نیوز سیتی!
09 آذر 1401 - 01:18

مسجدی که همیشه به روی مردم باز است/ اهدای خانه رایگان برای ۲ سال به زوج‌های نیازمند+عکس و فیلم

حجت الاسلام زمانی سال‌هاست که برای رونق محله خود در بهارستان تلاش می‌کند؛ از ایجاد 400 شغل در سال گذشته تا جذب 20 میلیارد اعتبار برای 200 وام اشتغال‌زایی بخشی از فعالیت‌های این امام محله است.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محمد زمانی امام پایگاه فرهنگی و اجتماعی مسجد حضرت فاطمه معصومه (س) شهرستان بهارستان اصفهان است. او ۱۵ سالی هست که اهل تبلیغ بوده و ۸ سال است که در این محله، مشغول خدمت‌رسانی به مردم بوده و ۲ سال است که امام پایگاه فرهنگی اجتماعی شده است.

مسجد ما ۲۴ ساعته به روی مردم باز است

در مسجد حضرت معصومه(س) از صبح تا شب به روی مردم باز است؛ بعدازظهرها کلاس‌های فرهنگی مسجد برقرار می‌شود و شب‌ها نیز برنامه کمک به نیازمندان پایان بخش برنامه‌های مسجد است. او می‌گوید: « از ۵ سال پیش با مجوز آموزش و پرورش، اقدام به راه اندازی مرکز پیش دبستانی و مهدکودک در مسجد برای افراد بی‌بضاعت کردیم که با هزینه بسیار اندک فرزندان خود را به این این پیش دبستانی می‌آورند.»


حجت‌الاسلام محمد زمانی امام پایگاه فرهنگی و اجتماعی مسجد حضرت فاطمه معصومه (س) اصفهان

اشتغال‌زایی برای ۴۰۰ نفر در طول یک سال

اشتغال زایی یکی از مهم‌ترین دغدغه های این امام محله بوده و با استفاده از ظرفیت‌های محله و با هماهنگی با واحدهای تولیدی و خدماتی منطقه، تنها در سال گذشته موفق به اشتغال‌زایی برای ۴۰۰ نفر در بهارستان شد. او در این باره می‌گوید: «سال گذشته از این ۴۰۰ نفر، ۲۰ نفر را به کارخانه نساجی معرفی کردیم و تعدادی را به کارخانه قالی سلیمان و تعداد دیگری به خدمات شهری و رستوران و ۴ نفر در شرکت جِی مشغول شدند. تعدادی نیز برای دریافت وام‌های اشتغال‌زایی معرفی کردیم که آموزش و اشتغال در زمینه بافت موی مصنوعی مشغول به کار شدند.»

جذب ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال‌زایی

این طلبه ادامه می‌دهد: «برگزاری کلاس‌های آموزشی خیاطی برای توانمندسازی افراد جویای کار نیز در مساجد برقرار است. امسال نیز با تعاملی که با کمیته امداد امام خمینی(ره) صورت گرفت، ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال ۲۰۰ نفر جذب شد که ۵۰ نفر تاکنون موفق به دریافت وام‌های ۱۰۰ میلیون تومانی برای اشتغال‌زایی شده‌اند. این افراد مشاغل خانگی راه انداختند و یا خودرو برای کار  تهیه کردند.»

 

شادی مردم شهرستان بهارستان اصفهان با حضور حجت‌الاسلام زمانی درپی بُرد ایران در جام جهانی

ایجاد بستری برای فروش محصولات خانگی مردم در مسجد

سه شنبه بازار نیز در این مسجد برقرار است و محلی برای توزیع محصولات خانگی تولیدی و کشاورزی اهل مسجد است. در ایجاد رونق برای تولیدکنندگان محصولات خانگی، اهالی مسجد نیز مشارکت می‌کنند و مایحتاج خود را از این محصولات خریداری می‌کنند. او می‌گوید: «مرکز نیکوکاری غدیرخم از سال ۹۸ تأسیس شده و علاوه بر بنده و همسرم، حجج‌اسلام زیبایی، غیبی، سعیدی و نوری نیز به عنوان ۴ امام محله بهارستان در خدمت رسانی‌ها و گره‌گشایی از مشکلات مردم در قالب این مرکز تلاش می‌کنند.»

بیماران نیازمند رایگان یا با تخفیف درمان می‌شوند

خانم زارعی همسر این امام محله است که در فعالیت‌های اجتماعی در کنار او نقش بسیاری دارد. تأسیس صندوق قرض‌الحسنه و اعطای وام و همچنین مددکاری خانواده‌های تحت پوشش مرکز خیریه از فعالیت‌های اوست. حجت‌الاسلام زمانی می‌گوید: «در پی هماهنگی با بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، بیماران نیازمندان به صورت رایگان و یا با تخفیف درمان می‌شوند. در زمینه درمان ناباروری و فرزندآوری نیز مسجد به کسانی که نیازمند باشند، کمک می‌کند و تاکنون برای ۳ خانواده تأمین هزینه شده است. هرکس که در مسیر فرزندآوری نیاز به هزینه بیمارستان و درمان داشته باشد، توسط مسجد مورد حمایت قرار می‌گیرد.»

 

بخشی از فعالیت‌های خدمات‌رسانی حجت‌الاسلام زمانی در بهارستان

اهدای خانه رایگان به مدت ۲ سال به زوج‌های نیازمند

تأمین جهیزیه برای دختران دم‌بخت که توانایی مالی مناسبی ندارند نیز از دیگر برنامه‌های این امام محله است. او حتی در قالب مرکز خیریه، برای زوج‌های نیازمندی که توان اجاره منزل ندارند، خانه رایگان به مدت ۲ سال واگذار می‌‌کند. او می‌گوید: «هزینه اجاره ۴ زوج جوان را تا مدت ۲ سال مسجد می‌پردازد.»

تهیه شناسنامه‌ای جامع از ۱۵۰۰ خانوار محله

مبارزه با آسیب‌های اجتماعی بخش دیگری از فعالیت‌های امامان محله است و حجت‌الاسلام زمانی هم از این مقوله مستثنی نیست. او می‌گوید: « در این زمینه ۵ مشاور با ما همکاری می‌کنند. به طور مثال مشاوره قبل و بعد ازدواج و پیشگیری از طلاق را داریم. در مسجد نیز محلی برای مشاوره هست و سه شنبه‌ها برنامه مشاوره خانواده برقرار است. با همراهی جمعی از مشاورین در زمان کرونا و همراه با توزیع بسته‌های معیشتی، شناسنامه‌ای جامع از ۱۵۰۰ خانوار محله را تنظیم کردیم و با استفاده از این اطلاعات، مقابله با آسیب های اجتماعی در محله را در دستور کار داریم. در شهر ما که پذیرای مهاجرین هست، افراد بسیاری درگیر اعتیاد هستند که در این زمینه نیز پیگیر رفع مسائل و مشکلات هستیم.»

برگزاری کلاس ترک اعتیاد و معرفی به کمپ‌

حجت‌الاسلام زمانی با همراهی دیگر امامان محله، چند مرتبه‌ای اقدام به برگزاری کلاس‌های ترک اعتیاد در مساجد کرده‌اند و تنها در یک دوره ۴۰ نفر به مدت ۴ ماه در این کلاس‌ها شرکت کردند و برخی به کمپ‌های انتظامی برای ترک معرفی شدند. او می‌گوید: «دوشنبه‌های هر هفته، در مرکز نیکوکاری مسجد، بسته معیشتی‌های بین افراد تحت پوشش، توزیع می‌شود و ماه رمضان هر سال نیز نانوایی‌های به صورت رایگان به نیازمندان نان می‌دهند»

ساخت ۳ خانه برای نیازمندان

۲ مورد ساخت منزل برای نیازمندان نیز با کمک خیرین انجام شده و مایحتاج لازم نیز برای آنان خریداری شده است و یک منزل دیگر نیز در حال ساخت است. حجت‌الاسلام زمانی برای پیشبرد اهداف خود در زمینه حمایت‌های معیشتی و رسیدگی به فقرا می‌گوید: «۷ سال در سپاه بودم و با سربازها ارتباط داشتم. اکنون نیز اکثر خیرین از همان سربازها هستند و از فرصت فضای مجازی نیر در جذب کمک‌ها بهره می‌گیریم. در کنار همه این فعالیت‌ها، یک گروه در زمینه جهاد تبیین فعالیت دارد و بسیج مسجد نیز فعال است. بسیج مسئولیت برگزاری کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های فرهنگی و قرآنی را در مسجد حضرت معصومه(س) دارد.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 889160

مهمترین اخبار ایران و جهان: