نیوز سیتی!
08 بهمن 1401 - 19:10

«بیکاری» خلخال را خالی از سکنه می‌کند

خلخال - فرماندار شهرستان خلخال گفت: بیکاری و نبود اشتغال پایدار در خلخال این شهر را در آینده ای نزدیک خالی از سکنه می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدجواد یحیی زاده بعدازظهر شنبه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان خلخال با اعلام این خبر اظهار کرد: بیکاری و نبود اشتغال اصلی ترین عامل عدم تمایل به ازدواج و فرزندآوری در نسل جوان جنوب استان اردبیل است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید در راستای رفع محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در این منطقه چاره اندیشی کنند، خاطرنشان کرد: انجام اقدامات مقطعی برای توسعه اشتغال راهگشا نیست و باید ایجاد واحدهای تولیدی بزرگ اشتغال پایدار را برای جوانان منطقه رقم زد.

فرماندار خلخال با اشاره به اینکه در سال جاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تسهیلاتی تبصره ۱۶ قانون بودجه برای ایجاد اشتغال به این شهرستان تخصیص یافته است، گفت: ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار تسهیلات اشتغالزایی از محل بند «ج» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری در اختیار استان اردبیل قرار گرفته که سهم خلخال از این اعتبار یک هزار و۳۰۰ میلیارد ریال به صورت ثابت و ۲۰۰ میلیارد ریال به صورت شناور بوده است.

یحیی زاده پرداخت ۶۰ درصد از سهم تسهیلات اشتغالزایی این شهرستان را در حوزه خوداشتغالی و ۴۰ درصد را سهم کارفرمایان برای جذب بیکاران در واحدهای تولیدی اعلام کرد و افزود: دریافت تسهیلات طرح‌های خوداشتغالی بر خلاف سال‌های گذشته نیازی به ارائه طرح توجیهی از سوی متقاضیان ندارند و بانک‌ها موظف به پرداخت این تسهیلات بدون لحاظ طرح توجیهی هستند.

فرماندار خلخال گفت: کارفرمایانی که اقدام به جذب بیکاران در واحدهای تولیدی خود بکنند به ازای ایجاد اشتغال برای یک نفر ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی دریافت می‌کنند.

یحیی زاده با بیان اینکه سقف تسهیلات دریافتی برای توسعه واحدهای تولیدی کارفرمایی ۴۰ میلیارد ریال است، تصریح کرد: بیکاری بزرگترین مشکل اجتماعی مردم خلخال است و همین عامل سبب شده است تا خلخال در آینده ای نزدیک به یک شهر خالی از سکنه در بدنه استان اردبیل تبدیل شود.

وی گفت: در حالی که متوسط نرخ بیکاری در استان اردبیل ۱۵ درصد است این رقم در شهرستان خلخال ۷/۵ درصد بالاتر از میانگین استان و حدود ۲۲.۵ درصد است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1003299

مهمترین اخبار ایران و جهان: