نیوز سیتی!
10 خرداد 1402 - 08:09

عدم اجازه ساخت و ساز در حریم میراث فرهنگی کرمانشاه؛ راه‌حل چیست؟

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی دارد که در عرصه بیش از ۷۰۰ محوطه تاریخی آن ساخت و ساز صورت گرفته است.

داریوش فرمانی، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در خصوص ساخت‌وسازها در عرصه‌ تاریخی، اظهار کرد: استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی دارد که در عرصه بیش از ۷۰۰ محوطه تاریخی آن ساخت و ساز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تملک تعداد املاک مسکونی که در عرصه آثار تاریخی از گذشته ساخته شده برای وزرت میراث فرهنگی امکان‌پذیر نیست؛ در چنین مواردی معمولا در حد مقاوم‌سازی و رفع خطر به صاحبان منازل مسکونی مجوز داده می‌شود ولی در خصوص پی‌کنی و ساخت و ساز جدید مجوزی داده نمی‌شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در توضیح تدابیر صورت گرفته برای ساخت و ساز در روستاهای واقع در محوطه تاریخی، اظهار کرد: به بخشداری‌ها پیشنهاد دادیم که با هماهنگی بنیاد مسکن زمین‌هایی را به طرح هادی روستا الحاق کنند تا ساخت و ساز جدید در آنجا انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان زلزله و شرایط اضطراری بحث جایگزینی زمین و تملک آن امکان نبود به آن‌هایی که در محوطه بوده به صورت درجاسازی اجازه ساخت و ساز داده شد، اما برای حفظ آثار تاریخی زمین‌هایی به طرح هادی روستا الحاق شود و یا راه و شهرسازی می‌تواند با واگذاری زمین برای کسانی که در عرصه تاریخی ساخت و ساز دارند، مشکل را حل کند.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1251437

مهمترین اخبار ایران و جهان: