نیوز سیتی!
21 بهمن 1401 - 20:26

شیخ زکزاکی در گفت‌و‌گو با فارس: هیچ قدرتی توان مقابله با انقلاب اسلامی ایران را ندارد

رهبر جنبش اسلامی نیجریه در مصاحبه‌ای با خبرنگار خبرگزاری فارس، گفت که محور غربی-صهیونیستی هرگز توان مقابله با پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه گفت که محور غربی-صهیونیستی هرگز به پیروزی نخواهد رسید و موفق به خاموش کردن نور اسلامی در جهان و در جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد.

او در گفت‌و‌گویی با خبرنگار خبرگزاری فارس به مناسبت چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران گفت: «امام خامنه‌ای همان امام خمینی است و می‌توان گفت که جسم امام خمینی از میان ما رفت اما روح او در امام خامنه‌ای باقی مانده است».

او با اشاره به توسعه و پیشرفت جنبش اسلامی در نیجریه علی‌رغم همه توطئه‌های دشمنان گفت که ان‌شاء الله این جنبش تا ظهور حضرت صاحب الزمان (عج)  ادامه خواهد یافت و هیچ قدرتی نیست که توانایی توقف آن را داشته باشد.

شیخ ابراهیم زکزاکی در خصوص دلیل و چرایی گرایش اهل سنت و حتی مسیحیان نیجریه به جنبش اسلامی گفت: «اهل سنت و تشیع و حتی مسیحیان همگی به دنبال عدالت و انسانیت در زندگی هستند و به این مسأله باور دارند که جنبش اسلامی تنها جنبشی است که برای اصلاح امور و نجات مردم از مشکلات آمده است».

او با اشاره به ادامه فعالیت‌های جنبش اسلامی نیجریه در طول تمامی سال‌هایی که در زندان به سر می‌برد، گفت که فعالیت‌های جنبش هرگز متوقف نشد و با وجود اینکه در زندان بود کما فی السابق جنبش کار خود را پیش می‌برد.

شیخ ابراهیم زکزاکی در این باره تأکید کرد: «این اولین باری نبود که به زندان می‌رفتم و الحمدالله برادران هستند و به وظایفشان عمل می‌کنند».

شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی متولد ۵ مه ۱۹۵۳ در زاریا، ایالت کادونا، شمال نیجریه، متکلم اسلامی، سیاستمدار و رهبر جنبش اسلامی نیجریه است.

او در دوره جوانی از اندیشه‌های امام خمینی (رحمه الله علیه) تأثیر پذیرفت، از این رو فعالیت‌های دینی و اجتماعی خود را از ابتدای جوانی آغاز کرد و به مسائل جهان اسلام توجه ویژه داشت.

شیخ زکزاکی در سال ۱۳۵۷ با امام خمینی (ره) در پاریس دیدار کرد که تأثیر بسزایی در شخصیت او داشت. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد ایران شد و در شهر قم شروع به تحصیل کرد و پس از پایان تحصیلات به نیجریه بازگشت و در آنجا با دعوت جوانان به اسلام اصیل فعالیت مذهبی و فرهنگی خود را از سر گرفت و نهضت اسلامی را در نیجریه تأسیس کرد.

او پس از آن فعالیت های خود را به تأسیس مدارس دینی در سراسر نیجریه و کشورهای همسایه متمرکز کرد و ۳۰۰ مدرسه را بنیان گذاشت.

در پی این فعالیت‌ها و با افزایش اعضای جنبش اسلامی نیجریه، شیخ زکزاکی چندین بار مورد سوءقصد قرار گرفت، از جمله در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۵ که در یکی از این حملات یکی از چشمان خود را از دست داد و همسرش نیز به شدت مجروح شد.

تاکنون شش فرزند شیخ زکزاکی، خواهر و برادر زاده او طی سال‌های گذشته به شهادت رسیده‌اند که سه تن از آنان در سال ۲۰۱۴ در مراسم روز جهانی قدس در یورش ارتش نیجریه جان باختند. دولت نیجریه همچنین مزار مادر و فرزندان شهید این عالم شیعه را تخریب و با خاک یکسان کرده است.

گفت‌وگو از معصومه فروزان

پایان پیام /.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1032211

مهمترین اخبار ایران و جهان: