نیوز سیتی!
27 دی 1401 - 15:57

روزنامه‌نگار صهیونیستی: روابط ریاض و تل‌آویو نزدیک‌تر خواهد شد

یک روزنامه‌نگار صهیونیستی که مدتی در ریاض اقامت داشت اعلام کرد که عربستان و اسرائیل روابط ریاض و تل‌آویو نزدیک‌تر خواهد شد و اعلام رسمی این عادی‌سازی مستلزم زمان است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  یک روزنامه نگار صهیونیستی که مدتی در ریاض پایتخت عربستان سعودی اقامت داشته است  در خصوص عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل گفت: روابط ریاض و تل‌آویو نزدیک‌تر خواهد شد.

به گزارش عربی 21، «انریکه زیمرمن»، روزنامه‌نگار اسرائیلی اعلام کرد: « ما اکنون شاهد حضور یک جامعه یهودی و فعالیت بازرگانان اسرائیلی  در عربستان سعودی هستیم که مدتی در  این کشور مشغول به کار بودند. ما در آغاز یک دوره جدید هستیم؛ فعالیت‌های جدیدی آغاز شده، اما زمان بیشتری را می‌طلبد».

 وی که مدتی در ریاض  حضور داشته، در خصوص وضعیت روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی  تاکید کرد: « طی  هفته‌های اخیر اخبار  مربوط به شکل‌گیری روابط رسمی بین  عربستان و اسرائیل افزایش یافته و اطلاعات زیادی در خصوص روابط این دو در آینده وجود دارد. نخست وزیر اسرائیل در آگوست 2020 با برقراری روابط با امارات متحده عربی، سودان، مغرب  و بحرین، جامعه بین المللی را  شوکه کرد و این کشورها بدون موافقت عربستان سعودی ، این توافقنامه را امضا نمی کردند».

 این روزنامه نگار صهیونیستی در ادامه به شروط عربستان سعودی  برای موافقت با عادی‌سازی  روابط با تل آویو پرداخت و گفت: «پیش از آغاز به کار کابینه « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی  شروطی را برای پیوستن به توافق‌نامه  «ابراهیم» تعیین کرد. شرط اول  وی  این بود که اراضی بیشتری از کرانه باختری توسط  اسرائیلی‌ها ضمیمه نشود».

انریکه زیمرمن تاکید کرد:«شرط دوم  محمد بن‌سلمان این بود  که سیاست اسرائیلی‌ها در  قبال مسجدالاقصی تغییر نکند؛ چراکه این نقطه جغرافیایی، از حساس‌ترین نقاط جهان محسوب می‌شود».

از اواسط سال 2022 و بعد از سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی ، صحبت‌های زیادی به‌ویژه از جانب رسانه‌های عبری درباره عادی‌سازی قریب‌الوقوع روابط ریاض و تل‌آویو مطرح شد که این صحبت‌ها با بازگشت راست‌افراطی‌های اسرائیل به قدرت و نخست‌وزیری دوباره «بنیامین نتانیاهو» به اوج خود رسید؛ به‌طوری که در چند هفته گذشته مقامات سعودی و صهیونیستی رسماً درباره تمایل خود برای رونمایی از توافق سازش صحبت می‌کنند.

در همین زمینه اخیراً «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان با اذعان به نزدیک شدن زمان رونمایی از روابط علنی ریاض و تل‌‌آویو اعلام کرد که مناسبات عربستان و اسرائیل به‌سمت عادی‌سازی پیش می‌رود و این یک گزینه راهبردی است.

مسئولان ارشد سعودی نیز اعلام کردند که سازش این کشور با اسرائیل تنها مساله زمان است،اما جدیدترین و بارزترین شاخص در زمینه نزدیک شدن روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، مصاحبه نتانیاهو با شبکه سعودی العربیه بود که طی آن نتانیاهو اعلام کرد به عادی‌سازی کامل روابط با ریاض تعهد دارد.

 

اخیرا نتانیاهو در مورد روند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی نیز بر این مسئله تاکید کرد که ریاض از مدت‌ها قبل روند تدریجی عادی‌سازی با اسرائیل را آغاز کرده است. این کشور از سال 2018 و حتی پیش از امضای توافق «ابراهیم» میان اسرائیل، امارات و بحرین در سپتامبر 2020، امکان استفاده ما از حریم هوایی خود را فراهم آورد تا صدها هزار اسرائیلی بتوانند از فراز خاک عربستان به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و حتی فراتر از آن سفر کنند.

«دنی دانون» عضو کنست از حزب لیکود و نماینده سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل پیش بینی کرد که عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض سال 2023 به مرحله نهایی خود خواهد رسید.

رسانه‌های عبری گزارش دادند بن‌سلمان برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل شروطی را مطرح کرده است که حفظ حمایت‌های آمریکا از عربستان، تعهد ایالات متحده به ارسال تسلیحات برای ریاض به‌طوری که انگار عربستان نیز یکی از کشورهای ناتو است و انعقاد قراردادی که به سعودی‌ها اجازه ‌دهد از ذخایر عظیم اورانیوم برای برنامه هسته‌ای خود استفاده کنند، از جمله این شروط است.

محمد بن سلمان که با حفظ منصب ولیعهدی چند ماه قبل از جانب «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی حکم نخست‌وزیری عربستان را نیز دریافت کرد اکنون در آستانه نشستن بر تخت پادشاهی قرار گرفته است و با خیالی آسوده‌تر به سرکوب مخالفان ادامه می‌دهد.

برخی معتقدند که انتقال قدرت در عربستان حتی ممکن است پیش از مرگ ملک سلمان اتفاق بیفتد. طبق قرائن موجود یکی از اولویت‌های بن‌سلمان در سیاست خارجی خود، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که در این صورت به همه ادعاهای آل‌سعود درباره حمایت از آرمان فلسطین و لزوم تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی پایان داده می‌شود، به‌ویژه اینکه با روی کار آمدن کابیه افراطی نتانیاهو موج تازه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها ضد فلسطینیان آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 982811

مهمترین اخبار ایران و جهان: