نیوز سیتی!
09 دی 1401 - 11:15

همکار های دوجانبه محور دیدار مقامات ازبکستان و قزاقستان در «آستانه»

معاون نخست وزیر ازبکستان و نخست وزیر قزاقستان در شهر «آستانه» دیدار و مسایل روز همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «جمشید خواجه‌یف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «علی‌خان اسماعیل‌اف» نخست وزیر قزاقستان در شهر «آستانه» دیدار و مسایل روز همکاری های دوجانبه را بررسی کردند.

مسایل اجرایی دستورات روسای جمهور دو کشور تعیین شده در چارچوب سفر اخیر «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان به ازبکستان در مرکز توجه قرار گرفت.

اسماعیل‌اف تاکید کرد که در پایان این سفر توافقات بزرگی در تمام زمینه های اولویت دار همکاری های دوجانبه به دست آمده است. اجرای آنها در یک «نقشه راه» که برای تقویت بیش از پیش شراکت استراتژیک بین دو جمهوری جهش تازه ای خواهد داد، به تفصیل ترسیم شده است.

طرفین بر سیر مثبت افزایش مبادلات بازرگانی دوجانبه، تعمیق بیش از پیش همکاری های متقابل بین محافل تجاری دو کشور تاکید کردند. همچنین بر اهمیت حمایت در سطح دولت از ابتکارات تنظیم و اجرای پروژه های مشترک جدید تاکید شد.

در این گفت‌وگوها دیگر موضوعات روز همکاری های دوجانبه نیز مورد بررسی قرار گرفت. طرف ازبکی بر آمادگی دولت ازبکستان برای همکاری نزدیک با دولت قزاقستان برای دستیابی به اهداف و وظایف مشترک در زمینه های اولویت دار همکاری های متقابلا سودمند تاکید کرد.

نخست وزیر قزاقستان در پایان این دیدار «نقشه راه» را در اجرای توافقات به دست آمده در چارچوب مذاکرات بین روسای جمهور دو کشور در تاریخ 21 و 22 دسامبر سال 2022 میلادی را امضا کرد. این سند را از طرف ازبکستان نخست وزیر ازبکستان امضا خواهد کرد.

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود.
مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2021 میلادی در سطح 3 میلیارد و 900 میلیون دلار قرار گرفته است.

 در حال حاضر در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان از جمله 192 شرکت مشترک و 37 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران قزاق در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 943416

مهمترین اخبار ایران و جهان: