نیوز سیتی!
06 بهمن 1401 - 03:56

حکمرانی اسلامی مردم محور و ولایت پایه است

قم- عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حکمرانی اسلامی مردم محور و ولایت پایه است افزود:کارآمدی و فساد ستیزی از جمله دیگر مواردی است که باید در حکمرانی اسلامی مورد توجه باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عباس کعبی شامگاه چهارشنبه در همایش ملی حکمرانی اسلامی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: حکمرانی یعنی پیشبرد امر حکومت، انجام وظایف و پیشبرد اهداف و سیاست‌ها و خطی مشی‌ها و تلاش برای حل مسائل جامعه بر اساس مبانی و سازکارها و قواعد و معیارها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حکومت دارای سه مؤلفه اقتدار، ساختار و وظایف است و حکمرانی اعمال این حکومت است در راستای تحقق وظایف و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و همه افراد ذینفع در حکم.

آیت الله کعبی افزود: مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف جامعه بسیار مهم است که نظارت همگانی در قالب امر به معروف و خیرخواهی برای نظام اسلامی و لزوم حلب رضایت عمومی و توجه به افکار عمومی در حکمرانی اسلامی از جمله معیارها است.

وی گفت: حاکم باید به حرف‌های مردم توجه کند و نقش عامه مردم در انسجام و پیوستگی باید دیده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در حکمرانی مردم باید در محورهای عقلانی، هدایت دینی و آگاهی‌های عمومی و بصیرت افزایی رشد داده شوند و انسجام اجتماعی و تعالی اخلاقی از وظایف حاکم است.

وی ادامه داد: مردم باوری عرصه‌هایی دارد که باید در حکمرانی اسلامی مورد توجه قرار گیرد و عملیاتی شود.

آیت الله کعبی با بیان اینکه حکمرانی اسلامی مردم محور و ولایت پایه است افزود: کارآمدی و فساد ستیزی از جمله دیگر مواردی است که باید در حکمرانی اسلامی مورد توجه باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: پیشرفت و عدالت گرایی در حکمرانی اسلامی باید مورد توجه باشد و امانت نیز باید ملاک باشد و قدرت در نظام اسلامی برای پیشرفت کشور و امانتی برای تحقق هیأت طیبه است.

وی بیان داشت: کرامت انسان در رشد و توسعه باید دیده شود و احیای ظرفیت‌های مردمی در تمامی عرصه‌ها باید دیده شود.

آیت الله کعبی گفت: مدیریت جهادی و تلاش خستگی ناپذیر برای خدمت به مردم و قاطعیت برای مبارزه با جرم و فساد و فتنه از اصول حکمرانی اسلامی است.

وی بیان داشت: رسول اکرم قتل و غارت را در جامعه نمی‌تابیدند و حکمت و تدبیر در حکمرانی ایشان همواره وجود داشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حکمرانی یعنی پیشبرد امر حکومت که این امر صرفاً با دستورالعمل محقق نمی‌شود بلکه ابعاد مختلفی دارد که باید بر اساس حکمت و تدبیر رخ دهد.

آیت الله کعبی تصریح کرد: آینده نگری و پیش بینی برای کادر سازی و جوان گرایی از ملزومات حکمرانی اسلامی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 998655

مهمترین اخبار ایران و جهان: