نیوز سیتی!
04 بهمن 1401 - 10:15

کاظمی قمی: افغانستان می‌تواند متحد راهبردی ایران باشد

نماینده ویژه رئیس جمهوری و رئیس نمایندگی سیاسی ایران در افغانستان گفت افغانستان می‌تواند متحد راهبردی ایران شود.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حسن کاظمی قمی در نشست با نمایندگان نهادهای ایرانی در افغانستان گفت: افغانستان با ظرفیت‌های فراوان به عنوان‌ کشور همسایه‌ای است که می‌تواند در سیاست خارجی ایران دیده و متحد راهبردی شود و این امکان وجود دارد.

کاظمی قمی افزود: از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بیش از یک سال و نیم گذشت و شاهد حاکمیت جدید در افغانستان هستیم و سیاست کشور ما در این مدت بر تعامل و همکاری با حاکمیت جدید افغانستان بود.

سفیر ایران در کابل گفت: پس از خروج از پیش طراحی شده آمریکایی‌ها،  شاهد گسترده شدن تحرکات داعش همراه با مشکلات اقتصادی در افغانستان بودیم و در این بین سیاستی در کشور اتخاد شد که  سیاست درستی بود و برآیند این سیاست تعامل با حاکمان جدید در راستای منافع مردم افغانستان بود.

وی افزود: اشغالگران از افغانستان خارج شدند اما سیاست‌ها، شیطنت‌ها و اهدافشان همچنان دنبال می‌شود آنچه که ما باید دقت کنیم این است که ما در زمینی که آمریکایی‌ها طراحی کردند در آن زمین بازی نکنیم و یکی از این موارد درگیر کردن ما با حاکمان جدید افغانستان بود که خیلی دراین‌باره حرکت‌های شیطنت‌آمیز انجام دادند.

نماینده ویژه رئیس جمهوری و رئیس نمایندگی سیاسی ایران در افغانستان همچنین گفت: امروز آمریکایی‌ها نمی خواهند افغانستان به ثبات برسد و تعامل و همکاری با کشورهای دیگر به ویژه با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و قدرت‌های رقیب مثل ایران و چین در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

کاظمی قمی افزود: دشمنان در تلاشند از جغرافیای افغانستان برای ما تهدید آفرینی بکنند اما ما باید آن را تبدیل به فرصت کنیم از تهدیدها بکاهیم و منافع دو کشور را به هم گره بزنیم.

رئیس نمایندگی سیاسی ایران در افغانستان گفت: دیگران مثل آمریکا نمی‌خواهند در افغانستان ثبات و امنیت باشد و همچنان می‌خواهند در قالب‌های مختلف از جمله داعش حضور داشته باشد.

وی اظهار داشت: سیاست‌ها و اهداف شوم آمریکا در منطقه و افغانستان تغییر نکرده است در یک سال اخیر استکبار می‌‎خواست ما را به سمت و سوی درگیری‌های مرزی با افغانستان سوق داد اما هوشیاری ما و طالبان باعث شد این توطئه هم خنثی شود هر چند دشمن هنوز نا امید نشده است.

نماینده ویژه رئیس جمهور افزود: راهی که می‌تواند منافع ما را در افغانستان تضمین و مصالح مردم افغانستان را تامین و دشمن را ناکام کند در گرو چند کار بزرگ است و یکی از آنها این است که به مقوله افغانستان باید نگاه درازمدت داشته باشیم.

وی همچنین گفت: برای اینکه افغانستان را تهدید به فرصت کنیم و افغانستان مکمل اقتصاد ایران شود لازم است چند کار را دنبال کنیم گام اول اتصال زیرساخت های دو کشور است و در این راستا نقشه راه فعالیت‌های  ایران در افغانستان با کمک 40 دستگاه در پنج ماه در قالب 30 طرح تعریف شد که یکی از طرح‌ها حوزه فرهنگی است.

فعال‌تر کردن دیپلماسی به ویژه دیپلماسی عمومی و سرمایه‌گذاری در حوزه نیروی انسانی از دیگر تاکیدات کاظمی قمی در حوزه افغانستان بود.

وی همچنین افزود، داعش ابزار امریکا برای بر هم زدن امنیت در افغانستان است و امروز شرایط افغانستان به گونه‌ای نیست که کسی دست به سلاح ببرد این کشور هم اکنون با داعش و شیطنت‌های آمریکا درگیر است.

کاظمی قمی همچنین گفت: امروز صهیونیسم نیز در پوشش‌های مختلف می‌خواهد وارد افغانستان شود که لازم است در این باره هوشیار بود.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 994205

مهمترین اخبار ایران و جهان: