نیوز سیتی!
25 بهمن 1401 - 10:09

سردبیر مجله سوره: انقلاب اسلامی نُرمال نخواهد شد!

سردبیر مجله سوره در سرمقاله شماره جدید آن نوشت: کسانی که از لزوم نُرمال شدن جمهوری اسلامی سخن می‌گویند دلبسته نُرم‌هایی هستند که با تاریخ و زبان ما همخوانی ندارد. انقلاب اسلامی نُرمال است، اما نرم‌های آن مختص به تاریخ خودش است.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، دلواپسان ظاهری این کشور و مردمش از ابتدای انقلاب تا الآن بهانه‌گیری‌هایشان مبنی بر نرمال نبودن انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را مطرح کرده‌اند. در نظر آنان جمهوری اسلامی باید در یک سازش سیاسی، خود را در جبهه سلطه قرار دهد و سودای استقلال از جریان‌های امپریالیسم مدرن جهانی را نداشته باشد. سیدعلی سیدان، سردبیر مجله سوره در پیش‌شماره دوم این مجله به نقد موضوع «نرامالیزاسیون» انقلاب اسلامی پرداخته است که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم.


سیدعلی سیدان، سردبیر مجله سوره

انقلاب اسلامی نُرم‌های خودش را دارد

جبهه حق، قواعد و نُرم‌های خودش را دارد که در زبان دین به آن سنت‌ها و نوامیس الهی گفته‌اند. کسانی که امروز از لزوم نُرمال شدن جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گویند، دلبسته نُرم‌هایی هستند که با تاریخ و زبان ما همخوانی ندارد. انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نیز نُرمال است؛ اما نرم‌های این انقلاب مختص به صحنه تاریخ خودش است که ما با همین نرم‌ها مشکلاتمان را حل کرده‌ایم.

نُرمی به نام جهاد عمومی در کرونا

شاهد زنده این ماجرا حل و فصل بحران کروناست که جز با یک «جهاد عمومی» ممکن نبود. کشوری که زیر شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ است، چگونه می‌توانست بر یک بحران عمومی غلبه کند! از این دست مثال‌ها و نمونه‌ها در تاریخ انقلاب اسلامی فراوان است و این نیاز به روایتی تاریخی دارد. ما هنوز نتوانستیم نحوه حضورمان در تاریخ و دلیل بقا و ماندگاری‌مان را در جزئیات روایت کنیم. به همین دلیل است که گاهی حرف از انسداد و استیصال و بن‌بست و بی‌امکانی از گوشه و کنار شنیده می‌شود.

ما کشوری استثنایی هستیم

نیروی معارض ما تلاش دارد ما را یک کشور استثنایی معرفی کند و چه خوب! مادر پیروی نکردن از قواعد و نرم‌های غرب مدرن به واقع کشوری استثنایی هستیم که اگر استثنایی نبودیم تاکنون در هاضمه نظم آمریکایی حذف شده بودیم! جالب آنکه در بسیاری از موارد از نُرمال بودن همان نتیجه‌ای را گرفته‌ایم که کشورهای نرمال گرفته‌اند و حتی بهتر و پیشرفته‌تر از آن. نرم متداول در جهان قطبی این بود که باید برای تامین امنیت‌مان جایی در تقسیم کار جهان داشته باشیم و در عوض سلاح و دانش و مستشار را از ابر قدرت دنیا وارد کنیم تا امنیت برایمان به ارمغان بیاورند. ماین نرم را شکستیم و تبدیل به یکی از پایدارترین کشورهای غرب آسیا از لحاظ امنیتی شدیم.

ما نُرمال هستیم، اما نرم‌های  ما در صحنه تاریخ خودمان معنادار است

بله، ما استثنایی هستیم زیرا فریب نرم‌ها و قواعد را نخورده‌ایم که به نام تخصص، حرفه‌ای‌گری، روش، تکنیک، فرم و فرمول می‌خواهند ما را از حضور تاریخی‌مان غافل کند. بله ما نُرمال هستیم اما نرم‌های  ما در صحنه تاریخ خودمان معنادار است.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1037311

مهمترین اخبار ایران و جهان: