نیوز سیتی!
27 دی 1401 - 21:21

کشف دام قاچاق در استان قزوین ۹۰ درصد افزایش یافت

معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان قزوین گفت: میزان کشفیات دام قاچاق در استان قزوین در ۹ ماهه امسال در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۹۰ درصد افزایش یافته است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، علی فولیان امروز در جلسه کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان قزوین که با محوریت قاچاق دام در سالن جلسات اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر 690 هزار رأس دام سبک و سنگین استان قزوین فاقد پلاک‌کوبی هستند که 40 درصد کل دام‌های استان قزوین را شامل می‌شوند.

وی با بیان اینکه عدم پلاک‌کوبی این حجم از دام را ناشی از ترک فعل دستگاه‌های متولی می‌دانیم، تصریح کرد: میزان کشفیات دام قاچاق در استان قزوین در 9 ماهه امسال در قیاس با مدت مشابه سال قبل 90 درصد افزایش یافته است که این میزان افزایش قاچاق دام زنگ خطر را برای ما به صدا درمی‌آورد و باید مدیران سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی با قدرت به این حوزه ورود کنند.

فولیان هویت‌سازی از طریق پلاک‌کوبی را تنها راهکار مقابله با قاچاق دام و بهترین شیوه برای شناسایی دام قاچاق دانست و اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی باید آمار پلاک‌کوبی دام‌های سبک و سنگین در استان قزوین را باید مرتب روزآمد کرده و آخرین آمار و اطلاعات را در اختیار کارگروه مبارزه با قاچاق کالا ارائه دهند.

ضرب‌الأجل یک هفته‌ای دادگستری برای تعیین تکلیف دام‌های قاچاق

معاون اجتماعی دادگستری استان قزوین همچنین از ضرب‌الأجل یک هفته‌ای برای تعیین تکلیف دام‌های قاچاق کشف‌شده در استان قزوین خبر داد و گفت: طی این یک هفته باید همه دام‌های قاچاق در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار بگیرند و جهاد کشاورزی هم وظیفه دارد که نسبت به پلاک‌کوبی این دام‌ها و شناسایی مبادی قاچاق این دام‌ها اقدام کند.

فولیان همچنین بر لزوم راه‌اندازی مراکز قرنطینه دام‌های قاچاق توسط دامپزشکی تأکید کرد و افزود: دام‌های قاچاقی که توسط نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها کشف می‌شوند، باید ابتدا در این مراکز قرنطینه تجمیع و نگهداری شوند تا از نظر بیماری و امراض مختلف مورد بررسی قرار گرفته و بعد از اطمینان از سلامتی به سایر دام‌ها ملحق شوند.

680هزار رأس دام در استان قزوین پلاک‌کوبی شد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین هم در این نشست با اشاره به پلاک‌کوبی 680 هزار رأس دام سبک و سنگین در استان قزوین گفت: بنابراین در حال حاضر نصف بیشتر دام‌های سبک و سنگین استان قزوین پلاک‌کوبی نشدند و در معرض قاچاق دام قرار دارند.

یوسف جلوخانی نیارکی با بیان اینکه در حال حاضر 5 شرکت خصوصی کار پلاک‌کوبی دام‌ها در استان قزوین را انجام می‌دهند، افزود: در همه استان‌های کشور ادارات‌ دامپزشکی مسئول تشکیل پرونده قاچاق دام و ارجاع آن به سازمان تعزیرات حکومتی هستند و در این زمینه هم باید بر مبنای رویه کشوری عمل کنیم و مسئولیت جدیدی به مسئولیت‌های بی‌شمار سازمان جهادکشاورزی اضافه نکنیم.

وی ادامه داد: پلاک‌کوبی حدود 700 هزار دام به خودی خود چالش بزرگی محسوب نمی‌شود، اما چون بخش عمده‌ای از این دام‌ها جزو دام‌های سنتی محسوب می‌شوند که در روستاهای دورافتاده نگهداری می‌شوند، باید از ظرفیت دهیاری‌ها برای انجام این کار استفاده کنیم. چرا که نیروی انسانی کافی برای پلاک‌کوبی در مجموعه سازمان جهاد کشاورزی نداریم.

لزوم تسریع در تشکیل پرونده‌های قاچاق دام

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین هم در این جلسه با تأکید بر ضرورت صحت‌سنجی آمار پلاک‌کوبی در استان قزوین گفت: اگر آمار دقیقی از دام‌های پلاک‌کوبی‌نشده در استان داشته باشیم، می‌توانیم با سرعت بیشتری پلاک‌کوبی دام‌‌های سبک و سنگین را در استان قزوین انجام دهیم و به همین خاطر نیازمند سرشماری جدید در حوزه جمعیت دام استان هستیم.

مهدی جلوخانی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی برای رصد و پایش دام‌های قاچاق اختیارات و تضامین قانونی ندارد، چرا که ما در فقط در حوزه سلامت و بهداشت دام و محصولات دامی ضابط دستگاه قضا محسوب می‌شویم و برای شناسایی دام‌های بدون پلاک باید نیروی انتظامی و سازمان جهاد کشاورزی مطابق قانون ورود کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر به خاطر تأخیر در تشکیل پرونده قاچاق دام بسیاری از دام‌های قاچاق سرقت شده و یا به خاطر مشکلات بهداشتی و تغذیه‌ای تلف شده‌اند و به همین خاطر باید در این زمینه وحدت‌رویه داشته باشیم تا از خسارت به دام‌های استان قزوین جلوگیری شود.

انتهای پیام/ن

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 983399

مهمترین اخبار ایران و جهان: