری اعضای کنسولگری ایران و ترک جلسه، مقامات شمال عراق مجبور به عذرخواهی رسمی از ایران شده و با اعزام نمایندگان حزب دمکرات شمال عراق به کنسولگری رسماً از طرف ایرانی عذرخواهی کردند.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1261581

مهمترین اخبار ایران و جهان: