نیوز سیتی!
19 دی 1401 - 13:32

مردم افغانستان خواستار محاکمه شاهزاده قاتل انگلیسی شدند

اقشار مختلف مردم افغانستان ضمن محکوم کردن اعتراف شاهزاده هری به کشتن 25 شهروند افغانستانی، اعلام کردند اعترافات شاهزاده تنها بخشی از جنایت جنگی متحدان ناتو در طول جنگ طولانی آمریکا در افغانستان است.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، روزنامه انگلیسی «گاردین» پنجشنبه هفته گذشته گزارشی اختصاصی درباره کتاب شاهزاده هری پسر کوچک شاهد انگلیس منتشر کرد؛ کتابی که هری در بخشی از آن خبر داده که در هنگام ماموریت در افغانستان اقدام به کشتار مردم این کشور کرده است.

این شاهزاده انگلیسی افشا کرده که هنگام‌ مأموریتش در افغانستان ۲۵ شهروند این کشور را کشته است. 

شاهزاده هری در کتاب خاطراتش نوشته که وی این افراد را از هلیکوپتر هدف قرار میداد و در هنگام کشتن فکر می‌کرد آنها انسان نه بلکه مهره‌های شطرنج هستند(بیشتر بخوانید).

این گفته‌ها شاهزاده هری با واکنش‌ گسترده اقشار مختلف مردم و مقامات طالبان مواجه شده است.

مدعیان حقوق بشر خود ناقض آن است

مردم افغانستان به اظهارات شاهزاده جنجالی انگلیس واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن این اظهارات اعلام کردند که حال و روز فعلی مردم افغان به دلیل اقدامات آمریکا و بریتانیا است.

این افراد تاکید کردند که غربی‌ها که دغدغه حقوق بشر دارند، خود آنها را در افغانستان بارها نقض کرده و باید پاسخگوی مردم جهان در این حوزه باشند.

 

 

 

دانشجویان افغانستان خواستار محاکمه پسر شاه انگلیس شدند

از طرف دیگر دانشجویان افغانستانی در دانشگاه ولایت هلمند علیه شاهزاده هری، پسر شاه انگلیس دست به تظاهرات زدند.

این دانشجویان افغانستانی خواستار پیگرد قانونی شاهزاده هری بدلیل قتل افرادی شدند که او به تازگی به جنایت علیه آنها اعتراف کرده است.

 

 

این اظهارات شاهزاده انگلیس همچنین با واکنش گسترده در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. 

کاربران در فیس بوک و تویتتر به اظهارنظر در این خصوص پرداخته که در زیر برخی از آنها اشاره خواهد شد. 

کاربری به نام صمیم زلام در این خصوص نوشته است که « هر مسلمانی که ایمان در قلبش باشد، به خشم می آید با چنین کار کافر پس فطرت و افتخار یاد آور شدنش، و ای مسلمان های امروز به خاطر چوکی و قدرد دشمن اصلی را که کفر است به باد فراموشی گذاشته اند.»

 

 

کاربری دیگری نیز در تویتتر نوشته است که شاهزاده هری گفته در شش ماموریت پروازی در افغانستان شرکت کرده که منجر به مرگ انسان‌ها شده، اما از این بابت نه شرم‌سار است و نه به آن افتخار می کند!!

 

 

از طرف دیگر مقامات طالبان نیز در همان ساعات اولیه انتشار این خبر به آن واکنش نشان دادند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان این اعتراف را «تصویر کوچکی» از ماموریت «نیروهای اشغالگر» در افغانستان قلمداد کرده است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان نیز در این باره نوشت: «این موضوع تنها منحصر به هری نمی‌شود. نیروهای تمام کشورهای اشغالگر در کشور ما مرتکب همچون جنایات شده‌اند.»

او افزود که «قابل تاسف است که کشورهای غربی که خود را علم‌بردار حقوق بشری و بشریت می‌دانند در میدان عمل از چنین اخلاق در این سطح برخوردار هستند.»

 

 

انس حقانی: امیدوارم که تاریخ بشریت این "جنایت‌ها" را به یاد داشته باشد

انس حقانی، عضو ارشد طالبان نیز در پاسخ به شاهزاده هری که گفته است ۲۵ تن را در جریان ماموریت‌اش در افغانستان کشته است، گفت است که شما در این جنگ "مغلوب" شدید و امیدوارم که تاریخ بشریت این "جنایت‌ها" را به یاد داشته باشد.

وی در رشته تویتی نوشت که از میان همه‌ی قاتلان افغان‌ها، شما این نجابت را دارید که به جنایت‌های جنگی اعتراف می‌کنید و حقیقت هم این است که مردم ما برای سربازان و رهبران سیاسی تان همانند دانه‌های شطرنج بودند.

 

 

این مقام طالبان افزود: هیچ توقعی ندارم که دادگاه بین‌المللی کیفری و یا فعالان حقوق بشر شما را احضار و عمل تان را محکوم کنند؛ چون آنها در برابر شما "کور و کر" اند.

این اظهارات شاهزاده هری در خصوص کشتن مردم افغانستان در حالی است که مدتی قبل نیز یک رسانه انگلیسی گزارش داد که ارتش بریتانیا در زمان حضور در افغانستان اقدام به کشتن افراد بی‌گناه در این کشور کرده است.

رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی از افشای اسنادی خبر داد که از ارتکاب جنایات جنگی و ضدبشری از سوی نیروهای نظامی ویژه ارتش انگلیس در زمان حضور اشغالگرانه در افغانستان و کشتار غیرنظامیان و گروهی از افراد در حال بازداشت و غیر مسلح حکایت دارد.

یک واحد نظامی ارتش انگلیس ۵۴ نفر را در یک دوره شش ماهه کشته‌ و فرمانده سابق نیروهای ویژه ارتش انگلیس از ارائه مدارک مربوط به قتل‌ها خودداری کرده است.

پایان پیام/ ر

منبع: فارس
شناسه خبر: 965260

مهمترین اخبار ایران و جهان: