نیوز سیتی!
03 بهمن 1401 - 00:04

افزایش صادرات آلمان به روسیه با وجود تحریم ها

یک رسانه آلمانی با استناد به اطلاعات اداره آمار فدرال آلمان از افزایش صادرات آلمان به روسیه با وجود تحریم های اتحادیه اروپا علیه این کشور به دلیل جنگ اوکراین خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه "فوکوس" آلمان در گزارشی نوشت: در واکنش به جنگ روسیه علیه اوکراین، غرب تحریم های متعددی را علیه روسیه وضع کرده است. با این وجود، صادرات آلمان به روسیه اخیراً دوباره افزایش یافته است.

پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، بیش از 1000 شرکت غربی اعلام کردند که تجارت خود را با روسیه محدود خواهند کرد. بسیاری از شرکت های غربی تولید خود را در روسیه متوقف کردند و به تمام صادرات خود به این کشور پایان دادند.

اما با وجود تحریم ها، صادرات آلمان به روسیه اخیراً دوباره افزایش یافته است: طبق اطلاعات اداره آمار فدرال آلمان، هر ماه کالاهایی به ارزش حدود یک میلیارد یورو به روسیه تحویل داده می شود براین اساس با وجود جنگ و تحریم ها، برخی از شرکت ها به تجارت بزرگ با روسیه ادامه می دهند.

در واکنش به جنگ روسیه روسیه علیه اوکراین، اتحادیه اروپا تا کنون 9 بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرده است. تعداد زیادی از معتمدان پوتین و همچنین بانک ها و شرکت ها تحت تأثیر این تحریم ها قرار گرفته اند.

علاوه بر این، محدودیت‌های واردات و صادرات خاصی علیه روسیه وجود دارد: لوازم الکترونیکی با کیفیت بالا، فناوری برای صنعت انرژی یا کالاهای نظامی نباید به روسیه تحویل داده شود. نفت خام، زغال سنگ و فولاد نیز مجاز به واردات از روسیه به اتحادیه اروپا نیستند.

با این وجود، تجارت های آلمان با پوتین همچنان ادامه دارد و بالاخره برخی از کالاها از محدودیت ها معاف هستند. اداره آمار فدرال آلمان محاسبه کرده است که صادرات به روسیه در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل تقریباً 20 درصد افزایش یافته است.

جانیس کلوگ، اقتصاددان از بنیاد علم و سیاست برلین در گفتگویی با نشریه دی سایت گفت: تجارت با روسیه اکنون برای شرکت ها قابل پیش بینی تر و قابل برنامه ریزی شده است. زیرا در حال حاضر برای بسیاری از شرکت ها این مسئله آشکار شده است که از کدام مسیرهای حمل و نقل و کدام بانک ها می توانند برای تجارت و تراکنش با این کشور استفاده کنند؛ به همین دلیل است که صادرات به روسیه اکنون دوباره افزایش می یابد.

اما در اینجا این پرسش مطرح است که واقعاً کدام محصولات هنوز به روسیه تحویل داده می شوند؟ طبق گزارش اداره آمار فدرال آلمان، محصولات دارویی بیشترین سهم صادرات آلمان به روسیه را تشکیل می دهند. به دلایل بشردوستانه، آنها از تحریم ها معاف هستند - به هر حال، مراقبت های پزشکی برای جمعیت روسیه باید با وجود جنگ تضمین شود. علاوه بر این، محموله های مواد غذایی تحت تأثیر تحریم ها قرار نمی گیرند و آنها نیز سال به سال افزایش یافته اند.

از سوی دیگر، سهم ماشین آلات، محصولات شیمیایی و خودروها در صادرات آلمان به روسیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اگرچه هنوز نسبتاً بالا هستند. طبق گزارش اداره آمار فدرال آلمان، صادرات ماشین آلات آلمان به روسیه تقریباً به نصف رسیده است: در سال 2021 صادرات ماشین آلات به 5.38 میلیارد یورو می رسید، در حالی که در سال 2022 فقط 2.67 میلیارد یورو بود.

با این وجود، نمی توان این مسئله را رد کرد که ماشین های عرضه شده مستقیماً در جنگ روسیه علیه اوکراین استفاده شوند. حداقل روسیه نیز از نظر اقتصادی از صادرات آلمان سود زیادی می برد.

جانیس کلوگ، توضیح داد که با یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها در طول زمان اثربخشی آنها کاهش می‌یابد. کلوگ توصیه می کند که اتحادیه اروپا باید به تعدیل تحریم های روسیه ادامه دهد. به گفته وی به ویژه اگر روسیه نتواند کالاهای تحریم شده را در جای دیگری سفارش دهد، تحریم ها اثر می کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 991760

مهمترین اخبار ایران و جهان: