نیوز سیتی!
08 اسفند 1401 - 22:12

التهابات ارزی امتداد آشوب های خیابانی است

سخنگوی دولت هدف از التهابات ارزی را ایجاد ناامنی در اقتصاد و فرار سرمایه گذاری و توقف رشد اقتصادی اعلام کرد.

علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت بعد از ظهر امروز دوشنبه ۸ اسفندماه در دوره نخبه پروری شهید سید حسن آیت ۲ اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که در دانشگاه علوم تحقیقات برگزار شد، حضور پیدا کرد و ضمن سخنرانی به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

سخنگوی دولت در ابتدای سخنانش با اشاره به نام‌گذاری این دوره به اسم شهید آیت اظهار کرد: شهید آیت در دوران کوتاه مسئولیت‌اش بسیار تخصصی، نخبگانی و انقلابی عمل کرد. شاید از اصلی‌ترین چهره‌ها که در زمینه افزوده شدن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد، مرحوم شهید آیت بودند، زیرا در پیش‌نویس قانون اساسی که دولت موقت تدوین کرده بود، این اصل وجود نداشت.

وی با اشاره به اهمیت تشکل‌های دانشجویی گفت: به نظر من دانشجویی که وارد فضای تشکیلاتی نمی‌شود، از یکی از زمینه‌های رشد شخصیت خودش غافل شده است. من هم خیلی تفاوت سنی با شما دانشجویان ندارم و هنوز هم از فضای دانشجویی جدا نشدم و ارتباط زیادی با این فضا دارم.

بهادری جهرمی تشریح کرد: ما در پیش‌روی خودمان هم امثال شهید آیت را داریم که فعالیت تشکیلاتی می‌کردند و هم امثال گروهک منافقین را که در این زمینه کار می‌کردند. برای اینکه فعالیت تشکیلاتی دچار انحراف یا به سرنوشت امثال گروهک تروریستی منافقین مبتلا نشود، باید ۶ اصل را رعایت کنیم که در ادامه به آن اشاره می‌کنم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اصل اولی که باید برای فعالیت تشکیلاتی رعایت کنیم رعایت اخلاق و تقوا است، اظهار کرد: ما در هر حوزه فعالیت ازجمله فعالیت تشکیلاتی و سیاسی، اگر تقویت ایمان، اخلاق و تقوای فردی و جمعی خودمان را مدنظر قرار ندهیم، کارمان درست پیش نمی‌رود. تشکیلاتی که به تزکیه نفس اعضایش کمک نکند، ناقص است.

وی افزود: شناخت نسبت به ماهیت و اهداف انقلاب اسلامی و موقعیت جمهوری اسلامی یکی دیگر از حوزه‌های مهم در تشکیلات دانشجویی است که باید به آن توجه کرد. ما باید بدانیم در جهان چه خبر است و ما کجای تاریخ ایستاده‌ایم و آیا هندسه قدرت جهان درحال تغییر است و مدار فعلی جهان بر اساس عدالت است یا خیر. اگر این شناخت کلان نباشد، خیلی از تحلیل‌های بعدی ما دچار آسیب و سطحی‌نگری می‌شود.

بهادری جهرمی بیان کرد: مسئله سوم این است که ما حتماً باید خط خودمان و خط دشمنان و شیوه‌های مورد استفاده را به خوبی بشناسیم. به عنوان مثال ما اگر رسانه را به خوبی نشناسیم، خیلی اوقات ممکن است موجب ایجاد فهم معکوس در ما شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اهمیت خودشناسی گفت: مورد چهارم این است که ما برای فعالیت تشکیلاتی باید به شناخت خوبی از خودمان و توانمندی‌های ملی و ظرفیت‌های کشور برسیم و بدانیم که در چه حوزه‌ای می‌توانیم نقش‌آفرینی مؤثر و موفق داشته باشیم. این مسئله در تمامی حوزه‌ها صدق می‌کند و در زمینه فعالیت تشکیلاتی هم ما باید بدانیم خودمان و مجموعه تشکیلات‌مان و در یک نگاه کلان مجموعه کشور چه ویژگی‌ها و نقاط مثبت و ضعفی دارد.

وی با بیان اینکه موضوع پنجم این است که باید اشراف تخصصی در موضوعات داشت، اظهار کرد: کسی مخالف ورود مطالبه‌گرانه در موارد مختلف نیست ولی لزوم آن داشتن تخصص و اشراف علمی و جامع در زمینه مدنظر است. خیلی از اوقات ما یک اطلاعات عمومی پیدا می‌کنیم و فکر می‌کنیم که حتماً این نکته درست است ولی باید برای مطالبه‌گری به اشراف در حوزه مدنظر برسیم.

بهادری جهرمی اضافه کرد: مسئله ششم و آخر هم این است که حتماً باید تاریخ بخوانیم. واقعاً تاریخ خیلی اوقات درحال تکرار است و اگر اشراف نسبت به تاریخ داشته باشیم، می‌توانیم حق و باطل را از هم تشخیص دهیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اگر این الزامات در فعالیت دانشجویی وجود داشته باشد، مانند شهید آیت که کار حزبی و تشکیلاتی مؤثر می‌کرد، اثر مثبت خواهیم داشت ولی اگر این ملزومات را در مطالبه گری دانشجویی رعایت نکنیم، ممکن است به راه کج و خطا دچار شویم یا سرنوشت منافقین مبتلا شویم که دقیقاً نقطه مقابل ملت ایران ایستادند و حتی تحمل شنیدن صدای مخالف را نداشتند و بزرگانی از جمله شهید آیت را ترور کردند و به شهادت رساندند.

وی تأکید کرد: تشکل دانشجویی نباید وام‌دار هیچ حزبی شود و استقلال خود را حفظ کنند تا قلم و زبان‌شان نسبت به مطالبه‌گری بسته نشود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت فعلی اقتصاد کشور و معیشت مردم اظهار کرد: قطعاً ما هم می‌خواهیم تورم یک رقمی شود و اصولاً هیچ دولتی دوست ندارد که تورم بالا در کشورش وجود داشته باشد و امور جاری دولت از زندگی مردم مجزا نیست. با وجود تورم، هزینه‌های دولت هم پابه‌پای مردم و بخش خصوصی افزایش پیدا می‌کند.

بهادری جهرمی ادامه داد: ما هم هیچ‌گاه نمی‌گوییم که اوضاع درست نمی‌شود و نمی‌توانیم و نمی‌گذارند که ما کار کنیم اما باید بدانیم دولت سیزدهم اوضاع نابهسامانی را تحویل گرفت و تورم ۶۰ درصدی در آغاز کار دولت اکنون به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است؛ قطعاً تورم ۴۰ درصد هم مطلوب نیست و در سفره مردم هم این کاهش تورم ملموس نیست ولی به هر حال اوضاع کشور مانند یک بیمار درحال درمان است که هنوز بهبود پیدا نکرده ولی رو به درمان است.

وی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی ما در دهه نود و دوره فعالیت دولت سابق مطابق آمار بانک مرکزی همان دولت تقریباً صفر بوده و تورم پیش‌نگر برای امسال نیز ۱۰۰ درصد بوده است، یعنی سرانه درآمد عمومی کشور افزایش نداشته و سرانه هزینه سالانه به میزان تورم بالا رفته و در نتیجه سفره مردم کوچک شده و ۱۰ سال این مسیر طی شده است.

سخنگوی دولت توضیح داد: سال ۱۴۰۰ درآمد سرانه ما به نرخ ثابت، حدوداً یک سوم سال ۱۳۹۰ شده است، یعنی توان اقتصادی مردم تقریباً یک سوم شده است. این مسئله را دولت باید در چند سال جبران کند؛ ما در این دولت رشد اقتصادی زیر ۳.۵ درصد نداشتیم. کسی در این دولت وعده برای چهار سال بعدی و دوره دوم نمی‌دهد و در سند تحول دولت هم تمامی برنامه‌ها ۴ ساله است و نسبت به کارنامه یک سال و نیم فعالیت دولت هم پاسخگو هستیم.

بهادری جهرمی در مورد دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سلامت و بهداشت و درمان گفت: کشور ما امسال در حوزه سلامت مورد تشویق مجامع بین‌المللی قرار گرفت که یکی از زمینه‌های آن مدیریت بحران کرونا است. تخت‌های بیمارستانی ما در همین دولت ۱۰ هزار عدد افزایش داشته است. تعداد تخت‌های ویژه نوزادان ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. مثال‌های دیگری مانند پیشرفت ۹۸ درصدی نسخه نویسی الکترونیکی و پیشرفت پزشکی در حوزه ژن‌درمانی وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد افزایش قیمت دلار اظهار کرد: در شروع دولت قبل دلار ۳ هزار تومان بود و در انتهای آن نزدیک ۳۰ هزار تومان شد و در یک مقطع زمانی به ۳۲ هزار تومان هم رسیده بود، یعنی حدوداً ۱۰ برابر شده بود. این دولت حدود یک سال و سه ماه یک ثبات بخشی نسبی در بازار ارز ایجاد کرد ولی از آبان‌ماه، هم‌زمان با ناامیدی دشمن از آشوب‌های خیابانی، قیمت ارز شروع به افزایش کرد.

سخنگوی دولت هدف از التهابات ارزی را ایجاد ناامنی در اقتصاد و فرار سرمایه گذاری و توقف رشد اقتصادی اعلام کرد و ادامه داد: در ماه‌های اخیر هم فروش نفت افزایش پیدا کرده و هم درآمد آن به داخل کشور می‌آید. در حوزه غیر نفتی و تجارت خارجی هم از فروردین امسال تراز تجاری ما مثبت شد و اکنون صادرات ما بیش از واردات ما است و اگر نفت نفروشیم هم نیاز ارز کشور تأمین می‌شود.

بهادری جهرمی اضافه کرد: تقریباً همیشه عرضه ارز ما در سامانه نیما، سامانه متشکل ارزی و سامانه‌های دیگری که در این دولت فعال شد، بیش از تقاضا بوده و با این شرایط طبیعتاً باید قیمت ارز پایین بیاید ولی به دلیل فضاسازی‌های انتظاری، رسانه‌ای و روانی، قیمت در بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند. نرخ ۲۸.۵۰۰ برای ارز نیمایی است که نیازهای ارزی کشور از آن تأمین می‌شود و هنوز هم همین قیمت است و نرخ بازار قاچاق و غیر رسمی که به سبزه میدان معروف است، در حال افزایش است. قطعاً دولت با جدیت جلوی بازی با نرخ ارز می‌ایستد و هم‌اکنون هم ستاد عملیاتی آن در دولت فعال است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد وضعیت خودرو نیز اظهار کرد: این دولت پراید و سه خودرو دیگر که کیفیت مناسب نداشتند را از دور تولید خارج کرده و کمیت را فدای کیفیت نمی‌کند. در حوزه کمیت و قیمت خودرو هم نیاز بازار ما تقریباً یک و نیم میلیون است ولی عرضه خودرو در ابتدای این دولت حدود ۷۰۰ هزار دستگاه بود و واردات هم انجام نمی‌شد. بازاری که سال‌ها عرضه و تقاضای آن نامتناسب باشد، قطعاً مشکل دارد و اکنون از ۷۰۰ هزار عرضه خودرو در سال ۱۴۰۰، به تولید یک میلیون خودرو تا ۱۰ ماه امسال رسیدیم و هدف‌گذاری برای تمام سال ۱۴۰۱، تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو است.

بهادری جهرمی اضافه کرد: هم‌زمان با این افزایش تولید داخلی و عرضه، مجوز واردات خودرو در چارچوب قانون هم داده شد و هم‌اکنون بخشی از خودروهای وارداتی در بورس عرضه می‌شوند. ما برای کنترل قیمت خودرو باید میزان عرضه و تقاضا را به هم برسانیم و هر وقت این چند سالی که میزان عرضه خودرو تقریباً نصف تقاضا بوده را جبران کنیم، بازار خودرو به ثبات می‌رسد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد عملکرد دولت در حوزه اشتغال نیز خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری ما در ابتدای شروع به کار این دولت حدود ۱۰ درصد بود که این دولت آن را به ویژه با فعال سازی کارگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل به ۸.۲ درصد رسانده است. دولت ۲ آئین‌نامه را برای حمایت از اشتغال نخبگان نیز تصویب کرده است و بر مبنای آن سالیانه ۱۰۰۰ نخبه ایرانی با فرآیند کاملاً متفاوت از فرآیندهای عادی، جذب می‌شوند و بخش اول آن اجرا شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری در مورد افزایش قیمت خرید گندم گفت: افزایش قیمت خرید گندم فقط بار مالی برای دولت دارد و مردم آن را نمی‌پردازند ولی همین اقدام موجب افزایش ۶۰ درصدی فروش گندم کشاورزان به دولت شد. قیمت آرد در این دولت یک ریال هم افزایش پیدا نکرده و افزایش هم پیدا نخواهد کرد ولی با افزایش قیمت گندم که مشتری آن خود دولت است و هزینه‌اش را می‌پردازد، تولید داخلی گندم تقویت شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1062093

مهمترین اخبار ایران و جهان: