نیوز سیتی!
11 دی 1401 - 12:18

مراسم تحلیف «لولا» در برزیل با تدابیر شدید امنیتی و غیبت «ترامپ برزیلی»

مراسم تحلیف ریاست جمهوری در بحبوحه نگرانی‌ها درباره واکنش «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور فعلی شکست خورده برزیل و هوادارانش، امروز برگزار می‌شود تا لولا داسیلوا برای سومین بار رئیس‌جمهور این کشور شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که رئیس‌جمهور برزیل در آستانه مراسم تحلیف رقیب پیروز او در انتخابات ریاست جمهوری به آمریکا رفته، تشدید تدابیر امنیتی برای این مراسم خبرساز شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارشی درباره مراسم تحلیف لولا داسیلوا در برزیل منتشر کرد و به نگرانی‌ها درباره مواضع رئیس‌جمهور فعلی و ناکام این کشور پرداخت که به دلیل داشتن مواضع افراطی به «ترامپ برزیلی» معروف شده است.

در گزارش این رسانه غربی آمده است: لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا قرار است (امروز) یکشنبه برای سومین بار به عنوان رئیس‌جمهور برزیل تحلیف شود در مراسمی که ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور فعلی این کشور در آن حاضر نمی‌شود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: «این مراسم تحلیف یک بازگشت سیاسی خارق العاده برای لولای ۷۷ ساله خواهد بود که کمتر از پنج سال بعد از زندانی شدن به اتهام‌های فساد، به کاخ ریاست جمهوری در برازیلیا برمی‌گردد؛ اتهام‌های جنجالی که بعدا کنار گذاشته شد».

به روایت این رسانه فرانسوی، «به نشانه زخم‌هایی که از رویارویی بی‌رحمانه لولا در انتخابات با بولسونارو کاپیتان سابق ارتش و عضو راستگرای افراطی در ماه اکتبر باقی مانده است، تدابیر امنیتی در مراسم تحلیف با شکوه در پایتخت بسیار شدید خواهد بود».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود هشت هزار نیروی پلیس شامل هزار نیروی فدرال وظیفه تامین امنیت مراسم تحلیف ریاست جمهوری در برزیل را بر عهده دارند که در زمینه تعداد نیروهای امنیتی برای مراسم تحلیف، رکود محسوب می‌شود.

تشدید تدابیر امنیتی در برزیل در آستانه مراسم تحلیف لولا داسیلوا در شرایطی انجام می‌گیرد که هفته گذشته یک هوادار بولسونارو برای قرار دادن یک تانکر سوخت در نزدیکی فرودگاه برازیلیا بازداشت شد. به گفته مقام‌های امنیتی، این مرد در نظر داشت که در برزیل «هرج و مرج ایجاد کند».

دستگیری هوادار رئیس‌جمهور افراطی کنونی برزیل در حالی صورت گرفته که او در مراسم تحلیف لولا داسیلوا شرکت نمی‌کند و روز جمعه برزیل را برای انجام سفر به ایالت فلوریدای آمریکا ترک کرد.

غیبت بولسونارو در شرایطی انجام شده که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم در مراسم تحلیف جو بایدن در این کشور حاضر نشد و بارها ادعا کرده است که دموکرات‌ها تقلب کرده‌اند و او برنده انتخابات ۲۰۲۰ بوده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود درباره احتمال شرکت ۳۰۰ هزار از حامیان لولا داسیلوا در مراسم تحلیف ریاست جمهوری برزیل خبر داد. طی روزهای اخیر هزاران طرفدار او با هواپیما، خودرو و حتی دوچرخه در حال رساندن خود به پایتخت برزیل هستند.

سران هفده کشور خارجی شامل روسای جمهور کشورهای آمریکای لاتین، آلمان، پرتغال و پادشاه اسپانیا از جمله شرکت کنندگان در مراسم تحلیف لولا داسیلوا هستند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود خبر داد که رئیس‌جمهور جدید و چپگرای برزیل در بدوم کار خود با یک فهرست مهم از اقدامات ضروری مواجه خواهد بود.

در گزارش این رسانه با اشاره به غیبت رئیس‌جمهور فعلی بریل در مراسم تحلیف آمده است که «برای اولین بار از پایان دوره دیکتاتوری نظامی سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۵ در برزیل» رئیس‌جمهور فعلی در مراسم تحلیف جایگزین خودش شرکت نخواهد کرد.

به رغم تایید پیروزی لولا داسیلوا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل بر ژائیر بولسونارو، برخی هواداران او خواهان ممانعت از ریاست جمهوری او و حتی دخالت ارتش شده‌اند.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهویر برزیل که در ماه اکتبر برگزار شد، دا سیلوا ۵۰.۹ درصد و بولسونارو 49.1 درصد آرا را کسب کرد. به دنبال انتشار نتایج انتخابات، بولسونارو با تاخیر چند روزه و بدون اذعان به شکست در انتخابات اعلام کرد که اجازه انتقال قدرت را می‌دهد و همزمان هواداران او در شهرهای مختلف تظاهرات برپا کرده و برخی خیابان‌ها را بستند.

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 947381

مهمترین اخبار ایران و جهان: