نیوز سیتی!
03 بهمن 1401 - 13:54

برزیل و آرژانتین به دنبال کنار گذاشتن دلار

برزیل و آرژانتین در حال همکاری برای ایجاد یک ارز واحد هستند و می خواهند از دیگر کشورهای آمریکای لاتین برای مشارکت در این زمینه دعوت کنند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از فایننشیال تایمز، برزیل و آرژانتین می‌خواهند یک ارز واحد ایجاد کنند. این طرح قرار است این هفته در بوینس‌آیرس مورد مذاکره مقامات دو کشور قرار گرفته و به صورت رسمی اعلام شود.

سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد آرژانتین، در این باره گفت: تصمیم‌گیری درباره آغاز مطالعات مر بوط به پارامترهای موردنیاز برای ایجاد یک ارز واحد بین دو کشور طی روزهای آینده اتخاذ خواهد شد که از جمله این پارامترها موضوعات مالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نقش بانک‌های مرکزی دو کشور است.

به گفته ماسا، دیگر کشورهای آمریکای لاتین نیز به همکاری در این پروژه دعوت می‌شوند. برزیل پیشنهاد داده که ارز جدید «سور» نام بگیرد که به معنی جنوب است.

وزیر اقتصاد آرژانیتن همچین گفته ایجاد سور احتمالا چندین سال طول می‌کشد؛ چراکه اتحادیه اروپا هم 35 سال طول کشید تا یورو را ایجاد کند.

ماسا افزود: این اولین قدم در راه بلندی است که آمریکای لاتین باید طی کند.

دیگر مقامات دولتی نیز گفته‌اند؛ انتظار می‌رود ارز جدید به رشد تجارت منطقه‌ای منجر شده و به کشورهای آمریکای جنوبی کمک کند تا وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهند.

چند سالی است که برزیل و آرژانتین به دنبال ایجاد ارز مشترک هستند اما تا پیش از این بانک مرکزی برزیل جلوی پیشرفت این موضوع را گرفته بود. این دو کشور بزرگ‌ترین اقتصادهای آمریکای جنوبی هستند و برزیل عضو گروه بریکس هم هست. آرژاتین سال‌هاست که درگیر بی‌ثباتی اقتصادی است و بارها نتوانسته بدهی‌هایش را به موقع تسویه کند. نرخ تورم در آرژانتین در حال افزایش است و این کشور 40 میلیارد دلار به صندوق بین‌المللی پول بدهکار است.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

منبع: فارس
شناسه خبر: 992793

مهمترین اخبار ایران و جهان: