نیوز سیتی!
08 خرداد 1402 - 08:20

انجام ضخامت سنجی بیش از ۱۴۸ هزار نقطه خطوط لوله نفت گچساران

مدیرعامل  شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از انجام موفقیت آمیز بیش از ۱۴۸ هزار نقطه سنجی نقاط مستعد خوردگی و تشکیل کارگروه تخصیصی شناسایی نقاط جدید مستعد خوردگی با همکاری سایر ادارات ذیربط در سیستم های لوله کشی تاسیسات این شرکت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران غلامرضا کمالی در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  بازرسی فنی از تأسیسات، از مهمترین اقدامات بازدارنده از بروز حوادث است و فعالیت های بازرسی فنی، به مثابه‌ی معایناتی است که یک پزشک برای تشخیص بیماری و مخاطرات ناشی از آن انجام می دهد.

وی بیان کرد: در این صنعت با گستردگی و قدمت تاسیسات، تعدد و پیچیدگی ادوات و تجهیزات و خطرات بالقوه مواجهه با موادی نظیر نفت و گاز و مواد شیمیایی، اهمیت نقش و جایگاه بازرسی فنی کاملاً محسوس است.  

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران تصریح کرد: با توجه به اینکه نیروی انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه یک سازمان مورد توجه است، کارکنان این اداره با آگاهی و دقت تمام ضمن آشنایی به فنون پیشرفته روز، با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده وظایف محوله را به خوبی انجام می دهند.  

کمالی عنوان کرد: در این شرکت وجود ده ها کارخانه ، تأسیسات و هزاران کیلومتر انواع خطوط لوله جریانی نفت و گاز و گستردگی و صعب العبور بودن منطقه اهمیت کار همکاران این شرکت را به خوبی نشان می دهد.

وی گفت: کار سرکشی و بازرسی ها حسب روال معمول در حال اجراست اما از مهم ترین آن می توان به حدود ۲۷۴ مورد نظارت بر تعمیرات اساسی ایستگاه های تقویت فشار گاز رگ سفید ۲ ، پازنان-۲، مبدلهای هوایی ایستگاههای تقویت فشار ضعیف 1و2و4 گچساران ، مخازن و تجهیزات واحدهای بهره برداری بی بی حکیمه-۲ ، رگ سفید-۲ ، گچساران-۳ و همچنین مخازن و تجهیزات  کارخانجات نمک زدایی گچساران-۲و۳، بینک، رگ سفید ۲  و تفکیک گرهای سرچاهی و بخشی از تجهیزات مجتمع گاز و گاز مایع ۱۳۰۰ ، جرثقیلهای سقفی ومتحرک در اداره ترابری ، کارخانجات و تاسیسات اشاره نمود که مانع از کار افتادگی تجهیزات و بروز حوادث احتمالی شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران خاطرنشان کرد: همچنین می توان به بازسازی و تعمیر سقف مخزن کف گیر واحد نمک زدایی بی بی حکیمه ۱ و نظارت بر بازسازی مخازن ذخیره آب در مخازن شماره ۲ و۳ و آبرسانی خیرآباد نیز اشاره کرد که نقش بسزایی در تامین آب پایدار برای مصارف شرب و صنعتی ایفا می کنند.  

کمالی بیان کرد: یکی دیگر از مهم ترین پروژه های اجرایی که در دستور کار این شرکت قرار داده شده بود بررسی وضعیت خوردگی و نظارت بر ایمن سازی بخش هایی از خطوط لوله انتقال گاز چند راهه ۱ به ۲ تولیدی و خطوط لوله "8 گاز چاه های تولیدی به چند راهه های گازی  پازنان ۲ و همچنین تعمیر نقاط دارای نشتی و کاهش ضخامت بر روی خط لوله "۴۲ لوپ نفت صادراتی بوده است.

 و ی افزود: بازسازی و ایمن سازی نقاط بحرانی خطوط لوله نفت ارسالی واحدهای گچساران در طول مسیر این خط لوله بود که بنحو مطلوب انجام گرفته و در ایمن سازی این تاسیسات مهم اثر بخش بوده است.   

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران ادامه داد: نظارت بر تمیزکاری و رنگ آمیزی تأسیسات نفت و گاز اقدامی مهم در راستای زیباسازی و جلوگیری از بروز خوردگی است.

کمالی اضافه کرد: نظارت بر این کار نیز بخشی از فعالیت های اداره خوردگی فلزات می باشد.

وی افزود: در سال جاری تمیزکاری و رنگ آمیزی سطوح داخلی و خارجی مخازن ذخیره، فرایندی و مخازن آب واحد آبرسانی در محل های مختلف و تمیزکاری و رنگ آمیزی لوله کشی و تجهیزات واحد بهره برداری گچساران ۳ در برنامه کاری بوده که همچنان ادامه دارد.

  مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران اظهار کرد: نقش بازرسی ها و نظارت مستمر بر سیستم های پایش و کنترل خوردگی شامل ضخامت سنجی ادوات و تأسیسات، مهمترین اقدام باز دارنده در بروز نشتی، رخداد حوادث و وقوع خسارات جانی و مالی است.

کمالی عنوان کرد: کارکنان این اداره در حوزه گسترده ی عملیاتی شرکت با کنترل حدود ۱۴۸۰۰۰ نقطه مستعد خوردگی و همچنین آلتراسونیک سطحی بیش از ۵۹۰۰۰۰ دسیمتر مربع در شرایط سخت منطقه انجام دادند.

انتهای پیام/ ۸۲۰۳۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1245955

مهمترین اخبار ایران و جهان: