نیوز سیتی!
19 فروردین 1402 - 09:56

پیشرفت مطلوب و قابل دفاعی در حوزه تولید صورت نگرفته است

مسئول مرکز مطالعات کاربردی _ قرآنی محراب اندیشه با اشاره به اینکه امروز تولید حکم جهاد دارد، گفت: پیشرفت مطلوب و قابل دفاعی در حوزه تولید صورت نگرفته است.

جواد نیری ثابت در گفت و گو با خبرگزاری فارس در شیراز، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دهه نود از تعبیر جهاد اقتصادی استفاده کردند؛ اظهار کرد: مقام معظم رهبری در آستانه قرن جدید یعنی اواخر سال 1400 فرمودند: امروز، تولید، جهاد است و جهاد تلاشی است که متوجه حمله دشمن باشد و چنانچه مشاهده می شود هم اکنون، دشمنی دشمنان در مورد اقتصاد کشور از همیشه بیشتر است. 

وی عنوان کرد: اما با این وجود، هنوز در بحث تولید، پیشرفت مطلوب و قابل دفاعی صورت نپذیرفته است. 

نیری ثابت با اشاره به اینکه در رابطه با تحقق شعار امسال، هم مردم و هم مسئولین، وظایفی به عهده دارند، گفت: مسئولین می توانند با به کارگیری نیروی انسانی خلّاق و پر انگیزه، استفاده از ظرفیت های علمی و فناوری، بهره برداری از تجربه عناصر مجرّب، افزایش ارتباطات خارجی، توجه به منابع طبیعی و موقعیت های بی نظیر جغرافیایی کشور و... گام های بزرگی در ارتباط با بحث تولید بردارند.

مسئول مرکز مطالعات کاربردی _ قرآنی محراب اندیشه بیان کرد: مردم نیز می توانند با حمایت از کارگر و سرمایه گذار ایرانی و حمایت از کالای داخلی، پرهیز از اسراف و زیاده روی در اموال شخصی و عمومی، گرایش به ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی افراطی، عدم پیروی از سبک زندگی غربی و... در این قضیه، نقش مهمی ایفا کنند.

تولید اعتماد به نفس ملی و احساس عزّتمندی مردم را افزایش دهد

وی گفت: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال گذشته خود، تولید را کلید حل مشکلات اقتصادی کشور معرفی نمودند و تولید را اکسیری دانستند که علاوه بر افزایش رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، کاهش تورم و افزایش رفاه عمومی می تواند تأثیرات روانی هم داشته باشد؛ یعنی اعتماد به نفس ملی و احساس عزّتمندی را هم افزایش دهد. 

نیری اضافه کرد: حتی ایشان در یکی از بیانات خود فرمودند بخش های اقتصادی ما اگر می خواهند مردم متدیّن شوند، معاش مردم را تأمین کنند. 

مسئول مرکز مطالعات کاربردی _ قرآنی محراب اندیشه در ادامه عنوان کرد: رهبر انقلاب در مقابل، مهم ترین موانع تولید را که بیش از موانع عملیاتی و مادی اثر دارد، موانع فرهنگی می دانند که شامل احساس ناامیدی، ناتوانی، بی‌آینده بودن، بی‌حوصلگی، بی‌همّتی و مشغول شدن به سرگرمی‌های مضر است.

نیری ثابت با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، یکی از نقاط ضعف در ارتباط با مردم را تجمل گرایی عنوان فرمودند، گفت: مصرف بیش از اندازه، پرداختن به تجملات، ناآگاهی و نبود تخصص و مهارت در مدیریت مالی، بی‌توجهی به مسائل زندگی، سهل‌انگاری در به کارگیری اموال و امثال آن به تباهی سرمایه‌های زندگی، اختلال در انجام دادن مسئولیت‌های خانوادگی و اجتماعی و تزلزل در حرکت معنوی انسان می‌انجامد.

وی افزود: تا آنجا که به فرموده حضرت امام باقر علیه اسلام مصرف اموال در امور تجمّلاتى نابودى جامعه اسلامى را به دنبال خواهد داشت.

او در پایان با اشاره به  کتاب الکافی، جلد 4، صفحه 25 اظهار کرد: حضرت امام محمد باقر(ص) فرمودند: «إِنَّ مِنْ بَقَاءِ الْمُسْلِمِینَ وَ بَقَاءِ الْإِسْلَامِ أَنْ تَصِیرَ الْأَمْوَالُ عِنْدَ مَنْ یَعْرِفُ فِیهَا الْحَقَّ وَ یَصْنَعُ فِیهَا الْمَعْرُوفَ فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ الْإِسْلَامِ وَ فَنَاءِ الْمُسْلِمِینَ أَنْ تَصِیرَ الْأَمْوَالُ فِی أَیْدِی مَنْ لَا یَعْرِفُ فِیهَا الْحَقَّ وَ لَا یَصْنَعُ فِیهَا الْمَعْرُوفَ»؛ بقاى اسلام و مسلمانان در این است که اموال و سرمایه‌هاى جامعه نزد کسانى قرار گیرد که راه مصرف پسندیده‌ آن اموال را بشناسند و آنها را در راه پسندیده مصرف کنند. فنا و نابودى اسلام و مسلمانان نیز در این است که اموال و سرمایه‌ها نزد افرادى باشد که راه مصرف پسندیده را در اموال نشناسند و آنها را در مسیر و جهت مطلوب مصرف نکنند.

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1134811

مهمترین اخبار ایران و جهان: