نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 06:52

تسریع در لایروبی رودخانه های استان ضروری است

استاندار گلستان مسئله لایروبی رودخانه ها را موضوعی پراهمیت در زمینه پیشگیری از سیلاب‌ها دانست و اظهار کرد: تسریع در لایروبی رودخانه‌های استان با استفاده از طرح شهید لولایی ضروری است و در این مسیر از ظرفیت ماشین آلات دستگاه‌های اجرایی استان ، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، نیروهای مسلح و حتی ماشین آلات سایر استان‌ها استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، دکتر علی محمد زنگانه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در اداره کل مدیریت بحران استان، تصریح کرد: قریب به ۱۰۰ کیلومتر از ۶۰۰ کیلومتر مسیر رودخانه‌های استان که نیازمند لایروبی هستند،  اجرایی شده و بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت نیرو استفاده از ماشین آلات سایر استان‌ها الزامی و ضروری است.

وی با تاکید بر علاج بخشی خلیج گرگان، گفت: ممانعت از خشک شدن خلیج گرگان الزامی است چرا که این اتفاق حیات گلستان، جنگل‌های هیرکانی، کشاورزی استان را به مخاطره می‌اندازد و خلیج تبدیل به کانون ۴۰ تا ۶۰ هزار هکتاری ریزگردهای نمکی می‌شود.

استاندار گلستان با بیان اینکه علاج بخشی خلیج گرگان تنها مسئله استان نیست، یادآور شد: فعال کردن دیپلماسی بین المللی بواسطه وزارت امور خارجه با همسایگان خصوصاً ترکمنستان جهت علاج بخشی خلیج گرگان ضروری است چرا که خشک شدن خلیج گرگان زندگی مردم کشورهای همسایه را نیز مختل می‌کند.

دکتر زنگانه نقش رسانه‌ها را در تشریح وضعیت خلیج گرگان پر اهمیت قلمداد کرد و گفت: صدا و سیما و رسانه‌ها تلاش کنند علاج بخشی خلیج گرگان را همچون دریاچه ارومیه به دغدغه ملی تبدیل کنند چرا که حقیقتاً حیات چندین استان را بحرانی می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تکمیل پروژه رادار هواشناسی در یک زمان بندی مشخص ضرورت دارد و همچنین تلاش داریم در سفر دوم رییس‌جمهور به استان، مصوبات لازم برای تامین سایر تجهیزات هواشناسی انجام شود.

استاندار گلستان یکی از موضوعات اساسی استان را موضوع آبخیزداری و آبخوان داری عنوان کرد و گفت: به شدت نیازمند تغذیه آبخوان‌ها و احیای آنها هستیم و در عین حال منابع طبیعی اجرای پروژه‌های کم هزینه با اثر بخشی بالا را در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری در دستور کار قرار دهد.

وی در پایان تاکید کرد: سند کاهش مخاطرات و سند آمادگی مقابله در اسرع وقت ارائه شود چرا که ما جز استان‌های بحران خیز هستیم.

پایان پیام/۸۳۰۰۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1267155

مهمترین اخبار ایران و جهان: