نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 12:00

رضوان؛ یگان ویژه‌ حزب‌الله که خواب از چشم صهیونیست‌ها ربوده است

گذشته از قدرت بالای موشکی و پهپادی حزب‌الله که بلای جان صهیونیست‌ها شده و آنها از هرگونه تحرک نظامی علیه لبنان بازداشته، نیروهای ویژه حزب‌الله که در یگانی به نام «رضوان» جمع شده‌اند، یکی از بزرگترین کابوس‌های رژیم اشغالگر در هر جنگی هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نگاهی به مطالعات و ارزیابی‌های محافل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و همچنین اظهارات سران سیاسی و نظامی این رژیم درباره سناریوهای تقابل نظامی با مقاومت لبنان، مشخص می‌کند که بعد از جنگ جولای 2006 ، در کنار قدرت موشکی و پهپادی حزب‌الله، یگان ویژه این حزب متشکل از رزمندگان زبده و متخصص، از اصلی‌ترین چالش‌ها و منبع نگرانی‌های صهیونیست‌ها در هر جنگ احتمالی آینده به شمار می‌رود.

جبهه شمالی فلسطین اشغالی یکی از آسیب‌پذیرترین عرصه‌ها برای رژیم اشغالگر محسوب می‌گردد و صهیونیست‌ها معتقدند که هرگونه ضربه به این جبهه یک خطر موجودیتی است؛ به ویژه اینکه دشمن اصلی صهیونیست‌ها در مرز شمالی، حزب‌الله است؛ حزب‌اللهی که قدرت نظامی آن با ارتش‌های بزرگ دنیا مقایسه می‌شود.

از طرف دیگر در شرایطی که ارتش رژیم صهیونیستی از ابتدا با معضل بزرگ ضعف نیروی زمینی مواجه بوده، حزب‌الله در این عرصه تخصص و مهارت بالایی دارد. یگان ویژه نیروی زمینی حزب‌الله به نام «رضوان» که برگرفته از لقب «عماد مغنیه» فرمانده شهید شاخه نظامی حزب‌الله (ملقب به حاج رضوان) است، همواره چالش بزرگی برای صهیونیست‌ها بوده و تحلیل‌های متعددی از آن ارائه می‌دهند.

محافل و کارشناسان اسرائیلی معتقدند که در جنگ احتمالی آینده، یگان رضوان حزب‌الله مسئول نفوذ به منطقه راهبردی «الجلیل» در شمال فلسطین اشغالی و آزادسازی آن خواهد بود. پیش از این سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله اعلام کرده بود که یگان رضوان شامل تعداد زیادی رزمنده است که مجهز به سلاح‌های پیشرفته بوده و تخصص بالایی در نبردهای هجومی دارند.

همانطور که اشاره شد صهیونیست‌ها توجه زیادی به یگان رضوان حزب‌الله داشته و همواره در تلاش برای کسب اطلاعات درباره آن بوده‌اند. طبق اطلاعاتی که محافل و مراکز صهیونیستی از یگان رضوان به دست آورده و منتشر کرده‌اند، تعداد نیروهای این یگان حدود 2500 نفر تخمین زده می‌شود که همه آنها در دوره‌های تخصصی در زمینه تک تیراندازی، استفاده از سلاح‌های ضد تانک و تردد در مناطق کوهستانی و انجام ماموریت‌های نظامی آموزش دیده‌اند.

بر اساس این اطلاعات، نیروهای یگان رضوان در نبردهای سوریه حضور داشته و کنار نیروهای روسیه با تروریست‌ها می‌جنگیدند و آموزش‌های نظامی تخصصی دریافت کرده‌اند. این یگان نقش برجسته‌ای در آزادسازی اراضی سوریه از شر تکفیری‌ها داشت. علاوه بر کلیپی که اخیرا حزب‌الله از یگان رضوان منتشر کرده و در آن نشان داده می‌شد که نیروهای این یگان درحال نفوذ به منطقه الجلیل هستند، پیش از این واحد رسانه‌ای مقاومت ویدئوهایی منتشر کرده بود که نشان می‌دهد یگان رضوان مجهز به سلاح‌های جدید و پیشرفته است که می‌توانند مواضع دور و نزدیک را مورد هدف قرار دهند.

علاوه بر آن یگان رضوان متشکل از مهندسانی است که گذشته از تخصص نظامی، در زمینه سایبری و اطلاعاتی نیز مهارت دارند.

در میان تحلیل‌های متعددی که از یگان رضوان و نقش راهبردی آن در هرجنگی با ارتش رژیم اشغالگر ارائه شده، روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در سرمقاله جدید خود به همین مسئله اشاره و تاکید کرد، ما زمانی که می‌گفتیم جنوب لبنان در حال آماده شدن برای رویارویی با ارتش رژیم صهیونیستی است و شاید یکی از برنامه‌های آن حمله به منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی و سیطره بر آن باشد، بسیاری ما را به اغراق و توهم متهم می‌کردند.

حاج «حسن حب‌الله» مسئول روابط فلسطین در حزب‌الله لبنان چند روز قبل طی گفتگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک اعلام کرد: اسرائیل می‌داند که حل نبرد با جبهه مقاومت ممکن نیست و این رژیم از افزایش قدرت و نقش مقاومت لبنان به ویژه یگان ویژه رضوان در شمال فلسطین اشغالی وحشت دارد.

این نخستین بار است که یکی از مقامات حزب‌الله اینگونه درباره یگان رضوان و ماموریت‌های جدید آن صحبت می‌کند؛ به ویژه اینکه این ماموریت مربوط به تغییر قواعد درگیری و عدم اکتفا به تقابل موشکی و پهپادی با ارتش صهیونیستی بوده و مبتنی بر ورود زمینی به منطقه الجلیل و کنترل آن است. همین مسئله می‌تواند علت درخواست دولت آمریکا از کابینه جدید رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو را برای توقف تنش‌ها به ویژه در قدس اشغالی از ترس شعله ور شدن آتش درگیری در جبهه شمالی، آشکار کند.

 

بر اساس این گزارش، اطلاعات موجود درباره گردان‌های رضوان که جدیدترین و شاید خطرناک‌ترین یگان حزب‌الله باشند، تاکنون کم است اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد این یک پیشرفت نظامی مهم می‌باشد؛ زیرا یگان رضوان متشکل از نیروهای نخبه و زبده حزب‌الله است که در بالاترین سطوح و توسط متخصصان حزب‌الله که در نبردهای میدانی سوریه و لبنان و عراق مشارکت داشتند، آموزش دیده‌اند.

به گفته منابع آگاه، یگان رضوان مجهز به جدیدترین تجهیزات الکترونیکی و متخصصان سایبری بوده و نیروهای آن تمایل و شوق بالایی برای شهادت دارند. به دلیل انجام ماموریت‌های مخفیانه، برخی این نیروها را به یگان ویژه اسرائیل موسوم به «ایگور» تشبیه کرده و برخی نیز آنها را شبیه نیروهای ویژه روسیه موسوم به «اسپتسناز» می‌دانند.

بعد از آن که سید حسن نصرالله خطوط قرمز را مشخص کرده و به سران صهیونیست درباره عبور از این خط قرمزها هشدار و قدس اشغالی و مقدسات آن را در محور این خطوط قرار داد، این تصادفی نبود که حاج حسن حب‌الله در سخنان بعدی خود این مواضع دبیر کل حزب‌الله را تایید کرده و درباره هرگونه تجاوز به قدس هشدار دهد و تاکید کند که «قدس عنوانی فراتر از لبنان و سرفصل یک نبرد کلی است و ما هرگز فلسطین را رها نمی‌کنیم تا توسط گرگ‌های صهیونیست خورده شوند».

ما در اینجا می‌توانیم نکته‌ای را به سخنان این مسئول حزب‌الله اضافه کنیم با این مضمون که طبق اطلاعات دقیق رسیده از منابع ارشد فلسطینی، یک گردان فلسطین متشکل از نیروهای رزمی زبده از میان گروه‌های مقاومت حاضر در لبنان و سوریه و کرانه باختری و نوار غزه انتخاب شده که نام آن «احرار الجلیل» بوده و در بالاترین سطوح آموزش دیده و تسلیح شده‌اند تا همزاد یگان رضوان باشند.

«اسحاق برک» ژنرال بازنشسته ارتش صهیونیستی، این ارتش را در وضعیتی غم‌انگیز توصیف کرد که هیچگونه آمادگی برای جنگ ندارد.

وی در گفتگو با سایت «کیبا» گفت که ارتش اسرائیل در حال انجام حملاتی علیه سوریه است اما این خطر واقعی که حزب‌الله موشک‌های مدرن و دقیق می‌سازد و مجهز به پهپادهای پیشرفته است را نادیده گرفته و از ترس واکنش‌های حزب‌االله که ممکن است اسرائیلی‌ها تحمل عواقب آن را نداشته باشند، جرات حمله به این حزب را ندارد.

رای‌الیوم در پایان مقاله خود نوشت: یگان رضوان، این نام را خوب به خاطر بسپارید؛ چرا که امکان دارد هفته‌ها و ماه‌های آینده این نام سرتیتر همه اخبار باشد و خواهیم دید که پرچم‌های آن بر فراز روابی و الجلیل به اهتراز درمی‌آید.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 969911

مهمترین اخبار ایران و جهان: