نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 20:22

باید با عوامل تضعیف‌کننده تولید به‌شدت برخورد کرد

امام جمعه کرج و نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه علاج حل مشکلات و عامل برقراری رفاه میان مردم جامعه تولید رشد است، گفت: افرادی که در این راستا کارشکنی می‌کنند و تضعیف کنندگان این حوزه باید مشمول برخورد جدی شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، آیت‌الله محمد مهدی حسینی، نماینده ولی فقیه در استان البرز، در دیدار با بخشی از نمایندگان جامعه کارگری استان البرز، بابیان اینکه خدای تعالی اولین کارگر عالم هستی است، اظهار داشت: هر شخصی که در هر جایگاهی کار و فعالیتی را انجام می‌دهد، کارگر است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دین اسلام جایگاه و اهمیت ویژه‌ای را برای کارگران قائل شده است، گفت: این اهمیت به‌خصوص برای کسانی است که در مشاغل خاصی فعالیت دارند و عنوان کارگر نیز برای آن‌ها به‌کاربرده می‌شود.

امام‌جمعه کرج در ادامه افزود: در فرهنگ دینی ما که برآمده از قرآن و عترت است، آیات و مجموعه روایات فراوانی در رابطه با بحث کار، کارگر و کارفرما آمده است که این نشان از اهمیت حفظ عزت و کرامت کارگران در دین اسلام است.

حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه روز جهانی کار و کارگر بهانه‌ای است برای قدردانی و تشکر از خدمات ارزنده این قشر عظیم جامعه، بیان کرد: این روز فرصتی است برای شنیدن انتظارات این قشر خدوم و ضروری است که در جهت رفع انتظارات آن‌ها تلاش کرد.

وی در بخش دیگری به اهمیت کار در جامعه پرداخت و گفت: بقای انسان‌ها در تمام دنیا و رشد مادی همه موجودات انسانی در پرتو کار و کوشش و تلاش است و به‌وسیله همین کار است که می‌تواند نیازهای خود را برطرف کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه انسان باکار توانسته رشد مادی و معنوی داشته باشد و مشکلات فردی و اجتماعی خود را تأمین کند، گفت: ریشه همه محرومیت‌ها و دست‌درازی‌ها به مال مردم؛ سستی، تنبلی، بیکاری، تن‌پروری و امثال‌ذلک است.

حسینی همدانی با تأکید بر اینکه اسلام برای کار و تلاش و ضد تنبلی و سستی بهترین قوانین و برنامه‌ها را در چهارده قرن پیش ریخته است، گفت: متأسفانه خود مسلمان نیز با دستورات کاری اسلام آشنا نیستند و اگر دنیا متوجه این قوانین شود تحولی در بحث کار و کارگری به وجود خواهد آمد.

وی بابیان اینکه اسلام کار را بالاترین عبادت می‌داند، گفت: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله فرمودند: «عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگ‌ترین جزء آن کسب روزی حلال است».

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه اسلام کار را بالاتر از جهاد می‌داند، گفت: امام صادق علیه‌السلام در روایتی فرمودند: «کسی که برای تأمین مایحتاج عائله‌اش تلاش می‌کند مانند مجاهدى است که در میدان کارزار براى خدا جهاد می‌نماید».

 حسینی در ادامه افزود: امام رضا علیه‌السلام نیز در روایتی فرمودند: «کسی که با کار و تلاش از فضل و برکت خدا روزی‌طلب کند تا نیازهای عائله خود را فراهم نماید از جهاد کننده در راه خدا پاداشش بیشتر است».

وی با تأکید بر اینکه امام صادق علیه‌السلام کار را مایه عزت و سربلندی کارگر می‌داند، گفت: ایشان در بیان دیگری نیز می‌فرمایند که کار ایمان و مردانگی را به همراه دارد.

 رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز بابیان اینکه امام باقر علیه‌السلام در روایتی کار کردن را اطاعت از خدا می‌داند، گفت: تمام اولیاء الهی اهل کار و تلاش بودند.

حسینی همدانی در بخش دیگری به شعار سال جاری با محوریت رشد تولید پرداخت و گفت: حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در تولید یکی از سیاست‌های اعلامی و اعمالی است که بسیار مهم و اساسی است.

وی در ادامه به اهمیت و لزوم «تعیین اولویت‌های تولید» در استان البرز پرداخت و گفت: استان البرز در تولید برخی از کالاها و خدمات راهبردی و فعالیت‌های صنعتی ضروری کشور ظرفیت بالایی دارد که می‌توان با تعیین اولویت‌های تولید در استان و پرداختن به این مهم نقش مهمی را برای رشد تولید ایفا کرد.

امام‌جمعه کرج در ادامه به لزوم «افزایش انگیزه تولید» اشاره کرد و تصریح کرد: باید شرایطی را فراهم کرد که فعالیت‌های نامولدی که هزینه‌دار هستند، کنار گذاشته شود و مانع از سوداگری آنان شویم و بدانیم که افزایش تولید و اثربخش بودن تولید وقتی است که کارهای نامولد به‌صرفه نباشند.

حسینی همدانی از «شفافیت رقابت و بهبود محیط کسب‌وکار» و «ارتقا امنیت سرمایه‌گذاری» از دیگر عوامل اثرگذار در رشد تولید به‌خصوص در استان البرز نام برد و عنوان کرد: فضای سرمایه‌گذاری و محیط کسب‌وکار باید مناسب باشد تا افراد به میدان بیایند و چرخه تولید فعال شود.

وی در ادامه با اشاره به لزوم «ارتقا تأمین مالی تولید»، گفت: متأسفانه اغلب بنگاه‌های اقتصادی در کشور بانک محور هستند و به بانک‌ها وابستگی دارند لذا در جهت تأمین مالی باید شرایطی را فراهم کرد و درآمدهای ماندگاری را به وجود آورد که وابستگی به بانک وجود نداشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه با تأکید بر اهمیت «جلوگیری از ورود کالای قاچاق» و «مدیریت واردات»، گفت: باید مسئولین به این دو مهم اهتمام و اهمیت ویژه‌ای را بورزند.

حسینی همدانی در ادامه به سایر عوامل رشد تولید اشاره کرد و گفت: «حمایت از سرمایه‌گذاری»، «پرداخت انواع تسهیلات ارزی و غیر ارزی»، «معافیت‌های منضبط مالیاتی» و «ارائه امکانات تشویق‌کننده» ازجمله عوامل رشد تولید است.

وی بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نام‌گذاری ۱۶ سال را به مسائل اقتصادی اختصاص داده‌اند، گفت: دشمن با تمام قوا روی مسائل اقتصادی تمرکز کرده و این امر اهتمام جدی تمام مسئولین جهت مقابله با این جنگ همه‌جانبه اقتصادی را می‌طلبد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه رشد تولید ملی علاج کار است و رفاه عمومی در سایه رشد تولید ملی خودش را نشان می‌دهد، گفت: باید به‌شدت با عوامل تضعیف‌کننده تولید برخورد کرد و مسؤولین استانی باید راهبرهای اجرایی این مهم را در استان برنامه‌ریزی کنند.

حسینی همدانی در خاتمه به لزوم حمایت از تولید داخل و کالاهای ایرانی پرداخت و گفت: خوب است مسئولین شرایطی را برای تبلیغ ارزان و حتی رایگان کالاهای ایرانی به‌خصوص در سطح استان البرز فراهم کنند.

گفتنی است در ابتدای این جلسه عبدالله دارایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز و تعدادی از کارگران و نمایندگان تشکل‌های کارگری و مدیران جامعه کار و کارگر استان به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1172893

مهمترین اخبار ایران و جهان: