نیوز سیتی!
25 اسفند 1401 - 13:24

توجه به کودکان درجهادتبیین نیازمند همکاری چندمنظوره سازمان‌ها است

اصفهان_مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: توجه به کودکان درجهادتبیین نیازمند همکاری چندمنظوره سازمان‌ها است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین مهدی فوقی پیش از ظهر پنج‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به جایگاه تبلیغ و تبیین اظهار داشت: این یک رسالت انبیا بوده و تمام دقت در این است که ظرایف کار را مد نظر قرار دهیم و البته آنچه که اسلام و پیامبر اکرم (ص) برای تبلیغ مطرح کردند و جز پیگیری‌های انقلاب اسلامی است، از شرایط فعلی جامعه فراتر است و باید تلاش مضاعفی صورت گیرد.

وی افزود: استفاده از ابزار روز و توجه به اقتضائات زمانی، نقش تحولی خوبی را در فضای دینی ایفا می‌کند و در واقع آنچه که امروز از آن غافل ماندیم مقتضیات زمانه است که رویکرد بنده در سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان توجه به خواسته‌های نسل جوان و ارتباط با موضوعات دینی است.

بهره‌مندی از ابزارهای جدید و فضای مجازی در مسیر تبلیغ

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان خاطر نشان کرد: زمانیکه صحبت از نگاه نو و تحول زده می‌شود منظور در چهارچوب شرع مقدس است که در ازای استفاده از ابزارهای جدید توسط غربی‌ها برای انحراف، باید تدابیری اندیشیده شود و استفاده از فضای مجازی و ارتباط مستقیم با نسل جوان و درک خواسته‌های آنها در حوزه تبلیغ دینی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به هم‌فکری نخبگان در آغاز فعالیت‌ها، تصریح کرد: برای جذب نسل نوجوان و جوان و برای ریل‌گذاری و هدف‌گذاری در این مسیر این جلسات برگزار شده و در جلسات آموزشی برای مبلغان منتخب، بهره‌مندی از فضای مجازی مورد تاکید قرار گرفت.

تبیین تلاش‌های انقلاب اسلامی و محوریت امیدآفرینی

حجت الاسلام و المسلمین فوقی با اشاره به تلاش دشمن برای ناامیدسازی نسل جوان تاکید کرد: در جهاد تبیین فعالیت‌ها باید با محوریت امیدآفرینی انجام شود که این امر در صدر برنامه‌های سازمان قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی از مؤلفه‌های موفقیت در تبیین انقلاب اسلامی پرداختن به برنامه‌های امیدآفرینی بوده است و اگرچه تبلیغاتی صورت گرفته اما در تبیین تلاش‌های انقلاب اسلامی دچار لکنت شده‌ایم و البته با برنامه‌های تحولی برطرف خواهد شد.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی گفت: رهبر انقلاب در دیدار اخیر با عوامل سازمان تبلیغات به پرداختن و برنامه‌های شادی‌آفرین و نشاط افزا تاکید داشتند و همیشه قسمتی از برنامه‌ها به این رویکرد توجه داشته است و این خارج از مبانی شرع نیست.

فصل جدید برنامه‌های فرهنگی و معنوی با جز خوانی در چهارباغ

وی خاطر نشان کرد: نگاه نو و تحولی به تبلیغ و هیئت به برنامه‌های فرهنگی شهر در رئوس فعالیت‌ها قرار گرفته و مصادره اسلام و انقلاب یک ظلم در حق انقلاب اسلامی است و سازمان تبلیغات در مواجهه با مسائل به عنوان یک دغدغه برای همه اقشار جامعه توجه و ارائه مطلب دارد.

حجت الاسلام و المسلمین فوقی با بیان اینکه مساجد نقش اصلی را در رشد و ارتقا فرهنگ مردم دارند، گفت: مسجد پایگاه فعالیت‌های فرهنگی و معنوی است اما مردم نباید از جریانات فرهنگی و معنوی محروم بمانند و جز خوانی قرآن در چهارباغ عباسی فصل جدیدی از برنامه‌های دینی و مذهبی را برای همه مردم رقم زد و جوانان در هر ظاهری به این برنامه‌ها استقبال نشان دادند و این نمونه‌ای از بسط فضای معنوی و در نظر گرفتن همه آحاد مردم است.

وی پرداختن به آموزش را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: کسی که مسئولیتی را بپذیرد و تخصص به سرانجام رساندن را نداشته باشد اشتباه است، از این رو برای منتصوبان این اداره باید آموزش وجود داشته باشد و افراد را نسبت به شرح وظایف و روند استفاده از ابزارها آشنا کرد.

سکوت برخی از نخبگان نسبت به تأکیدات دینی

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: نیازسنجی‌ها و نظرسنجی‌ها از نسل جوان و ارتباط بی‌واسطه با مردم در بهره‌گیری تشخیص نیاز مردم و رشد این سازمان تأثیرگذار بوده است و بر آن مبنا طراحی‌های مناسبی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تمرکز بر فعالیت‌های امیدافرین و نشاط‌بخش از دستورات دینی است و پیامدهای نشاط اجتماعی منجر به اصلاح و آشتی و وحدت ملی خواهد شد، گفت: برخی از نخبگان در مورد برخی از تأکیدات دینی سکوت کردند و نمی‌توان برای تفریحات سالم و ارتقا فضای نشاط معنوی سکوت کنیم از این رو به بسط فضای فرهنگی تاکید شده است.

حجت السلام فوقی کارگروه‌های بحث و گفت و گو پیرامون نشاط در دین و خروجی برخی از آنها در پارک‌ها و میادین و فروشگاه‌های بزرگ و تجلیل از کارناوال‌ها و هرآنچه که موجب دلگرمی و پذیرش اسلام است را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و افزود: روش‌سازی برای نوع ارتباط مبلغان با جوانان بر مبنای شوخ‌طبعی و خوشرویی و برپایی مراسم‌های و پویش موکب‌های مردمی و ایستگاه‌های صلواتی برای برنامه‌های محلات و حضور جدی در آموزش و پرورش و ارتباط نفر به نفر با دانش آموزان از کارهای انجام گرفته است؛ در واقع وظیفه ما تصدی گری نیست و مردمی‌سازی و ترویج برنامه‌ها در دستور کار است.

توجه به کودکان در جهاد تبیین و همکاری همه جانبه سازمان‌ها

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت مهدکودک‌ها و ضرورت توجه به کودکان در مباحث جهاد تبیین گفت: هرچند که در این مسیر همچنان نیاز به فعالیت‌های بیستری است اما جلساتی با مراکز تحول و پیشرفت و همچنین آموزش و پرورش در این راستا برگزار شده که باید در این حوزه مسیر جدیدی را طراحی کنیم.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: در حوزه آموزش مربیان تفاهمنامه با برخی از نواحی آموزش و پرورش امضا شده و اعتقاد داریم مهدکودک‌ها کار چند مجموعه و چند سازمانی نیاز دارد تا کارهای ریشه‌ای و ساختاری انجام شود.

وی افزود: تقویت مراکز دخترانه از وظایف سازمان است و خوشبختانه یک اعتمادی از مراکز دخترانه را دریافت کردیم که باید فصل جدیدی از فعالیت‌ها ارائه شود.

از رفتارهای ویترینی دوری کنیم

حجت السلام فوقی با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآن که با معاونت قرآن وزارت ارشاد است، گفت: دعوت از مؤسسات قرآنی و پررنگ کردن نقش آنها در حواشی این نمایشگاه ضروری است و مدل برگزاری نمایشگاه به آنچه که امروز جوانان و نوجوانان به انس با قرآن نیاز دارند تبدیل شود و رفتارهای ویترینی دوری کنیم.

وی پویش محله همدل را یکی از کارهای تسهیلگر برای محله‌های مومنانه دانست و افزود: برگزاری مراسمات نشاط‌آفرین، تجهیز جهزیه و کمک به نیازمندان و …در این پویش قرار دارد که با همکاری سپاه انجام می‌شود. همچنین برپایی سفره‌های مومنانه در مناطق مختلف شهر و دعوت از هیأت مذهبی و توزیع بسته‌های معیشتی و برنامه‌های جزئ خوانی و.. آزادی زندانیان از برنامه‌های شاخص در ماه مبارک رمضان است.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به حضور مبلغان مجهز در گوشه گوشه شهر که به آموزش‌های لازم برای مواجهه با فرقه‌های منحرف وضاله تجهیز شده‌اند، گفت: باید به سمتی برویم که فعالیت‌ها تنها جنبه رفع تکلیفی نداشته باشد وباید به صورت زیرساختی و الگوگیری و پاسخگویی فعالیت کرد.

مطالبه‌گری وظیفه سازمان تبلیغات نیست

وی ادامه داد: توجه به خانواده‌های شهدا و تجلیل از پیرغلامان ایثارگر برای اولین‌بار در سازمان صورت گرفته است و فعالیت‌هایی در راستای پاتوق فرهنگی به صورت غیر مستقیم انجام دادیم و کمک می‌کنیم سازمان‌ها خودشان برای پاتوق‌های فرهنگی پیش قدم شوند و نامی از تبلیغات کمتر برده شود.

حجت السلام فوقی بابیان اینکه سازمان در جایگاه تبیین قرار گرفته، گفت: با توجه به تکثر گرایشات و جریانات سیاسی، توصیه می‌شود که به جای پرداختن به حواشی، کاری کنند که حال مردم خوب شود و نیاز به وحدت جدی داریم.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ باید به مسیر روشنی برسیم و خوشبختانه جلب اعتماد از عملکرد سازمان برای فضای عمومی استان محقق شده است و با مشخص شدن رویکردها، دیگر جایی برای سوال از چیستی فعالیت‌های سازمان نمانده است.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: مطالبه‌گری وظیفه سازمان تبلیغات نیست و اگر بتوانیم بارش خوبی‌ها و نشر خوبی‌ها را داشته باشیم از این طریق ریل‌گذاری برای سایر سازمان‌ها نیز انجام می‌شود و در واقع مطالبه‌گری وظیفه خبرنگاران است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1096149

مهمترین اخبار ایران و جهان: