نیوز سیتی!
30 دی 1401 - 10:50

تحولات اوکراین|زلنسکی: پس از دریافت تسلیحات سنگین از  غرب به کریمه حمله می‌کنیم

اعتراف کی‌یف به قتل یکی از مذاکره کنندگان به اتهام عامل روسیه بودن، موافقت پنتاگون با بازگرداندن کریمه به اوکراین "به هر طریق"، انتقاد زلنسکی از آلمان برای عدم انتقال تانک و عدم توافق اروپایی‌ها بر سر تحریم‌های جدید ضدروسی، اخبار مهم پیرامون جنگ است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهوری اوکراین وعده داد که در صورت وجود تسلیحات سنگین غربی، ارتش این کشور برای حمله به کریمه تلاش خواهد کرد.
زلنسکی در سخنرانی آنلاین خود برای شرکت کنندگان در مجمع جهانی اقتصاد داووس گفت: «به ما سلاح‌های سنگین بدهید و تا ما سرزمین‌های متعلق به خود را پس بگیریم.»

در این رابطه، در پنتاگون نیز اعلام شد که ایالات متحده از تمایل اوکراین برای برای "بازپس گیری سرزمین‌های خود"، از جمله کریمه،  به هر وسیله لازم حمایت خواهد کرد. سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به اینکه واشنگتن به این موضع گیری پایبند است که کریمه "بخشی از خاک اوکراین است"، افزود: «البته، ما از اوکراینی‌ها در بازگرداندن خاکشان به هر وسیله‌ای که می‌توانند و هر از سلاح‌هایی که استفاده می‌کنند، حمایت می‌کنیم. ما از همان ابتدا از گفتن این موضوع اجتناب نکردیم.»

در این رابطه ولادیمیر کنستانتینوف، رئیس پارلمان کریمه هشدار داد که اگر کی‌یف تلاش کند به این منطقه حمله کند، پاسخ کوبنده و تلافی جویانه سختی از طرف روسیه دریافت خواهد کرد. وی صبح امروز، جمعه، به خبرگزاری نووستی ابراز اطمینان کرد که هرگونه تلاش نیروهای مسلح اوکراین با کمک ایالات متحده  برای حمله به کریمه بی پاسخ نخواهد ماند و مقامات کی‌یف از چنین اقدامی پشیمان خواهند شد. 

پیش از این، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده درباره احتمال حملات اوکراین به کریمه صحبت  و تاکید کرد که اوکراین بر اساس نگرانی های امنیتی و به صلاحدید خود می تواند از سلاح‌های غربی استفاده کند. به گفته وی، واشنگتن دائما با مقامات کی‌یف در تماس است، اما قوانین خود را به آنها دیکته نمی کند.

ضمن اینکه میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین نیز ابراز اطمینان کرد که کشورهای غربی از حمله احتمالی اوکراین به کریمه حمایت می‌کنند. وی گفت: قبلاً زمانی که ما درباره احتمال حمله به شبه جزیره کریمه صحبت می کردیم، وحشت شدیدی در بین شرکای ما ایجاد میشد. نباید چنین باشد. اکنون همه این درک اساسی بدست آمده که اوکراین کاملاً این حق را دارد که از لحاظ نظامی به هر هدفی در سرزمین های اشغالی، از جمله در کریمه، حمله کند.

پودولیاک در عین حال اظهاراتی مبنی بر حمله اوکراین به خاک روسیه را رد کرده و گفت که قوانین بین المللی به اوکراین اجازه حمله به شبه جزیره کریمه را می دهد.

این در حالی است که  آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن یادآور شده است که لفاظی‌های مقامات آمریکایی روز به روز خصمانه‌تر می شود و رسانه های آمریکایی هم از این تمایل حمایت کرده و حملات احتمالی کی‌یف به کریمه روسیه را توجیه می کنند.

این دیپلمات همچنین تاکید کرد که ارتش روسیه هرگونه تسلیحاتی که از سوی ناتو به اوکراین ارائه شود، را نابود خواهد کرد و همچنین ابراز اطمینان کرد که روسیه به حملات به هر نقطه از خاک خود پاسخ خواهد داد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و سی‌ و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

واکنش وزارت امور خارجه آمریکا به سخنان مدودف در مورد جنگ هسته‌ای 

واشنگتن معتقد است که جنگ هسته‌ای را نباید آغاز کرد، برای اینکه کسی نمی تواند در آن پیروز شود. این مسئله را شب گذشته ودانت پاتل، معاون رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در تفسیر سخنان دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در مورد شرکت قدرت‌های هسته‌ای در درگیری‌های نظامی بیان کرد.

به گفته وی، ایالات متحده بر این باور است که اظهارات تحریک آمیز در مورد امکان استفاده از تسلیحات هسته‌ای نه تنها خطرناک، بلکه اقدامی بی پروا است. پاتل در نشستی با خبرنگاران گفت: جنگ هسته‌ای نمی تواند پیروزی داشته باشد و هرگز نباید آن را آغاز کرد.

روز گذشته، مدودف تاکید کرد که قدرت‌های هسته‌ای در درگیری‌های بزرگی که سرنوشتشان به آن بستگی دارد، شکست نخواهند خورد. وی بدین ترتیب به سخنان بسیاری از سیاستمداران غربی پاسخ داد که گفته‌اند "روسیه برای برقراری صلح در اوکراین باید حتماً شکست بخورد."

مدودف تاکید کرد که شکست خوردن احتمالی یک قدرت هسته‌ای در یک درگیری نظامی می‌تواند باعث آغاز یک جنگ هسته‌ای شود و این مسئله باید برای هر شخصی از جمله سیاستمداران غربی آشکار باشد. 
دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه، نیز به نوبه خود، یادآو شد که سخنان مدودف در این باره هیچ تناقضی با دکترین هسته‌ای روسیه ندارد.

پنتاگون با بازگرداندن کریمه به اوکراین "به هر طریق ممکن" موافقت کرد

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده از اوکراین در تلاش برای "بازپس گیری سرزمین ها" به هر وسیله لازم حمایت خواهد کرد. 

وی شب گذشته در یک نشست منظم خود برای خبرنگاران این موضوع را در واکنش به مطالب برخی رسانه ها در مورد قصد واشنگتن برای حمایت از حملات احتمالی اوکراین به کریمه مطرح کرده و یادآور شد: واشنگتن به این موضع گیری پایبند است که کریمه ظاهراً "بخشی از اوکراین است" البته که ما از اوکراینی‌ها در بازگرداندن قلمروی خود به هر وسیله‌ای که می‌توانند و از هر سلاح‌هایی که استفاده می‌کنند، حمایت می‌کنیم. ما از همان ابتدا از گفتن این موضوع خودداری نکردیم.»

به گفته این مقام پنتاگون، اوکراین گویا حق دارد شبه جزیره کریمه را به خاک خود بازگرداند. با این حال، او این واقعیت را مورد توجه قرار داد که ایالات متحده به طرف اوکراینی "نحوه انجام عملیات" را دیکته نمی کند و کی‌یف این تصمیمات را بطور مستقل می گیرد.  سینگ افزود: اگر آنها (طرف اوکراینی) تصمیم بگیرند که عملیاتی را در منطقه کریمه انجام دهند، حق چنین کاری را دارند. «آنها حق دارند سرزمین‌های متعلق به خود را  باز پس گیرند.»

زلنسکی از شولز به دلیل عدم تمایل به انتقال تانک به کی‌یف انتقاد کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از موضع گیری خویشتن دارانه اولاف شولز، صدراعظم آلمان در مورد تامین تانک های لئوپارد- 2 به کی‌یف ناراضی است. وی این موضوع را در مصاحبه ای با ARD مطرح کرد و گفت: «شما نمی توانید چنین کاری را انجام دهید و بگویید که من به اندازه‌ای اقدام خواهم کرد، اگر آمریکا هم همان را انجام دهد. چنین برخوردی درست نیست.»

زلنسکی بدین ترتیب از سخنان شولز مبنی بر اینکه آلمان در تامین تانک مورد نیاز اوکراین، در  هماهنگی با اقدامات واشنگتن و ناتو اقدام خواهد کرد، انتقاد کرد. وی افزود: اگر اراده سیاسی در این زمینه وجود ندارد، دیگر نیازی به دنبال بهانه گشتن نیست. باید بگویید خیر، نه آنکه بگویید، چون فلانی هنوز آماده نیست، ما انجام نمی دهیم. این بهانه است.»

رئیس جمهوری اوکراین در عین حال از دولت آلمان به خاطر کمک‌هایی که تاکنون به کی‌یف  ارائه کرده، قدردانی کرد.

روز پنج شنبه، بوندستاگ، پارلمان آلمان، به موضوع انتقال تانک‌های جنگی لئوپارد- 2 به اوکراین رای مثبت نداد و یادآور شد که این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیته امور خارجی منتقل شده است.

هشدار وزیر دفاع آلمان نسبت به ارسال تانک بدون تایید برلین به اوکراین 

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، روز پنجشنبه تاکید کرد که هر کشوری برای انتقال تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان به اوکراین، باید تاییدیه برلین را دریافت کند.

وزیر دفاع که به طور زنده در شبکه تلویزیونی ZDF صحبت می کرد، یادآور شد که آلمان هنوز درخواستی برای لغو محدودیت‌های صادراتی در این زمینه دریافت نکرده است. وی بدین ترتیب در مورد سخنان ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان اظهار نظر کرد که گفته بود، ورشو می تواند تانک های لئوپارد آلمانی را از زرادخانه تسلیحاتی خود و بدون انتظار اجازه از برلین، برای کی‌یف بفرستد.

به گفته پیستوریوس، چنین اقدامی برای سایر اعضای ائتلاف آتلانتیک شمالی "اصلاً دوستانه" به نظر نمی رسد.

روز قبل، نخست وزیر لهستان گفت که انتقال تانک های لئوپارد به اوکراین در صورتی امکان پذیر است که سایر کشورها نیز به این طرح بپیوندند. وی همچنین از آلمان خواست که از ارسال تسلیحات به کی‌یف خودداری نکند.

اعتراف رئیس شورای اروپا درباره مشکل دستیابی به توافق بر سر  تحریم‌های جدید ضد روسی

شارل میشل، رئیس شورای اروپا اعلام کرد که دستیابی به توافق بر سر محدودیت های ضد روسیه برای کشورهای اروپایی روز به روز دشوارتر از قبل می شود.  او  به بلومبرگ گفت: «هر بحث جدید درباره تحریم‌ها بسیار دشوارتر از بحث قبلی می شود».

با این وجود، میشل ابراز اطمینان کرد که اتحادیه اروپا سیاست اعمال فشار اقتصادی بر روسیه را رها نخواهد کرد و در چارچوب مسیر انتخابی گام‌های جدیدی برخواهد داشت.

نماینده دائم نروژ خواستار یافتن بهانه برای مذاکره بین اوکراین و روسیه شد

مونا جوول، نماینده دائم نروژ در سازمان ملل در مقاله‌ای برای مجله اکونومیست ابراز عقیده کرد که مقامات مسکو و کی‌یف برای مذاکره آمادگی ندارند، بنابراین باید زمینه مذاکرات بین آنها از قبل فراهم شود. 

این مقام نروژی تاکید کرد: ما، جامعه بین المللی و سازمان ملل، باید از هم اکنون کار را آغاز کنیم تا آماده باشیم تا زمانی که هر دو طرف حاضر به مذاکره شوند اقدام کنیم و در این رابطه، از هر نوع تلاش دیپلماتیک  موثر حمایت کنیم. او به تجربه غنی نروژ به عنوان میانجی در روند صلح اشاره کرد. به گفته جول، در هر مورد، الگویی مشاهده شد: ایجاد سریع کانال‌های گفتگو و حفظ تماس‌ها بین دو طرف مخاصمه، حتی در دوره درگیری نظامی، شانس موفقیت دیپلماتیک را در پایان افزایش می‌دهد.

این در حالی است که مقامات مسکو بارها یادآور شدند که ادامه ارسال تسلیحات به کی‌یف توسط کشورهای ناتو تنها درگیری اوکراین را طولانی کرده و  از از سرگیری مذاکرات با مسکو جلوگیری می کند. روند مذاکرات روسیه و اوکراین به محض توقف عرضه تسلیحات غربی به کی‌یف آغاز خواهد شد.

برگزاری نشست سازمان ملل درباره جنایات کی‌یف علیه مردم دونباس

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که امروز، جمعه، 20 ژانویه، شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی غیررسمی با موضوع جنایات کی‌یف علیه مردم منطقه دونباس که از سال 2014 ادامه دارد، برگزار خواهد کرد. 

وی در کانال تلگرامی خود یادآور شد که در این نشست انریکه ریفویو، روزنامه‌نگار اسپانیایی، آرنو دیوله، کارشناس حقوق بین‌الملل از فرانسه که بارها به منطقه دونباس سفر کرده‌اند و همچنین مایا پیروگووا، فعال مدنی از دونتسک، حضور خواهند داشت.

علاوه بر این، نمایندگی روسیه در سازمان ملل قصد دارد توضیح دهد که چگونه غیرنظامیان دونباس از سال 2014 به این طرف در زیر گلوله باران نیروهای مسلح اوکرای جان سالم به در برده و به زندگی ادامه می دهند.

این دیپلمات روس افزود: «در حالی که رسانه های غربی تصویری تحریف شده را تبلیغ می کنند که مشخصه آن اطلاعات نادرست و اخبار جعلی است، شرکت کنندگان در این نشست نظرات کارشناسان علوم سیاسی، روزنامه نگاران و بومیان دونباس را خواهند شنید که مستقیماً با واقعیت بی رحمانه زندگی غیرنظامیان دو جمهوری مردمی دونتسک و لوهانسک، انگیزه ها و آرزوهای واقعی آنها روبرو شده و خواسته های آنها را مطالعه کرده اند.» 

نشست قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین در تاریخ 11 ژانویه برگزار شد. در این رویداد موضوع آزار و اذیت کلیسای ارتدکس متعارف اوکراین مورد بحث قرار گرفت. و  برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل، سراسقف کلیسای ارتدکس روسیه در این نشست سخنرانی کرد.

هشدار نخست وزیر لهستان درباره پیامدهای درگیری در اوکراین برای اقتصاد اتحادیه اروپا 

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان، روز گذشته هشدار داد که ادامه درگیری اوکراین بر اقتصاد کشورهای منطقه یورو تأثیر خواهد گذاشت، در حالی که ایالات متحده رشد اقتصادی قابل توجهی را نشان می دهد.

به گفته وی، از نقطه نظر اقتصادی، اگر جنگ در اوکراین قبل از پایان سال 2023 به پایان نرسد، این امر می تواند منجر به کاهش پیش بینی رشد اقتصادی شده و به "یک رکود عمیق در منطقه یورو" تبدیل شود.

موراویتسکی همچنین یادآور شد که ایالات متحده عواقب درگیری نظامی اوکراین را احساس نمی کند، زیرا دارای ذخایر بزرگ گاز و نفت شیل است.وی گفت: «آمریکا احتمالاً امسال رشد بسیار مناسبی در حدود 2 درصد خواهد داشت.»

نخست وزیر لهستان گفت که در اروپا "به وضوح این ترس احساس می شود که رکود اقتصادی ممکن است حتی قوی تر باشد و می تواند برای مدتی طولانی کشورهای اروپایی را درگیر کند.  وی افزود: در پایتخت های غربی، این سوال به طور فزاینده مطرح می شود که درگیری نظامی در اوکراین چه زمانی پایان خواهد یافت؟

مجارستان هفتمین قسط کمک اتحادیه اروپا به اوکراین را بلوکه کرد

مجارستان از تصویب بخش بعدی کمک نظامی برای خرید تسلیحات برای اوکراین توسط اتحادیه اروپا جلوگیری کرده است. این موضوع را روز پنجشنبه، ایستگاه رادیویی لهستانی RMF 24 به نقل از منابع خبری خود گزارش داد. به گزارش این رادیو، صحبت بر سر مبلغ 500 میلیون یورویی است که قرار بود از صندوق صلح اروپا به اوکراین تخصیص یابد.

در این گزارش گفته شد: «این حدود نیم میلیارد یورو از صندوق به اصطلاح صلح اروپا است که کشورهای اتحادیه اروپا از ابتدای درگیری تسلیحات تهاجمی و تجهیزات حفاظتی برای اوکراین را تأمین مالی کرده اند.»

به گفته این منبع، در نشست وزرای خارجه که در اوایل هفته آینده برگزار خواهد شد، کشورهای عضو به فشار بر بوداپست ادامه خواهند داد. در غیر این صورت، در صورت عدم امکان اخذ تاییدیه مجارستان، قرار است این ترانشه بدون مشارکت مجارستان تصویب شود.

این رادیو اشاره کرده، سال گذشته تقریباً 3.2 میلیارد یورو از صندوق برای تامین تسلیحات به کی‌یف هزینه شده است.

توافق کشورهای اروپایی در خصوص بسته کمک جدید به اوکراین با تانک و توپخانه سنگین 

خبرگزاری رویترز شب گذشته گزارش داد که یازده کشور اروپایی پس از نشست نمایندگان خود در استونی، بر سر بسته کمک نظامی جدید به اوکراین به توافق رسیدند.

طبق این اطلاعات، آنها موافقت کردند تا تانک پیشرفته رزمی، توپخانه سنگین، سیستم دفاع هوایی، مهمات مورد نیاز آنها و خودروهای جنگی پیاده نظام را به کی‌یف منتقل کنند.

اوکراین: آمریکا به دلیل مقدار کمک مالی، بهترین دوست ماست

آندری یرماک، رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، هنگام صحبت در مورد "ارقام خاص" کمکهای خارجی به کی‌یف اعلام کرد که در این رابطه ایالات متحده بهترین دوست کشور اوکراین است.

وی در سخنرانی آنلاین خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: اگر به اعداد مشخص نگاه کنیم، مسلماً مهمترین شریک از نظر کمک های مالی و نظامی، ایالات متحده است.

در عین حال، یرماک افزود که اوکراین از حمایت هر یک از شرکای خارجی قدردانی می کند.

یک روز قبل، شبکه CNN گزارش داد که ایالات متحده در حال آماده سازی یکی از بزرگترین بسته های کمک نظامی به اوکراین است که البته شامل تانک نخواهد شد.

ناتو همچنان خطر درگیری نظامی با روسیه را جدی می‌داند

راب بائر، رئیس کمیته نظامی پیمان آتلانتیک شمالی معتقد است که تهدید بروز درگیری بین ناتو و روسیه بدون توجه به وضعیت اوکراین همچنان وجود دارد. 

وی روز گذشته پس از نشست کمیته نظامی این ائتلاف به خبرنگاران گفت: "من معتقدم که همه با این واقعیت موافق هستند که علیرغم آنکه نتیجه درگیری در اوکراین هر چه باشد، روسیه همان جاه طلبی خود را خواهد داشت، بنابراین تهدیدات از جانب این کشور از بین نمی رود."

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پیشتر گفته بود که مسکو هر کاری را انجام خواهد داد تا همکارانش از ناتو و اتحادیه اروپا به زودی به "هوشیاری" رسیده و واقعیت را درک کنند. او دیپلمات‌های غربی را افرادی «متعصب» خواند که جاه‌طلبی‌های سیاسی سرکوب‌ناپذیر و رویاهای نو استعماری خود را بر منافع مردم کشورهایشان برتری می‌دهند.

انگلیس 600 موشک بریمستون به اوکراین ارسال خواهد کرد

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد که این پادشاهی 600 موشک بریمستون (Brimstone) به اوکراین ارسال خواهد کرد. 

والاس به رویترز گفت: «می توانم بگویم که ما همچنین 600 موشک بریمستون دیگر را به عرصه عملیاتی می فرستیم و این اقدام در کمک به اوکراین برای "تسلط بر میدان نبرد" بسیار مهم خواهد بود.»

والاس این خبر را هنگام بازدید از پایگاه نظامی تاپا در جمهوری استونی اعلام کرد.

استونی 113 میلیون یورو به اوکراین کمک نظامی خواهد کرد

کایا کالاس، نخست وزیر استونی اعلام کرد که این کشور  113 میلیون یورو برای کمک نظامی به اوکراین اختصاص خواهد داد.  رئیس کابینه وزرا شب گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت: این بسته شامل هویتزر، نارنجک انداز و مهمات مورد نیاز آنها خواهد بود.

کالاس تاکید کرد که طرف استونیایی دقیقاً همان تجهیزاتی را که کی‌یف می‌خواهد، منتقل خواهد کرد. نخست وزیر پیشنهاد کرد که سایر کشورها نیز به ذخایر خود نگاه کنند و سرعت تولید صنعتی برای حمایت نظامی از کی‌یف را افزایش دهند.

به گفته وی، کل کمک های نظامی استونی به اوکراین بیش از 1 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است.

تصمیم دانمارک برای انتقال 19 توپ خودکششی فرانسوی سزار به اوکراین 

جاکوب المان-ینسن، وزیر دفاع پادشاهی دانمارک روز پنجشنبه اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته تا 19 سیستم توپخانه خودکششی فرانسوی سزار (Caesar) را به اوکراین منتقل کند. 

وی گفت: «دانمارک از همان آغاز درگیری در اوکراین یکی از فعال ترین کشورهای کمک کننده به کی‌یف بوده است. ما دائماً با اوکراینی‌ها به ویژه در مورد هویتزرهای سزار در تماس بودیم و خوشحالم که اکنون از حمایت گسترده پارلمان دانمارک در این باره برخوردار شده‌ایم. <...> این یک کمک مالی بسیار بزرگ و قابل توجه است.»

به عقیده وی، نیروهای مسلح اوکراین حتی با وجود "مشکلات فنی" به این تاسیسات نیاز فوری دارند.

دفتر زلنسکی: قتل کیرییف، مذاکره کننده با روسیه، اشتباه سرویس ویژه امنیتی اوکراین بود

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین اعتراف کرد که "دنیس کیرییف"، یکی از اعضای هیئت اوکراینی در مذاکرات با روسیه، که در ماه فوریه 2022 به ضرب گلوله کشته شد، عامل روسیه نبوده و قتل او یک اشتباه توسط سازمان های مجری قانون اوکراین بود.

وی این موضوع را برای نخستین بار در مصاحبه با پورتال خبری دلفی لتونیایی که روز پنجشنبه منتشر شد، بیان کرد. پودولیاک گفت: «قتل او به این دلیل بود که هیچ هماهنگی یکپارچه‌ای بین واحدی بین سازمان‌های مجری قانون وجود نداشت. از یک طرف، ادعاهای خاصی علیه او وجود داشت و از سوی دیگر وقت نداشتند که این ادعاها را در قالب گفتگو حل کنند، این مسئله به کار هیئت نمایندگی و روند مذاکرات مربوط نمی شود و بعد معلوم شد که او عامل روسیه نبود.»

روز گذشته همچنین،  کیریل بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، نیز در مصاحبه با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز اعتراف کرد که مذاکره کننده اوکراینی توسط سرویس ویژه امنیتی این کشور به قتل رسیده است.

زاخارووا پس از اعتراف به قتل کیرییف، مقامات کی‌یف را با داعش مقایسه کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه، شب گذشته در واکنش به به رسمیت شناختن قتل "دنیس کیرییف"، یکی از اعضای هیئت اوکراینی در مذاکرات با روسیه، مقامات فعلی کی‌یف را با تروریست‌های داعشی مقایسه کرد.

زاخارووا به اعتراف پودولیاک توجه کرد که در آن اعتراف کرده که در ابتدای درگیری ادعاهایی علیه کیرییف وجود داشت و چون آنها موفق به حل آنها در "قالب گفتگو" نشدند، تصمیم به حذف فیزیکی این مقام اوکراینی گرفتند و سپس معلوم شد که وی ارتباطی با روسیه نداشته است. 

زاخارووا در کانال تلگرامی خود با اشاره به این اعتراف نوشت: «گروه تروریستی داعش ممنوعه در مقایسه با رژیم کی‌یف، کودکانی ساده لوح هستند.»

روسیه اطلاعات مربوط به کمک اطلاعاتی اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا به کی‌یف را بررسی خواهد کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه، گفت که مسکو اطلاعات مربوط به کمک اطلاعاتی اعضای تیم نظارتی ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا به کی‌یف برای آماده سازی اقدامات نظامی علیه غیرنظامیان منطقه دونباس را بررسی خواهد کرد.

به گفته وی، این مأموریت "بی طرفانه" کار نکرد و از نسخه  مطلوب طرف اوکراینی از رویدادها در منطقه حمایت کرد.

وزیر امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مینسک گفت: «ما اکنون در حال بررسی اطلاعاتی هستیم که در ماه‌های اخیر در جریان اجرای عملیات نظامی ویژه پیدا شده است، که دلیلی بر صحت این گمان می‌دهد که برخی از کارکنان مأموریت نظارت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا نه تنها اطلاعات مربوط به وضعیت واقعی اوضاع در منطقه دونباس را پنهان کرده‌اند، بلکه در واقع به طرف اوکراینی در آماده سازی اقدامات نظامی علیه مردم غیرنظامی کمک کردند.»

لاوروف: روسیه و بلاروس در مورد اهداف عملیات ویژه مواضعی یکسان دارند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که مسکو و مینسک در مورد اهدافی که باید در جریان عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از جمعیت دونباس به دست آیند، موضع گیری مشترکی دارند. 

 لاوروف که روز گذشته به مینسک سفر کرده بود، پس از دیدار با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس گفت: «ما در این خصوص مواضع یکسانی در مورد اهدافی داریم که باید به آنها دست یافت و چگونه اطمینان حاصل کنیم که نه روسیه و نه بلاروس از سوی کشورهای همسایه خود، چه اوکراین و چه هر کس دیگری، مورد تهدید قرار نگیرند.»

روسیه و بلاروس یادداشتی در مورد امنیت و توقف تهدیدها امضا کردند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشست مشترک هیئت های نمایندگی وزارت امور خارجه روسیه و بلاروس که روز پنجشنبه در مینسک برگزار شد، اعلام کرد که مسکو و مینسک یک یادداشت بین دولتی در مورد تقویت امنیت بیولوژیکی روسیه و بلاروس و توقف تهدیدات از سوی کشورهای ثالث امضا کردند. 

این توافقنامه توسط لاوروف و همتای بلاروسی او سرگئی آلینیک امضا شد. وزرای خارجه روسیه و بلاروس همچنین قطعنامه نشست هیئت‌های دیپلماتیک و طرح رایزنی‌های بین وزارتخانه‌ای برای سال 2023 را امضا کردند.

گفتگوی تلفنی وزرای دفاع روسیه وبلاروس

سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ژنرال سرگئی شویگو، وزیر دفاع روز پنج شنبه مذاکراتی تلفنی با ویکتور خرنین، همتای بلاروسی خود انجام داد.

بر اساس این اطلاعات،  «روسای وزارت دفاع دو کشور درباره مجموعه اقدامات بازدارنده راهبردی و همچنین پیشرفت در روند آماده سازی گروه‌ مشترک نظامی منطقه‌ای گفتگو کردند.

محتوای بیشتری از مذاکرات دو طرف فاش نشده است. این مذاکرات در حالی انجام شد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به مینسک سفر کرده بود. 

مواضع تهران در خصوص پیوستن مناطق جدید به فدراسیون روسیه 

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه  اعلام کرد که  مقامات تهران الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و همچنین پیوستن جمهوریهای دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس و مناطق خرسون و زاپاروژیا به این کشور را به رسمیت نمی شناسند. وزیر امور خارجه تاکید کرد: ایران علیرغم روابط بسیار خوب با روسیه، به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها در چارچوب قوانین بین المللی احترام می گذارد.

عبداللهیان در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی  TRT World ترکیه گفت: «از آنجایی که ما بر اصل ثابت خود در عرصه سیاست خارجی پافشاری داریم: وقتی می‌گوییم مناقشه نظامی در اوکراین راه‌ حل مشکلات نیست، به موضع خود به عنوان یک اصل سیاسی اساسی که بر آن تکیه می‌کنیم معتقدیم».

وزیر خارجه ایران: تحریکات ناتو و غرب عامل اصلی درگیری در اوکراین است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که اقدامات تحریک آمیز ناتو و غرب عامل اصلی درگیری در اوکراین است. 

وی توضیح داد: «برخی از اتاق‌های فکر در غرب معتقدند که درگیری در اوکراین آغاز جدیدی در تاریخ روابط بین‌الملل خواهد بود. خوب، موضع جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای این درگیری مشخص بود و در بالاترین سطح بارها اعلام شد. ما با درگیری نظامی مخالفیم و به دنبال حل و فصل سیاسی اوضاع هستیم. علاوه بر این، ما اقدامات تحریک آمیز ناتو و برخی کشورهای غربی را دلیل اصلی بروز این درگیری می دانیم.»

پیش از این، کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو نیز یادآور شده بود که ریشه بحران اوکراین در اقدامات "تحریک آمیز" ائتلاف آتلانتیک شمالی و کشورهای غربی علیه فدراسیون روسیه است.  این دیپلمات افزود که تهران رویارویی نظامی را راهی برای حل و فصل این مناقشه نمی‌داند و بارها از مسکو و کی‌یف خواسته تا وارد گفت‌وگو شوند. به گفته وی، تهران آماده کمک میانجیگرانه برای حل مناقشه در اوکراین است. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 986755

مهمترین اخبار ایران و جهان: