نیوز سیتی!
09 بهمن 1401 - 16:27

رونق کهگیلویه با طلای سرخ/ حمایت دستگاه ها از تولید ضروری است

دهدشت_ کشت زعفران، «طلای سرخ» توسط بانوی کشاورز کهگیلویه و بویراحمدی رونق را به روستای «بی منجگان» آورده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ حمیده تابش نژاد: وقتی از کهن دیار بلادشاپور «دهدشت» به سمت دارالمومنین «بهبهان» حرکت می‌کنیم، در میانه راه به روستای «بی منجگان» برمی خوریم و این روستا به دلیل داشتن خاک حاصلخیز و فضایی مناسب، یکی از جلوه‌های زیبای این مسیر ارتباطی است.

«بی منجگان» در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر دهدشت واقع شده و دارای ۶۰۰ نفر جمعیت است. شغل اکثر مردم کشاورزی و دامداری بوده و غالباً کشاورزان به کشت مرسوم دیم جو و گندم می‌پردازند، ولی در میان آنان کسانی هم هستند که راههای دیگری را برای کاشت محصولات کشاورزی انتخاب می‌کنند.

رونق کهگیلویه با طلای سرخ/ حمایت دستگاه ها از تولید ضروری است

زنان این سرزمین همواره پا به پای مردان به کار و تلاش می‌پردازند، اما این بار در میان آنان بانویی تصمیم گرفته است با کشت زعفران در یک منطقه خاص برای خودش درآمد و کسب و کاری مناسب راه اندازی کند.

طلای سرخ و گل سلامتی

زعفران از زمان‌های بسیار قدیم در دارو سازی و آشپزی مورد استفاده قرار می‌گرفت و با تحقیقات علمی، مزایای بی نظیر آن نیز به اثبات رسیده است.

خواص طلای سرخ ایران زمین برای درمان و زیبایی به قدری است که لقب طلای سرخ را برازنده‌ی آن کرده و به گل سلامتی معروف شده است.

با خاصیتی عجیب، این ادویه تأثیری بسیار مفید در تحریک ترشح هورمون‌های خاصی که باعث خوشحالی ما می‌شود، دارد.

کشت زعفران در ۲ هکتار

فریبا بازرگان ۳۲ ساله اهل روستای «بی منجگان» به خبرنگار مهر گفت: از سال ۱۴۰۰ کاشت زعفران در سطح ۲ هکتار در روستای «بی منجگان» را عملیاتی کردیم.

بازرگان هدف خود از کشت زعفران را اشتغال و درآمد زایی عنوان کرد و گفت: من با این هدف مشغول به کاشت این محصول شدم که برای خودم اشتغال و درآمدزایی نمایم و برای دیگر بانوان ایجاد انگیزه‌ای برای اشتغال باشم.

مهمترین اولویت ساخت سالن بهداشتی است

این بانو می‌گوید بزرگترین مشکل او نداشتن وسایل برای فرآوری محصول در روستا است و تاکید دارد با پرداخت تسهیلات نیز می‌تواند برای دیگر زنان این روستا اشتغال ایجاد کند.

وی ایجاد سالن بهداشتی و خرید دستگاه خشک کن را یکی از اولویت‌های مهم خود می‌داند.

بازرگان به میزان سرمایه و سودی که از کشت زعفران می‌توان کسب نموده اشاره کرد و ادامه داد: کشت زعفران چند ساله است، در سال اول خرید و کشت پیاز آن هزینه بیشتری دارد و سالهای بعد هزینه چندانی ندارد و اگر پیاز با کیفیت انتخاب شود، می‌توان زعفرانی برداشت نمود که در آمد قابل توجهی دارد.

رونق کهگیلویه با طلای سرخ/ حمایت دستگاه ها از تولید ضروری است

این بانوی کشاورز در توضیح انتظارات خود از مسئولین گفت: اگر از طرف جهاد کشاورزی، اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی و دیگر نهادهای دولتی حمایت شوم، با توجه به اینکه ظاهراً کشت این محصول با آب و هوای شهرستان سازگاری نشان داده می‌توانم زعفرانی بسیار مرغوب و با کیفیت تولید نمایم.

اداره کار آمادگی همکاری دارد

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان کهگیلویه که مشتاقانه برای دیدن این طرح و شنیدن مشکلات این کشاورز پیش قدم شد، در این بازدید با قدردانی از زحمات این بانو گفت: این حرکت می‌تواند الگویی مناسب برای تمامی بانوان این شهرستان باشد.

سلیمان کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: با توجه به حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی شهرستان، ایده‌های نو در کشاورزی می‌تواند اشتغال زایی و درامد زایی برای بانوان باشد

وی ابراز داشت: این اداره آمادگی هر گونه همکاری لازم را با این کشاورز دارد.

ادارات مربوطه همکاری‌های لازم را داشته باشند

فرماندار کهگیلویه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طرح آزمایشی کشت زعفران پاییزه در دو هکتار از مزارع «بیمنجگان» از شهریور ماه آغاز شده است.

سید عبدالعزیز موسوی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در هر هکتار از زمین‌های منطقه به طور متوسط پنج کیلوگرم زعفران برداشت شود، در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: فرهنگ سازی برای تغییر الگوی کشت در راستای اشتغالزایی روستاییان ضروری است.

رونق کهگیلویه با طلای سرخ/ حمایت دستگاه ها از تولید ضروری است

موسوی با اشاره به اولین کشت این محصول در روستا تصریح کرد: نتیجه این کشت نشان از حاصلخیز بودن خاک و ظرفیت‌های بالقوه این شهرستان در بخش کشاورزی دارد.

وی افزود: کشت مطلوب با مدیریت مناسب منابع آبی و برنامه ریزی و بهره گیری از نظر کارشناسان میسر می‌شود و می‌توان کشاورزی این شهرستان را در سطح بالایی توسعه داد.

موسوی تصریح کرد: با برنامه ریزی مناسب می‌توان گام‌های بلندی برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی کشاورزان و روستاییان منطقه برداشت.

فرماندار کهگیلویه خاطر نشان کرد: در راستای بهبود کشاورزی و جوابدهی ایده‌های نو ادارات و دستگاه‌های مرتبط با کشاورزی و اشتغال زایی همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی افزود: هرساله برداشت محصول زعفران از اوایل آذر ماه شروع و تا پایان آذرماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به انگیزه بانوان برای اشتغال زایی و درآمدزایی، می‌طلبد اداره جهاد کشاورزی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیش از گذشته برای حمایت از بانوان پر تلاش این خطه از استان کهگیلویه و بویراحمد تلاش کنند و با اعطای تسهیلات کم سود در راستای خدمت گذاری کوتاهی نکنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1005393

مهمترین اخبار ایران و جهان: