نیوز سیتی!
04 بهمن 1401 - 21:47

وال استریت ژورنال: آمریکا قصد دارد تانک آبرامز به اوکراین ارسال کند

یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابعی گزارش داد، دولت آمریکا ظاهرا قصد دارد به اوکراین تانک‌های آبرامز ارسال کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا مایل به ارسال تعداد چشمگیری تانک آمریکایی «آبرامز ام1» به اوکراین است و احتمالا در روزهای آتی آن را به صورت رسمی اعلام می‌کند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت، اعلامیه ارسال این تانک‌های آمریکایی در چارچوب یک تفاهم دیپلماتیک کلی با آلمان منتشر خواهد شد و مطابق آن آلمان هم با ارسال تعداد کمتری از تانک‌های «لئوپارد 2» ارتشش و همچنین ارسال تعداد بیشتری از تانکهای این مدل از سوی ارتش‌های لهستان و کشورهای دیگر به اوکراین موافقت می‌کند.

این تصمیم دولت آمریکا سرانجام به اختلاف نظر ایجاد شده بین کشورهای غربی و آلمان که موافقتش با ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین را مشروط به اقدام مشابه نخست آمریکا در ارسال تانک‌هایش به اوکراین کرده بود پایان می‌دهد.

متحدان غربی اوکراین  که از ابتدای سال ۲۰۲۳ تلاش کرده‌اند موج ارسال تسلیحات برای کی‌یف را با ارسال تسلیحات سنگین جدید و بی‌سابقه‌ تشدید کنند، در هفته‌های اخیر با مانور روی اینکه روسیه قصد تجمیع و تدارک قوایش برای اجرای دور جدیدی از حملات سنگین در اوکراین را دارد آلمان را برای موافقت با ارسال تانک‌های پیشرفته لئوپارد به اوکراین تحت فشار گذشتند.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: «این توافق قرار است به اختلاف بین آمریکا و آلمانی‌ها و دیگر اروپایی‌ها بر سر ارسال تانک برای اوکراین در یک مرحله محوری جنگ رسیدگی کند. کی‌یف برای دست زدن به ضد حمله با هدف بازپس‌گیری اراضی اوکراین تدارک می‌بیند و روسیه در حال بسیج نیروهایش برای عملیات‌های خود است.»

این تغییر موضع آمریکا در حالی گزارش می‌شود که یک هفته پیش جو بایدن در گفتگویی تلفنی با «اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان قبول کرده بود موضوع ارسال تانک‌های آبرامز آمریکا به اوکراین را با وجود مخالفت مقامات پنتاگون با این اقدام بررسی کند.

به نوشته وال استریت ژورنال، یک مقام رده بالای آلمانی نیز گفته است، این مساله برای بیش از یک هفته، موضوع مذاکراتی فشرده بین واشنگتن و برلین بوده و به نظر می‌رسد در آستانه حل شدن است.

مقام‌های نظامی آمریکایی به صورت علنی با ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین مخالفت و استدلال کرده بودند که این تانک‌ها به دلیل آن که نیاز به آموزش و پشتیبانی لسجتیکی فراوان برای استفاده در جنگ اوکراین دارند، در حال حاضر مناسب استفاده در این جنگ نیستند.

آمریکا و متحدانش روز جمعه یک نشست جنجالی بی نتیجه را در پایگاه «رامشتاین» در آلمان برگزار کردند تا آلمان را به موافقت با ارسال تانک‌های لئوپارد کشورهای ثالث به اوکراین وادار کنند.

پنتاگون پیشتر ارسال تانک‌های آبرامز را به اوکراین مردود دانسته و گفته‌ بود کار با این تانک‌ها و نگهداری آنها برای اوکراینی‌ها بیشتر از حد پیچیده است. اما گزارش شد که مقام‌های کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا با ارائه این تانکها به اوکراین با هدف شکستن بن‌بست دیپلماتیک بر سر تحویل تانک‌های آلمانی لئوپارد موافقند.

چند قانونگذار آمریکایی شامل «کریس کونز»، سناتور دموکرات و «مایکل مک‌کال»، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز خواستار ارسال تانک‌های آبرامز آمریکا به اوکراین شدند.

وال استریت ژورنال همچنین نوشت، اگر چه مقام‌های آمریکایی در مقابل انظار عمومی از آلمان به خاطر تعهداتشان برای ارسال تسلیحاتی نظیر سامانه ضد هوایی IRIS-T و سامانه موشکی ضد هوایی «پاتریوت» و همین طور خودروهای رسمی «ماردر» تحسین کرده‌اند اما در محافل خصوصی از مخالفت برلین با ارائه تانک‌های آلمانی به اوکراین ناراضی بوده و بر سر قانع کردن برلین برای تغییر این موضعش بحث داشته‌اند.

انگلیسی‌ها نیز اوایل ماه جاری میلادی موافقت کردند 14 دستگاه تانک جنگی اصلی «چلنجر 2» را به اوکراین بفرستند اما این تصمیم آنها در تغییر دادن نظر آلمانی‌ها درباره ارسال تانک‌های لئوپارد موثر واقع نشد.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 996093

مهمترین اخبار ایران و جهان: