نیوز سیتی!
09 بهمن 1401 - 18:36

اوکراین جاماند؛ ارسال سوخت هسته‌ای روسیه به مجارستان از مسیر جدید

منابع خبری اعلام کردند که روسیه با دور زدن اوکراین، اولین محموله از سوخت هسته‌ای را به مقصد تاسیسات هسته‌ای مجارستان ارسال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری روز یکشنبه اعلام کردند که روسیه با دور زدن اوکراین، اولین سری از سوخت هسته‌ای را برای مجارستان ارسال کرد.

 به نوشته وبگاه «نیوایزوستیا» مجارستان اولین محموله  سوخت هسته‌ای برای نیروگاه هسته‌ای خود در «پاکس» را در مسیری جدید از روسیه دریافت کرد. این محوله سوخت اتمی از طریق بلغارستان و رومانی و با دور زدن اوکراین، منتقل شد.

«پیتر سییارتو» وزیر امور خارجه مجارستان، در واکنش به این موضوع  اظهار داشته که این تغییر مسیر خبر خوبی است. وی گفت: «از آنجایی که حمل و نقل ریلی از طریق اوکراین و حمل و نقل هوایی از طریق شمال اروپای مرکزی غیرممکن شد، راه حل جدیدی مورد نیاز بود.»

بر اساس این گزارش، سوخت از طریق دریا به بلغارستان رسید و پس از بارگیری در قطار و از طریق رومانی به مجارستان منتقل شد. این حجم سوخت هسته‌ای برای چندین ماه کافی است.

مجارستان از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته که انرژی هسته‌ای روسیه در بسته بعدی تحریم‌ها قرار نگیرد. این کشور به همراه روسیه در حال ساخت نیروگاه هسته‌ای پاکس-۲ است.

«ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان چندی قبل گفت که چشم انداز پایان یافتن جنگ روسیه و اوکراین در دستان آمریکا که مهمترین حامی کی یف است، می باشد. وی  افزود: «اوکراین تنها تا زمانی می تواند به جنگ ادامه دهد که آمریکا با پول و سلاح از آن حمایت کند.»

اوربان اضافه کرد: «اگر آمریکایی ها خواستار صلح باشند، صلح بدست می آید.»

از زمان آغاز جنگ در اوکراین در ماه فوریه، واشنگتن میلیون ها دلار کمک تسلحیاتی و مالی به کی یف انجام داده است. واشنگتن همچنین اقدام به ارائه کمک های اطلاعاتی به نیروهای اوکراینی نیز پرداخته است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1005716

مهمترین اخبار ایران و جهان: