نیوز سیتی!
28 بهمن 1401 - 17:18

مروری بر اهم خطبه‌های ائمه جمعه سراسر کشور/ از راهکاری برای جهانی شدن اقتصاد کشور تا عصبانی شدن غربی‌ها از تعامل ایران و چین

ائمه جمعه سراسر کشور امروز جمعه در تهران و سایر شهرهای ایران اسلامی به ایران خطبه‌های نماز جمعه پرداختند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران؛ ائمه جمعه سراسر کشور امروز جمعه در تهران و سایر شهرهای ایران اسلامی به ایران خطبه‌های نماز جمعه پرداختند. به همین منظور مروری کرده‌ایم به اهم این موارد

تبریز|  فتنه اخیر در شنبه تاریخی دفن شد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار با اشاره بر دو رویداد مهم در هفته جاری اظهار کرد: اولین رویداد راهپیمایی بی‌نظیر مردم استان آذربایجان‌شرقی در شهر و روستا و مرکز استان و‌ دومین‌ رویداد مهم نیز دیدار مردم تبریز با رهبر انقلاب اسلامی بود. 

 مردمی مثل مردم ایران  در هیچ جای دنیا نمی‌توان عمل کرد/ نه بزرگ و محکم مردم ایران به همه گروه‌های برانداز و  کشورهای حامی

وی با اشاره به بیانات مقام عظمای ولایت در مورد ۲۲بهمن و نامیدن آن روز به شنبه تاریخی گفت: واقعا باید به مردم ایران آفرین گفت در هیچ جای دنیا مردمی مثل مردم ایران نمی‌توان عمل کرد که در همه برهه‌ها آمده‌اند. 

امام جمعه تبریز ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار مردم تبریز سخن بسیار راهبردی است و حتی تشکر رهبر از ملت به خاطر این بود که‌ مردم ایران یک «نه» بزرگ و محکم به همه گروه‌های برانداز و کشورهای حامی آنها دادند. 

وی با بیان اینکه در واقع دست رد را ملت ایران به سینه دشمنانی زدند که می‌خواستند مردم ایران برای همیشه با آرمان‌های انقلاب قهر بدهند، افزود: اما حضور پرشور مردم در راهپیمایی اخیر قدرتمندی با عمق تاثیر بسیار بالا در معادلات داخلی و بین‌المللی بود. 

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد:  فتنه اخیر در شنبه تاریخی دفن شد و به تاریخ پیوست. که البته به برکت‌ هدایت‌های رهبری نظام مقدس اسلام تصویر ایران در پسا فتنه سال جاری تصویر بزرگی از اتحاد ملی و انسجام اسلامی برای همگان بود. 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در در بخش دیگر بیانات خود تاکید بر دیدن و روایت پیشرفت‌های انقلاب اسلامی داشتند و تاکید کردند که باید در حوزه روایت پیشرفتی کارها اقدامات تبلیغی و روایی گسترده شروع شود. از این رو باید بخشی از فعالیت رسانه‌ها و مجموعه‌های رسانه اعم از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها به روایت پیشرفت‌های انقلاب معطوف شود. 

خطیب نماز جمعه تبریز متذکر شد: همان‌طور که رهبر عزیزمان تاکید به کار رسانه‌ای در بیان روایی پیشرفت‌های انقلاب داشتند بنده نیز از رسانه‌ها می‌خواهم تا مطالبه مردم را به جا بیاورند و همچنین به تبعیت از فرمایشات رهبر این مطالبه به حق رهبر را از رسانه‌های استان می‌خواهم تا پیشرفت‌های انقلاب را مطرح کنند. 

امام جمعه تبریز در بیان بخش دیگر تاکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم استان گفت: ایشان فرمودند که ما نمی‌گوییم که مشکل نداشتیم، اما در مقابل همه این مشکلات، این پیشرفت‌های بزرگ گفته نشده است. 

وی ادامه داد: رهبر انقلاب تاکید داشتند که نباید با ضعف‌ها مواجه ارتجاعی داشته باشیم بلکه باید با رویکرد انقلابی ضعف‌ها را به قوت تبدیل کنیم؛ در واقع غرب و رسانه‌هایش و مخالفان ملت بیکار ننشسته‌اند و مستمرا در تنور کاستی‌ها می‌دمند تا یک ناامیدی به وجود بیاورند و‌ نتیجه طبیعی این کارشان نیز بزرگ‌کردن کاستی‌ها است و موجب می‌شود مردم آینده را تیره و تار ببینند. 

آل‌هاشم گفت: رهبری تاکید بر این داشتند که باید نقدها هم از موضع انقلابی و با نیت اسلام مطرح شود و با رویکرد ارتجاعی مطرح نشود. مقدار مشکل باید به مقدار خودش مطرح شود و به شیوه‌ای بیان شود که‌ نوعی امید نسبت به حل آن مطرح شود. 

 

وی در ادامه با اشاره به شنبه حماسی در ایران گفت: حضور کم‌نظیر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن هم برای دشمنان و هم برای دوستان غیرمنتطره بود. بنده به عنوان خادم مردم عزیز در این استان به خاطر خلق حماسه ۲۲ بهمن تقدیر و تشکر می‌کنم و هزاران درود بر شما می‌فرستم که حماسه آفریدید و دل رهبر انقلاب و دل مبارک امام زمان(عج) را شاد کردید. 

امام جمعه تبریز افزود: بدون شک شما مردم سرمایه اصلی انقلاب اسلامی هستید؛ دیدید رهبری با چه تعبیری از تبریزی‌ها یاد کرد؟ به همین خاطر است دشمن در تلاش ایجاد انشقاق و از بین بردن اعتماد مردمی و ایجاد شکاف مردمی است. 

وی ادامه داد: دشمن با ایران قوی مخالف است و ما هر وقت قوی بودیم، مخالفت دشمن زیادتر شده است؛ دشمن در اغتشاشات اخیر فکر می‌کرد که جمهوری اسلامی ایران تولید امنیت را از طریق اعمال خشونت و قهر ایجاد خواهد کرد ولی دیدند که انقلاب در مسیر عطوفت و عفو می‌گذرد. 

نماینده ولی فقیه در استان گفت: انقلاب اسلامی قدرت خود را روی اغنا و عقلانیت بنا نهاده است. 

وی با اشاره بر دشمنی‌های دشمن در تحمیل جنگ نرم و سخت گفت: این دشمنی‌ها به خاطر این است که دشمن می‌داند که نه تنها ایران در مسیر قهقرا نیست بلکه با سرمایه بزرگی هم روبه‌روست. 

مسئولان به وظیفه خود در قبال مردم عمل کنند

 

 

آل‌هاشم خطاب به مسوولان گفت: انگیزه مسوولان برای خدمت به مردم باید بیشتر شود چراکه مردم با حضور در ۲۲ بهمن وظیفه خود عمل کردند و مسوولان باید خود را بیشتر از قبل آماده کنند زیرا تکلیف بزرگی روی دوش مسوولان است. 

وی اضافه کرد: اکنون دیگر نوبت مسوولان قوای سه گانه است تا مشکلات اقتصادی و‌معیشتی را به حداقل برسانند.

مردم آذربایجان پرچمدار اتحاد و آزادی ایران هستند

امام جمعه تبریز در خصوص قیام ۲۹ بهمن سال ۵۶ تبریز گفت: این روز اهمیت بسیار دارد و حتی می‌توان آن را به چند عنصر پیگیری کرد که عنصر اولی پیوستگی بخش‌های مختلف به یکدیگر بود زیرا قم کجا و تبریز کجا! اما تبریز در چهلم مردم قم قیام کرد و این پیوستگی بخش‌های مهم کشور شد و نشان داد که ایران عزیز برای ما عزیز است و همه برای سربلندی خاک پاک ایران عزیز تلاش می‌کنند. 

وی ادامه داد: مردم غیور و شجاع باهوش تبریز یک حادثه را تبدیل به جریان کردند و نگذاشتند این حادثه فراموش شود. 

آل‌هاشم با تاکید بر اینکه اگر قیام ۲۹ بهمن تبریز نبود ۱۹ دی معلوم نبود این اثر را بگذارد، افزود: اساسا حرکت مردم تبریز موجب شد فریاد رسای امام رحمت الله بلندتر از همیشه باشد و همه مردم ایران را تحت تاثیر قرار دهد؛ در واقع مردم تبریز به رژیم پهلوی فهماندند که بیداری کل کشور را فرا گرفته است. 

وی متذکر شد: مردم آذربایجان پرچمدار اتحاد و آزادی هستند. 

نماینده ولی فقیه در استان در اعلام مناسبت‌های هفته به ۲۷ رجب اشاره کرد و گفت: این یک‌ روز بزرگی است و بی‌شک بزرگترین عید در تاریخ بشریت است؛ این روز عید تاریخ انسانیت است.  

وی ادامه داد: مهم‌ترین حادثه در تاریخ بشریت روز بعثت پیامبر اکرم (ص) است و این روز حادثه‌ای در تمام تاریخ است و مبعث روش زندگی برای تمام بشریت است. 

آل‌هاشم با بیان اینکه بعثت ماموریت رسول اکرم برای اکمال دین را تمام می‌کند و تزکیه نفوس و تعالی مردم هدف بعثت بود، افزود: برای بعثت اهداف متعددی مطرح شده است که چند نمونه  از آن آموزش جامعه، تعلیم و تربیت، گسترش عپیامبر اکگرم(ص)دالت، تکمیل اخلاق بشر و اسوه و الگوی جامعه است؛ هدف از بعثت تذکر و یادآوری دهنده نعمت‌ الهی است. 

وی در ادامه اعلام مناسبت‌هابه روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی اشاره کرد و ادامه داد: روز روحانیت و دفاع مقدس، سالگرد شهادت شهدای عملیات خیبر در سال ۱۳۶۲ و فرا رسیدن ماه شعبان را پیش رو داریم. 

 

تهران| سفر رئیس‌جمهور به چین آثار ملی،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی دارد

حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین محمدجواد حاج‌‌علی‌اکبری در خطبه‌های نمازجمعه امروز تهران (28 بهمن) با اشاره به فرارسیدن عید مبعث پیامبر اکرم (ص) گفت: امروز بشر بیش از هر زمان دیگری به محمد مصطفی (ص)، به فضیلت های اخلاقی مکتب او و الگوهای اخلاقی مکتب ایشان نیاز دارد. اگر بناست در زندگی انسان ها مسابقه برگزار شود، خوب است که آن مسابقه برای مکارم اخلاق باشد. پیامبر اکرم (ص) فرمودند که من آماده‌ام تا مکارم اخلاق را تتمیم کنم.

وی افزود: وقتی که اخلاق در سیاست و اقتصاد و روابط خارجی، زندگی شخصی انسان‌ها و تمامی ابعاد زندگی بشری اجرا شود، اهداف بعثت محقق می‌شود. قرآن کتاب راه زیست اخلاق مدارانه است. امیدواریم این پرچم که به دست ملت ایران در این جلوه بعثتی در انقلاب اسلامی برافراشته شده است، بتواند در محیط زیست انسان معاصر مروج مکرم های اخلاقی باشد. مزیت ویژه فطرت انسان این است که به زیبایی‌ها و مکارم اخلاقی آراسته می‌شود. خداوند این مکارم اخلاقی را نقطه اتصال خودش با بندگانش قرار داده و اگر انسان بتواند به فضیلت‌ها آراسته شود می‌تواند با خداوند تبارک و تعالی اتصال برقرار کند.

حاج‌علی‌اکبری ادامه داد: اگر بناست در زندگی انسان‌ها رقابتی وجود داشته باشد آن مسابقه، مسابقه فراگیری مکارم اخلاق است و مردم باید در آراسته شدن به فضائل اخلاقی با هم مسابقه بگذارند و پیامبر اسلام (ص) با این هدف مبعوث شده‌اند. ویژگی اخلاق اسلامی و محمدی جامع بودن آن است. هم فرد را در بر می‌گیرد و هم جامعه را و لذا باید برای رسیدن به مدینه فاضله که در آن اخلاق حاکم است همه تلاش کنند. وقتی اخلاق را بتوان در اقتصاد، سیاست و ارتباطات جهانی لحاظ کرد، جهان زیباتر خواهد شد و در مورد خانواده هم این‌چنین است.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: پیش از مبعث پیامبر اسلام (ص)، جامعه را رذالت و پلیدی فراگرفته بود و پیامبر اسلام (ص) در این شرایط پرچم بعثت و اخلاق را برافراشتند. باید گفت قرآن، کتاب تحقق اخلاق و مکارم اخلاقی در زیست فردی و اجتماعی است. پیامبر اسلام (ص) وقتی مبعوث شدند در یک دستشان قرآن و در دست دیگر امام علی (ع) را به عنوان اخلاق مجسم در اختیار داشتند.

حاج‌‌علی‌اکبری با بیان اینکه مبعث پیامبر (ص) بزرگترین و مهم‌ترین پیچ تاریخی است که بشر تجربه کرده است، گفت: این روز، روز باعظمتی است که همه خوبان و بزرگان تاریخ انتظار آن را داشتند. بعد از این پیچ تاریخی بزرگ پیچ دیگری هم در پیش است که آن ظهور امام زمان (عج) است و ظهور ایشان تحقق‌بخش همه آرزوها و آرمان‌های مبعث پیامبر اسلام (ص) است و لذا ایشان پرچم‌دار اهداف و آرمان‌های مبعث هستند. از سوی دیگر علاوه بر این دو اتفاق بزرگ، پیچ تاریخی دیگری هم وجود دارد که آن انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی فراهم‌کننده مقدمات ظهور محسوب می‌شود و باید گفت جمهوری اسلامی ایران پرچم برافراشته مبارزه با جاهلیت مدرن است.

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به راهپیمایی 22 بهمن ادامه داد: 22 بهمن امسال یک فتح بزرگ بود که بسیار باشکوه برگزار شد. رهبری در دیدار مردم آذربایجان تحلیل جامع و همه‌جانبه از حماسه مردم ایران ارائه کردند. کار ملت ایران بسیار بزرگ بود. یک یوم الله دیگر در روز 22 بهمن 1401 ثبت شد. علی‌رغم همه مشکلاتی که وجود داشت یک عملیات بزرگ پیروز توسط مردم همچون عملیات بیت‌المقدس که منجر به فتح خرمشهر دیگری شد، رخ داد. 22 بهمن را خداوند خلق کرد و این دست قدرت خداوند بود که از آستین ملت ایران بیرون آمد و اراده ملت ایران در برابر چشم جهانیان تجلی یافت.

حاج‌علی‌اکبری خاطرنشان کرد: به ملت بزرگ ایران باید تبریک گفت. مردم با همه تنوع سلیقه‌ای که داشتند حضور پیدا کردند. از نظر جمعیت در بین راهپیمایی‌های مشابه کم‌نظیر بود. فضا حالت جشن ملی داشت و محیط سرشار از پرچم ایران بود. در این محیط مردم به شهدا و حاج قاسم ابراز علاقه کردند. فضای این راهپیمایی آکنده از توجه به حضرت ولی‌عصر (عج) بود. در این مراسم ابراز عشق و علاقه‌ای به پرچمدار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) صورت گرفت. امت با غیرت، باوفا، با بصیرت، با روشن‌بینی، با امید، با نشاط و با تحلیل وارد میدان شدند. ملت ایران مظلوم‌ترین و مقتدرترین ملت در بین ملت‌های جهان است. امام فرمود که ملت ایران بهترین ملت تاریخ است. مردم نقش امام و رهبر فرزانه‌شان نیز در آفرینش این حماسه بزرگ به خوبی می‌دانند.

خطیب نمازجمعه تهران تاکید کرد: ملت بزرگ ایران در 22 بهمن تاریخی امسال یک سیلی به روی سیاه استکبار جهانی و آمریکا نواختند و محاسبات دشمن را به هم ریختند و اگر بعد از این هم به حماقت‌هایشان ادامه دهند آماده دریافت سیلی‌های بیشتری از ملت باشند.

 

وی در ادامه به سفر رئیس‌جمهور به چین اشاره و آن را اتفاق مهمی دانست و گفت: سفری که با توجه به موقعیت کنونی مورد توجه جهان قرار گرفته است و آثار ملی برای دو کشور و نیز آثار منطقه‌ای و بین‌المللی دارد که بعضی از آن‌ها همین الان دیده می‌شود و برخی دیگر هم در آینده اتفاق خواهد افتاد.

حاج‌‌علی‌اکبری مسئله جانمایی جایگاه ایران در معادلات آینده جهان را مسئله‌ای اساسی توصیف کرد و افزود: سهم جمهوری اسلامی باید با دقت، حکمت و البته با کار جهادی مسئولین و مردم ایران به دست آید که این سفر هم در راستای این کار بزرگ است. چین در آینده نزدیک قدرت بلامنازع اقتصادی جهانی است و داشتن قرارداد راهبردی مشترک با این کشور می‌تواند به ما کمک کند. عضویت و حضور پررنگ در سازمان شانگهای و دیگر مجموعه‌های آسیایی هم مورد توجه قرار گرفته و باید از مسئله داشتن دشمن مشترک هم برای کارهای مشترک و تقویت امنیت دو کشور و منطقه هم استفاده شود.

خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه هیأت ایرانی در این سفر با قوت در برنامه‌ها و قراردادها حضور پیدا کرد و طرف چینی هم در میزبانی، احترام و تکریم سنگ‌تمام گذاشت که به‌نوعی جبران شدن موضوع عربستان بود که امیدواریم باعث خیر و برکت باشد.

وی در ادامه به موضوع زلزله در خوی و در کشورهای ترکیه و سوریه نیز اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم که مردم و مسئولان دست به دست هم دادند و در خوی وارد میدان شدند. من مکرر با امام جمعه خوی و دیگران تماس داشتم. گزارش آن‌ها این بود که پشتیبانی‌ها خوب است. ان‌شاءالله قدم‌های تکمیلی نیز برداشته شود. امام جمعه خوی می‌گفت که می‌گفتند شاید نتوان امسال راهپیمایی برگزار کرد، اما بیش از 17 هزار نفر در راهپیمایی 22 بهمن خوی شرکت کردند.

امام جمعه خوی می‌گفت که می‌گفتند شاید نتوان امسال راهپیمایی برگزار کرد، اما بیش از 17 هزار نفر در راهپیمایی 22 بهمن خوی شرکت کردند

 

حاج‌علی‌اکبری با اشاره به زلزله مهیب در دو کشور ترکیه و سوریه نیز گفت: این زلزله‌ فاجعه بزرگ انسانی بود. ده‌ها هزار نفر کشته و مجروحان بسیاری به دنبال داشت. این وضعیت روبه‌روی جامعه جهانی قرار دارد و یک امتحان بزرگ برای سایر کشورها و جامعه جهانی است. ما برای مردم این دو کشور که برادرانمان هستند، برای درگذشتگانشان طلب مغفرت و برای بازماندگانش طلب اجر داریم. امیدواریم که از جهات مختلف این خسارت کاسته شود و ماجرا تا حدی بهتری مدیریت شود. جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با هر دو کشور نیرو و محموله فرستاد. اخلاق نبوی به ما حکم می‌کند و می‌آموزد که کار بزرگی انجام بدهیم. آنچه انجام شده است کافی نیست. ملت بزرگ ایران، دست به دست هم دهیم و با کمک مجموعه‌های دولتی به میدان امداد و نجات این ملت‌ها برویم.

خطیب نمازجمعه تهران بیان کرد: جامعه جهانی مردود بزرگ این امتحان است. این مردودی مخصوصاً نسبت به سوریه است. آن‌ها بیشتر سر و صدا کردند تا اینکه کاری انجام بدهند. در ارتباط با سوریه اتفاقی که افتاده برای جامعه جهانی بسیار زشت است. آمریکا و اروپا دچار سقوط اخلاقی شده‌اند و باطن پلید و کثیف خود را نشان دادند. مجموعه‌های جهانی هم نشان دادند که چقدر بی‌خاصیت هستند. امیدواریم که با همت ملت‌های منطقه و ملت ایران از آلام دو ملت عزیز ترکیه و سوریه کاسته شود.

 

سنندج| قدردانی امام جمعه سنندج از حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن

 ماموستا فایق رستمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در مسجد جامع سنندج با تقدیر از حضور باشکوه مردم کردستان در راهپیمایی 22 بهمن، خاطرنشان کرد: این حضور پرشور و دشمن‌شکن پیام بزرگ و رسایی داشت و بیانگر وحدت و اتحاد ملی ناگسستنی و پای کار بودن ملت ایران در عرصه‌های مهم و سرنوشت‌ساز است.

ماموستا رستمی تصریح کرد: مردم بصیر ایران اسلامی و خاصتا کردستانی‌ها با حضور پررنگ و دشمن شکن در راهپیمایی 22 بهمن نشان دادند با گذشت 44 سال از پیروزی انقلاب همچنان پای کار نظام و انقلاب ایستاده و توطئه و تهدیدات و تبلیغات سوء دشمنان راه به جایی نمی‌برد.

وی با بیان اینکه این حضور پرشکوه مردم رسالت و مسئولیت مسئولین در قبال مردم را دوچندان کرد، گفت: مردم وظیفه خود نسبت به انقلاب و نظام را ادا کردند و امروز وظیفه مسئولان است که باید با خدمت جهادی و صادقانه زمینه رفع مشکلات را فراهم کنند.

امام جمعه سنندج اضافه کرد: ملت ایران در راهپیمایی امسال نشان دادند سزاوار شایسته‌ترین خدمات هستند و همه مسئولان باید در این مسیر به وظایف خود عمل کنند تا فردای قیامت پاسخگوی امانت مسوولیت باشند.

از متولیان سیستم بانکی انتظار داریم با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت زمینه ‌ساز تسهیل در فرایند ایجاد اشتغال، ازدواج و ساخت مسکن برای مردم به ویژه قشر جوان باشند

 

ماموستا رستمی در ادامه مسئولیت برخی مسئولان در مسیر خدمت به مردم را بسیار مهم و حساس بیان کرد و گفت: آموزش و پرورش از جمله دستگاه‌هایی است که نحوه خدمات رسانی و انجام وظایف متولیان آن نقش مهمی در پیشبرد اهداف هر جامعه و نظامی دارد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت و آموزش باید تمام توان خود را در تربیت نیروی انسانی توانمند و آینده‌ساز به کار بگیرد تا جامعه پله‌های رشد و ترقی را بالا برود.

امام جمعه سنندج در ادامه سیستم بانکی را هم از بخش‌های تاثیرگذار در اقتصاد جامعه عنوان کرد و گفت: از متولیان سیستم بانکی انتظار داریم با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت زمینه ‌ساز تسهیل در فرایند ایجاد اشتغال، ازدواج و ساخت مسکن برای مردم به ویژه قشر جوان باشند.

ماموستا رستمی در بخش اول خطبه‌ها گفت: هیچ نشستنی به اندازه حضور در مسجد و در خدمت خدا و ملائکه بودن ارزشمند نیست.

وی با بیان اینکه ماه رجب ماه مبارک و سرشار از فضای علم و معنویت است، گفت: ماه عروج پیامبر مکرم اسلام و حرکت آسمانی ایشان از بیت الحرام تا بیت المقدس است که به راستی جشن بزرگی برای همه مسلمانان است.

ماموستا رستمی از پیامبر مکرم اسلام و مکتب الهی این پیامبر به عنوان بزرگترین و بهترین مکتب انسان ساز نام برد و گفت: پیامبر و دین ما دینی است که ارزش انسان را به بشر بازگرداند و انسان را از ظلمات به نور و روشنایی آورد.

به گفته وی، ما پیرو مکتب پیامبری هستیم که جایگاه زنان را به آنان بازگرداند و در شرایطی که دختران به جرم دختر بودن زنده به گور می‌شدند و انسان در ظلم و تاریکی بود رحمت و روشنایی را به جامعه بشریت هدیه کرد.

امام جمعه سنندج از پیامبر اسلام به عنوان رحمته للعالمین و پناهگاه تمام انسان‌ها نام برد و خاطرنشان کرد: پیامبر مکرم اسلام با خوش اخلاقی و مهربانی دین اسلام را در جامعه جاهلیت ترویج و موجب تقویت انس و وحدت و برادری در جامعه آن زمان شد.

ماموستا رستمی اضافه کرد: پیامبر مکرم اسلامی مکتبی را برای ما به ارمغان آورد که ضامن سعادت بشریت در دنیا و آخرت بوده و برای تمام دوران و زمان‌ها برنامه دارد.

 

سمنان| دشمنان نمی‌توانند پیشرفت‌های ایران را بپذیرند

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، امام جمعه سمنان ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مرکز استان سمنان در مسجد امام خمینی (ره) این شهر، از حضور میلیونی و پرشور مردم ایران اسلامی و استان سمنان در راهپیمایی ۲۲ بهمن قدردانی کرد.

وی با اشاره به آمارهای منتشرشده در این زمینه گفت: افزایش ۵۲ درصدی حضور مردم استان سمنان در راهپیمایی 22 بهمن امسال از سوی دستگاه‌های مسؤول تخمین زده شده و این اتفاق مبارکی است که در این استان رقم خورد.

امام جمعه سمنان بیان کرد: حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن آن‌قدر باشکوه بود که پیام آن به قدرت‌های جهانی رسید و در عین حال، سبب خوشحالی دوستداران نظام اسلامی شد.

 

مطیعی بیان کرد: حضور باشکوه و حماسی ملت بزرگ ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، توطئه‌های دشمنانمان را ناکام گذاشت و سبب افزایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دنیا شد.

وی با بیان اینکه مسؤولان وظیفه دارند به مردم انقلابی کشورمان بیش از گذشته خدمت کنند، گفت: اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وابسته به حضور مردم در صحنه است و ملت ما بار دیگر به‌خوبی نشان داد که در میدان حضور دارد و پای کار انقلاب است.

امام جمعه سمنان اضافه کرد: رفع مشکلات مردم از مهم‌ترین مسائلی است که امروز باید در سرلوحه برنامه‌های مسؤولان قرار گیرد و همه به آن عامل باشند.

مطیعی اضافه کرد: کاهش نرخ تورم، کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گرانی‌ها از مواردی است که باید به آن توجه شود و این وظیفه امروز مدیران کشور است.

 کاهش نرخ تورم، کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گرانی‌ها از مواردی است که باید به آن توجه شود و این وظیفه امروز مدیران کشور است

 

امام جمعه سمنان همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بار دیگر به رشد و پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف اشاره داشتند و این نشان‌دهنده تلاش‌های فرزندان این مملکت و کوشش برای رفع مشکلات است.

مطیعی بیان کرد: پیشرفت‌های نظامی خوبی در سال‌های اخیر در کشور رخ داده؛ اما در کنار آن، شاهد رشد در زمینه‌های مختلف دیگر نیز بوده‌‌ایم و این قابل چشم‌پوشی نیست.

وی ادامه داد: پیشرفت‌های پزشکی، علمی، فناوری، هسته‌ای، نانو و... در شرایط سخت فشارها و تحریم‌ها رخ داد و دشمنان نمی‌توانند این پیشرفت‌ها را بپذیرند.

ساری| مردم ما در راهپیمایی ۲۲ بهمن دنیا را مبهوت کردند

 آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در خطبه‌های امروز نماز جمعه ساری، با گرامیداشت روز بزرگ بعثت، اظهار کرد: خداوند بزرگ ما را به ایمان هدایت کرده است و با تقدیم هزاران شهید و ۴۴ سال تهدید و تحمل مشقت‌های فراوان همه از توفیقات خداوند محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه روز ۲۲ بهمن امسال مردم ما گل کاشتند،گفت: مردم ما دنیا را مبهوت کرده و مستکبران را به خشم و غیض درآوردند و امام زمان (عج) را خشنود کرده و رضایت مقام معظم رهبری را جلب کردند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اعلام اینکه مازندران جمعیت حاضر در راهمپیمایی نسبت به دوران قبل از کرونا ۳۰ درصد بیشتر بود، تصریح کرد: این نشانه هوشیاری ملت است.

 

محمدی‌لائینی یادآور شد: پیام ۲۲ بهمن پیام بسیار مهمی است و آن این است که فرهنگ دینداری و انقلاب اسلامی در این مردم زنده و پویاست.

وی یادآور شد: با حضور معنوی و با صدور فرهنگ انقلاب اسلامی که مولود بعثت است شاهد فروپاشی نظام سلطه استکبار جهانی خواهیم بود.

 با حضور معنوی و با صدور فرهنگ انقلاب اسلامی که مولود بعثت است شاهد فروپاشی نظام سلطه استکبار جهانی خواهیم بود

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با تسلیت سالروز شهادت شهید حجت‌الاسلام محلاتی، افزود: ایشان نقش پررنگ و حرف‌های سازمانی و تبلیغی و هم نقش جهاد نظامی در میدان رزم بی‌بدیل بوده است.

محمدی‌لائینی با اشاره به وجود بیش از ۴ هزار شهید روحانی و ۴۰۰ شهید روحانی مازندران در دفاع مقدس، اضافه کرد: یاد شهید حاج شیخ حسین زارعی خیری که زمینش را جایزه‌ای برای اجرای حکم تاریخی امام خمینی در اعدام سلمان رشدی قرار داد، چنین اقدامی بی‌نظیر بوده و از این خانواده تقدیر و تشکر می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: حلال‌خوری مهم‌ترین اجزای عبادت است که امیدواریم خداوند توفیق دهند حلال زندگی کنیم؛ چرا که حرام عاقبتی ندارد.

محمدی‌لائینی گفت: خواسته قرآن، پیامبر و اهل‌بیتش تقوا است که همه نمازگزاران را به تقوا سفارش و توصیه می‌کنم.

کرج| مسؤولان پیام حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را درک کنند

 آیت‌الله محمد مهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج و نماینده ولی فقیه در استان البرز،در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کرج، ضمن تقدیر از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفت: این حضور یکپارچه و باشکوه دشمن را حیرت زده کرد.

وی با اشاره به اینکه مردم بصیر و لحظه شناس البرز حماسه ای خلق کردند که دل دوستان را شاد و قلب دشمنان را محزون کرد، افزود: این حضور دشمن شکن مردم حمایت کامل از انقلاب و نظام اسلامی بود و نشان داد که راه امام (ره) و شهدای گرانقدر همچون سیدروح الله عجمیان از شهدای مدافع امنیت زنده و بالنده است.

آیت الله حسینی همدانی با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن گفت: دراین شرایط حساس مگر کسی کور باشد تفضلات الهی و توجهات امام زمان (عج) نسبت به مردم ایران را نبیند؛ آفرین بر این مردم که با حضور حماسی خود دهان یاوه گویان را بستند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز اظهار کرد: حتی خبرهای خبرگزاری‌های خارجی نتوانستند که جلوه‌های حضور را کتمان کنند؛ مردم در سالگرد پیروزی انقلاب طوری شرکت کردند که انگار انقلاب انسلامی تازه به پیروزی رسیده است.

وی گفت: دشمن که مدت طولانی از طریق فضای حقیقی و مجازی و اغتشاش خواست جوانان بخصوص دهه هشادی‌ها را ناامید کند با این حضور با شکوه مردم مفتضح شد و حتی در مکان هایی که اغتشاش صورت گرفته بود بیشتر از سال‌های گذشته مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردند.

امام جمعه کرج بیان کرد: مردم گفتند که مشکلات اقتصادی داریم اما منافع ملی برای ما اهمیت بیشتری دارد که دراین میان وظیفه شناسی مردم کار مسؤولان را دو چندان می کند.

وی ادامه داد: پیام این حضور حماسی این است که مسؤولان به فکر عدالت، نیازهای معیشتی و ازدواج جوانان و بهداشت مردم بیش از پیش باشند.

امام جمعه کرج گفت: برخی افراد نالایق نمی‌توانند صادقانه به مردم کمک کنند و باید کنار گذاشته شوند و امروز با این حضور حماسی مردم در میدان، وظیفه کسانی که کار مردم را در دست دارند و تصمیم می‌گیرند سخت تر شد و باید توجه کرد، احترام و تشکر از مردم کار کردن برای آنها است.

وی با اشاره به جاهلیت مدرن اظهار کرد: امروز افکار و عقاید منحرف در جهان فراوان است که لیبرالیسم، وهابیت، بهائیت و داعش نمونه آن است.

وی با اشاره به کم رنگ شدن ارزش‌های دینی و انسانی در دنیای مدرن امروزی، گفت: در دنیای مدرن امروز احکام جاهلانه را شاهد هستیم که نمونه آن چند شوهری، ازدواج سفید و کشتن فرزندان از ترس فقر و امثال آن است.

امام جمعه کرج افزود: امروز وابستگی و تعصبات زندگی بشریت را به سوی زندگی جاهلانه سوق داده است.

آیت الله حسینی همدانی با اشاره به حادثه زلزله ترکیه و سوریه بیان کرد: امروز جهان شاهد آن است که غربی ها و اروپایی‌ها به عنوان مدعیان حقوق بشر در کمک رسانی به مردم سوریه و ترکیه دوگانه عمل می‌کنند؛ این رفتارها نشان می‌دهد که غربی‌ها برای حقوق بشر اهمیت و ارزشی قائل نیستند.

امام جمعه کرج گفت: غربی ها به بهانه تحریم از کمک به مردم زلزله زده سوریه طفره می روند که در این زمینه دبیر کل سازمان ملل هشدار داد.

به نام تحریم جلوی هواپیماهای کمک رسان به سوریه را می گیرند که باید گفت که مرگ بر مدعیان دروغین حقوق بشر!

 

امام جمعه کرج گفت: امروز یکی از عمده ترین مظاهر غربی تبرج است که توانسته با سلاح تبلیغات مدرن خود را مجهز کند و حقایق را از چشم مردم دنیا بپوشاند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره سفر رییس جمهور کشورمان به چین، این سفر را پرخیر و برکت توصیف کرد و افزود: آثار راهبردی و راهبری منطقه ای و فرامنطقه ای این سفر نمایان می شود.

اگرچه تعدادی خوش ندارند و در راستای سیاست‌های غرب سیاه نمایی می‌کنند اما باید بدانند که غرب چه خوش داشته باشد و چه خوش نداشته باشد ، روابط سیاسی ایران اسلامی با کشورهای تاثیر گذار مستحکم تر شده است و آثار آن نمایان می‌شود.

آیت الله حسینی همدانی با اشاره به نقشه های شوم دشمنان برای جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت : برگزاری این جشنواره نیز موجب ناکامی و شکست بیشتر دشمنان شد.

وی افزود: تعدادی این جشنواره را تحریم کردند و در این مورد هم نتوانستد موفق باشند و تهدیدات خنثی شد.

نماینده ولی فقیه در البرز اظهار کرد: دشمنان از فیلم و سینمای ایران اسلامی در هراس هستند، امروز سینما مهمرین نقش را در جامعه دارد.

امام جمعه کرج ادامه داد: در جشنواره فیلم فجر با حضور دبیر و هیات داوران مسیر سینمای تراز انقلاب اسلامی باز شد تا قدم‌های محکم تر و فاخری بردارد.

در جشنواره فیلم فجر با حضور دبیر و هیات داوران مسیر سینمای تراز انقلاب اسلامی باز شد تا قدم‌های محکم تر و فاخری بردارد

 

نماینده ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز در اطراف کلانشهر کرج گفت: سال‌های گذشته بارها تذکر دادیم اما سودجویان باز به کار خود ادامه داده و ساخت وسازهای مجاز را توسعه می‌دهند.

وی افزود: این نوع ساخت وسازها آثار تخریبی برای منطقه به وجود می آورد و دادستان البرز نیز در این زمینه دستور صادرکرده که باید از این ساخت و سازها جلوگیری کرد.

قزوین| غربی ها و غرب زده ها از تعامل ایران و چین عصبانی هستند

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در خطبه های نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار شد، با تبریک مبعث رسول گرامی اسلام (ص)  اظهار کرد: دست به دست هم دهیم تا تقوای مورد نظر نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) در جامعه ما به فرهنگ تبدیل شود.

وی تصریح کرد: در این ایام سالروز رحلت حضرت ابوطالب را داریم که عموی پیامبر (ص) و پدر امام علی (ع) بودند. سالی که حضرت ابوطالب از دنیا رفت، به خاطر سنگینی این غم، پیامبر آن سال را "عام الحزن" نام گذاشتند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: پیامبر فرمودند قریش تا زمانی که ابوطالب بود جرأت آزار و اذیت مرا نداشتند چرا که از او هراس داشتند و ظلم هایی که به پیامبر کردند پس از رحلت حضرت ابوطالب بود.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: جا دارد در این نماز عبادی سیاسی تشکر ویژه داشته باشیم و دست این ملت را متواضعانه ببوسیم که موقعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و مظلومیت اسلام را درک کردند و به میدان آمدند و این راهپیمایی 22 بهمن نمایش وحدت و محبت بود.

وی افزود: در راهپیمایی 22 بهمن همه اقشار حضور یکپارچه داشتند که نشان دهنده وحدت همه اقشار بود و دهه هشتادی ها و نودی ها در کنار پیران و سالخوردگان حضور پیدا کردند و خدا را به خاطر این لطف و عنایت که موجب یأس دشمن شد، شکر می کنیم.

آیت الله عابدینی ادامه داد: دشمن هر زمان ببیند مردم در میدان هستند از موضع خود عقب نشینی می کند و امروز پس از حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن شاهد عقب نشینی دشمنان از موضع گیری هایشان هستیم.

 پس از حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن شاهد عقب نشینی دشمنان از موضع گیری هایشان هستیم

خطیب نماز جمعه قزوین با اشاره به سالروز قیام مردم تبریز در چهلمین روز شهادت شهدای قم در 29 بهمن 1356، گفت: مردم تبریز در سالروز این قیام به محضر رهبر معظم انقلاب مشرف شدند و رهبری در اهمیت آن قیام فرمودند مردم تبریز زمان شناس بودند یعنی متوجه بودند که اگر برای قم قیام نکنند، قیام قم به فراموشی سپرده می شد.

وی با اشاره به سالروز گشایش سفارت فلسطین همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: سفارت فلسطین در مکان سفارت رژیم منحوس صهیونیستی استقرار یافت و اهتزاز پرچم فلسطین برای مسلمانان بسیار روحیه بخش بود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: سالروز شهادت آیت الله محلاتی و یارانش که نماینده امام خمینی (ره) در سپاه پاسداران بودند را گرامی می داریم و به همین مناسبت روز روحانیت و دفاع مقدس نیز نام گرفته است.

خطیب نماز جمعه قزوین عنوان کرد: کودتای انگلیسی رضا خان در سال 1299 اتفاق افتاد. انگلیس در طول تاریخ خسارت های بسیاری به ملت و کشور ما وارد کرده است و باعث کشته شدن میلیون ها نفر بخاطر قحطی مصنوعی و ایجاد بیماری شده است و از نظر اقتصادی این کشور خسارت های بسیاری به ما وارد کرده است و جا دارد دولت ما برای باز پس گیری حقوق ملت از انگلیس اقدام قانونی به عمل آورد.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به چین اظهار کرد: غرب زده ها و غربی ها از این تعامل بسیار عصبانی هستند چرا که آن ها می خواهند با تحریم ما را شکست دهند و وقتی می بینند ما در تقابل با تحریم راهکار داریم، دچار عصبانیت می شوند و نبایستی گول غرب زده ها و غربی ها را بخوریم و این حرکت، حرکتی است که اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

آیت الله عابدینی تصریح کرد: چین هم مانند ما تحریم شدۀ امریکا و متحدانش است و ظرفیت مبادلات اقتصادی و تجاری بین ما و این کشور بسیار بالاست که موجب رشد اقتصادی در هر دو کشور می شود و این اقدام بسیار ارزشمند بود.

خطیب نماز جمعه قزوین بیان کرد: زلزله ای که در خوی اتفاق افتاد و عده ای از هموطنان ما دچار آسیب شده اند، وظیفه داریم تا به یاری مردم عزیزمان برویم و استان ما نیز کارهایی برای مردم خوی داشتند و بایستی وظیفه خود را نسبت به مردم خوی انجام دهیم و توجه ای هم به زلزله ترکیه و سوریه داشته باشیم و نسبت به مردم این کشورها نیز بی تفاوت نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: خداوند را بخاطر بارش های اخیر شکرگزاری می کنیم که پس از چندسالی که بارش چندانی را شاهد نبودیم، امسال این بارش ها بسیار خوب و با برکت بود و امیدوار هستیم با به جای آوردن شکر این نعمت الهی، هر روز شاهد افزایش نعمت های الهی باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تسلیت درگذشت مرحوم آقای محمدجواد ربانی گفت: مرحوم ربانی جزو زندانیان سیاسی قبل از انقلاب بود که مورد شکنجه ساواک نیز قرار گرفته بود و در دوران دفاع مقدس هم به درجه رفیع جانبازی نائل آمده بود و از خداوند متعال می خواهیم آن مرحوم را با یاران و دوستان شهیدشان محشور بگرداند.

مشهد| بدون حجاب، زندگی عفیفانه قابل اقامه نیست

 آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه مشهد که ظهر امروز با حضور پرشور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن عید مبعث نبی مکرم اسلام(ص) اظهار کرد: عید مبعث، عید بشریت است؛ به این خاطر که ذات اقدس پروردگار در آیه 264 سوره مبارکه بقره فرموده که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ» و به اهل ایمان توصیه می‌کند که صدقات و خیرات خود را با منت گذاشتن بی‌اثر نکنید.

وی افزود: امشب همان شبی است که وجود اقدس نبی مکرم اسلام(ص) به رسالت معبود شد. بعثت پیامبر به نبوت نیست بلکه به رسالت است. پیامبر حتی پیش از بعثت هم نبی بود اما 27 رجب، بعثت به رسالت پیامبر(ص) اتفاق افتاد یعنی مأموریتی آغاز شد که به هدایت آحاد و ابناء بشر انجامید و دنیا را تکان داد. این آغاز همان حرکت بزرگی بود که جامعه ما را هم به جریان دیانت گره زد و کار را به جایی رساند که نایب برحق امام زمان(عج) در واکنش به حماسه عظیم ملت ایران در 22 بهمن بفرماید که «من بر این ملت تعظیم می‌کنم».

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی ادامه داد: حرکتی که مردم در 22 بهمن امسال نشان دادند، اجابت دعوت نبوی و لبیک به رسول‌الله(ص) بود. انقلاب ما، انقلاب احیاگر اسلام است. امام ما، امام تجدیدکننده نهضت اسلام است. هویت و ذات اسلام به برکت این انقلاب بود که در جهان دوباره زنده شد و اگر انقلاب نبود، اسلام در مسیر نابودی قرار داشت و به‌عنوان سنگلاخی در مسیر جهانخواری مستکبران، نظام سلطه متمرکز بود تا اسلام را از اساس ریشه‌کن کند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به آیه 120 سوره مبارکه توبه تصریح کرد: خداوند عالم می‌فرماید «وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» یعنی قدم‌هایی که برداشته‌شده تا دشمن ناراحت شود و غیض کفار را برانگیخته کند، به‌مثابه عمل صالحی است که خداوند به آن اجر می‌دهد. مقصود از این قدم‌ها، همان قدم‌هایی است که 21 میلیون مرد و زن موحد و یکتاپرست در راهپیمایی 22 بهمن امسال برداشتند تا دشمن را به غیض بیاورد و این مصداق همان عمل صالح است که قرآن می‌فرماید و وعده می‌دهد که اجر آن ضایع نمی‌شود.

وی تأکید کرد: عبادت از این بالاتر و پرفضیلت‌تر؟ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرموده بودند دشمن در محاسبه دچار اشتباه است و مردم هم در راهپیمایی 22 بهمن این موضوع را در عمل ثابت کردند. این راهپیمایی، روشن‌ترین سند برای اثبات وجود فاصله میان فضای مجازی و عرصه حقیقی بود. مردم در میدان نشان دادند که هنوز خون اراده انقلابی در رگ‌هایشان جریان دارد و تصویر راهپیمایی امسال، آن چیزی نبود که قلم پراکنی‎های معاندانه عده‌ای در فضای مجازی قصد بیان آن را داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: روایت رسانه‌های استکباری خارج از کشور، فاصله گرفتن مردم از ماهیت انقلابی گری بود اما حماسه‌ای که مردم خلق کردند، خلاف آن را ثابت کرد. حرکت ملت در این انقلاب ثابت کرد که مردم خواهان این نظام هستند و نه‌تنها از آن خسته نشده‌اند بلکه تازگی آن برای مردم بیشتر و لذت از دستاوردهای آن نیز مضاعف شده است.

امام‌جمعه مشهد با تأکید بر ضرورت پاسداری از خواسته مردم برای زیست عفیفانه در جامعه، گفت: زیست عفیفانه خواست غالب این ملت است؛ در مسئله حجاب، رسانه‌های معاند آن را حجاب اجباری می‌خوانند اما برخلاف ادعای دروغ آن‌ها این‌طور نیست که یک دستگاه بخواهد آن را به مردم تحمیل کند بلکه در حقیقت این مردم ما هستند که زندگی عفیفانه را می‌پسندند و باور دارند که بدون حجاب، زندگی عفیفانه قابل اقامه نیست.

وی با بیان اینکه جامعه انقلابی بدون حجاب قابل تحقق نیست، ابراز کرد: حجاب، اقتضای حیا و اصالت فرهنگ ایرانی است به‌گونه‌ای که حتی وقتی در این کشور اسلام فراگیر نبود، ایرانی‌ها بازهم باحجاب بودند. علاوه بر این، حجاب واجب شرعی است و در نص صریح چندین آیه قرآن، تأکید شده که باید حجاب در کشور و نظام اسلامی برقرار باشد. به‌موازات این، حجاب از سال 1385 هم به‌صورت قانون رسمی درآمده و دستگاه‌ها موظف به تثبیت و فرهنگ‌سازی پیرامون آن هستند. از سوی دیگر، از آن‌جا که بی‌حجابی باعث بروز جرم در جامعه می‌شود، دستگاه‌های قضایی هم مأموریت دارند تا با ترویج آن مقابله کنند.

مردم نباید برای معیشت خود دغدغه داشته باشند

 

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که دومین اقتضای جامعه انقلابی، تأمین بدون دغدغه معیشت مردم است، ادامه داد: جریان دومی که اقتضای جامعه انقلابی است، استقرار، ثبات و دلواپسی نداشتن از نظر معیشت و زندگی در جامعه است. به حماسه 22 بهمن که عنایت داشته باشید، مشاهده می‌کنید که مردم آمدند، همت خود را نشان دادند و ثابت کردند که به ساحت ولایتمدار امام زمان(عج) وفادارند. در مقابل این قضیه، مردم و مسئولان وظایفی برعهده دارند.

وی تأکید کرد: در جامعه انقلابی باید آرامش حاکم باشد و مردم دلواپس معیشت خود نباشند؛ اینکه مردم ندانند که هزینه زندگی‌شان فردا تأمین می‌شود یا نه، این اقتضای جامعه انقلابی نیست و حتماً باید این استقرار و ثبات در زندگی و معیشت فراهم شود. مسئولان عزیز ما که مدیریت جامعه انقلابی را به دست گرفته‌اند، باید لازمه دوم زندگی مردم را به کمک مردم تأمین کنند تا این ملت، دغدغه مایحتاج زندگی خود را نداشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: عزیزان ما در دولت و مجلس باید به این نکته توجه کنند. اینکه آقای وزیر در رسانه ملی به‌صراحت اعلام کند که با واردات یک جنس خاص، افزایش قیمت آن به‌زودی کنترل خواهد شد اما نه‌تنها بعد از آن به وعده عمل نشود بلکه روند افزایش قیمت هم استمرار پیدا کند. اگر یقین نداشتی که این وعده محقق خواهد شد، پس چرا آن را اعلام کردی؟ این برخلاف راهبرد دولت خدمتگزار است. رئیس‌جمهور از ابتدا اعلام کرده بود که ما بیان‌کننده «بایدها» نیستیم، بیان‌کننده «انجام شده‎ها» هستیم؛ بر همین اساس، وزرا و مسئولان به راهبرد رئیس‌جمهور توجه داشته باشند و در برنامه‌ریزی‌های خود به آن پایبند بمانند.

اهواز| با کار جهادی اقتصادی ایران جهانی می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان امروز در خطبه‌های نماز جمعه در مصلای مهدیه اهواز همگان را رعایت تقوای الهی توصیه کرد و به بیان نکاتی در این زمینه پرداخت.

وی نقش خانواده در سبک زندگی اسلامی را نقشی کلیدی دانست و در همین ارتباط بیان کرد: سبک زندگی اسلامی یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که همگان باید در این مسیر حرکت کنیم.

امام جمعه اهواز با بیان اینکه روز بعثت پیامبر(ص) در سراسر عالم نظیر ندارد با تبریک این روز تصریح کرد: شریف‌تر از این روز وجود خارجی ندارد زیرا در دنیا چنین اتفاقی نیفتاده و شخصیتی مانند پیامبر(ص) وجود ندارد.

 

وی با تاکید بر این نکته که در صدر اسلام مردم تا حدی بی‌لیاقت بودند که نتوانستند پیامبر(ص) خود را حفظ کنند، خاطرنشان کرد: ملت ایران با وجود تحمل ۴۴ سال انواع فشارها توانستند نه تنها امام خود بلکه دو نایب امام را حفظ کنند.

وی باشاره به سفر رئیس جمهور به چین گفت: کشور چین زیرساخت‌های اقتصادی خود را به گونه‌ای تقویت کرده که در آینده‌ای نزدیک ابراقتصاد دنیا می‌شود.

موسوی‌فرد اضافه کرد: اکنون که زیرساخت‌ها مهیا و محصولات چین آماده صادرات است، مسیر دریایی امنیت ندارد  به همین خاطر نیز مسیر جاده‌ای، تنها مسیر برای جابه‌جایی محصولات است.

وی با بیان اینکه در ۱۰۰ سال گذشته، فرصت ایران نفت‌فروشی و خام‌فروشی بوده است، خاطرنشان کرد: در دهه‌های اخیر نیز صنعت ما به سمت خام‌فروشی رفته و کمتر صنایع پایین‌دستی ایجاد شد.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان تصریح کرد: اگر بخواهیم دوباره نفت‌فروشی و خام‌فروشی  را انجام دهیم مجددا با این مصیبت‌های اقتصادی مواجه خواهیم شد.

 اگر شبانه‌روز به صورت جهادی کار کنیم امیدواریم تا ۳۰ سال آینده اقتصاد ایران جهانی شود

امام جمعه اهواز تاکید کرد: اگر شبانه‌روز به صورت جهادی کار کنیم امیدواریم تا ۳۰ سال آینده اقتصاد ایران جهانی شود.

 

 

قم|مسئولان با عمل به وعده‌ها طعم شیرین رشد کشور را به مردم بچشانند

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره توبه به آیه ۶۴ این سوره که درباره منافقان است اشاره و اظهار کرد: منافقان از این که سوره ای بر ضدشان و افشاگر اسرارشان نازل شود در هراسند ولی خداوند می فرماید خدا از آنچه که از آن در هراسید افشا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه منافقان نقاط قوت مسلمانان را نقاط ضعف پنداشته و روی آن تبلیغ می‌کردند، گفت: در این آیه و آیات بعد قرآن به قسمت دیگری از برنامه ها، روش ها و عملکردهای منافقان اشاره می کند و می فرماید که منافقان مطلبی را مطرح می کردند که در ذهن پیامبر اکرم و راه ایشان تردید ایجاد شود.

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه همیشه در همه زمان‌ها منافقان مردم را نسبت به طرز فکر اسلامی دچار تردید می‌کردند، افزود: منافقان در غیاب پیامبر صلوات الله علیه و آله و مؤمنان جلسه می گذاشتند، نقطه ضعف پیدا می کردند و آن را بازگو کرده و می خندیدند.

وی خاطرنشان کرد: در آیات گذشته سوره توبه برخی از آزارهای زبانی منافقان به پیامبر بیان شده است ولی از آیه ۶۴ به بعد می فرماید که منافان نفاقشان به قدری بالا گرفت که تصمیم بسیار خطرناک و ناجوانمردانه گرفتند و آن اقدام به ترور و قتل پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله بود.

سعیدی با بیان اینکه منافقانی که در این آیات از آنها یاد می شود از منافقانی که مانند عبدالله بن اُبی قبل از ورود پیامبر در مدینه بودند نیستند، گفت: برخی افراد در ابتدا واقعا مؤمن شدند ولی بعد ایمانشان دچار تردید شد و منافق شدند و دست به اقدام خطرناکی می خواستند بزنند که در حد کفر بود و آسیب فروانی به اسلام می زدند.

 

وی در خطبه دوم با تسلیت سالروز وفات حضرت ابوطالب عموی پیامبر صلوات الله علیه و آله و پدر امیرالمؤمنین علیه السلام در ۲۶ رجب، گفت: ۲۷ رجب عید مبعث رسول اکرم صلوات الله علیه و آله است که با بعثت خودشان برنامه پیامبران گذشته را تکمیل کردند زیرا دعوت به خدا، تکامل انسان و پاسخ گویی به مسائل مادی و معنوی زندگی انسان از مهمترین اهداف رسالت الهی است.

امام جمعه قم با بیان اینکه با توجه به آیه ۳۶ سوره نحل از جمله اهداف نبوت فراخوانی مردم به پرستش خدا و دوری از طاغوت‌ها و مظاهر آن است، افزود: بر اساس آیه ۲۵ سوره حدید برپایی عدل و قسط هدف دیگر جریان رسالت در طول تاریخ بوده و پیامبر صلوات الله علیه و آله در روایتی رشد و تعالی اخلاقی و آداب اجتماعی را از جمله اهداف بعثت دانسته اند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۱۶۴ سوره آل عمران از بعثت پیامبر چنین یاد می کند که خداوند بر مؤمنان منت گذاشت وقتی درمیان آنها پیامبری از جنش خودشان بر انگیخت که آیات خدا را در بین آنها بخواند و تزکیه نفس علم و حکمت را به آنها بیاموزد.

سعیدی با بیان اینکه اخلاق و تزکیه نفس مورد نیاز همه انسان ها و تنها راه نجات از آشوب ها، اغتشاشات و جنگ است گفت: امور اجتماعات در سایه تزکیه نقس و آداب اجتماعی سامان می گیرد و  باید از خدا بخواهیم که ما را به اخلاق محمدی زینت بخشد.

حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن پاسخی دندان شکن به براندازان ساده لوح بود

 

وی در ادامه با اشاره به حماسه بزرگ مردم در ۲۲ بهمن امسال، گفت: حضور مردم ولایت مدار در راهپیمایی امسال در تمام نقاط کشور پاسخ دندان شکنی بود به افرادی که در خیال براندازی این نظام بودند و براندازان بی ریشه، ساده لوح و دشمن مردم باید تا مدت ها در تحیر، حسرت و عصبانیت از این حضور معنادار شما مردم فرو روند.

امام جمعه قم تصریح کرد: پیام مردم به مستکبران و مزدوران آنها این بود که ما مردم ایران تا پای جا به پای این نظام انقلابی ایستاده ایم و هرگز با این فتنه ها و آشوب ها از شجره طیبه انقلاب اسلامی که با خون پاک شهیدان به ثمر نشسته است دست بر نخواهیم داشت.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مردم آذربایجان در آستانه سالروز قیام تاریخی مردم تبریز گفت: ایشان فرمودند از مصاحبه های مردم آشکار بود که با تحلیل به راهپیمایی آمدند و چون درک کرده بودند که آمریکا از حضور آنها بیمناک است، پرشور، شاد، با انگیزه و با سردادن شعارهای مضمون دار جهت گیری خود که حمایت کامل از نظام جمهوری اسلامی است را نشان دادند.

سعیدی ادامه داد: ایشان فرمودند مردم در ۲۲ بهمن هر سال برای یادآوری یک حادثه تاریخی به صحنه نمی آیند بلکه مردم ما راهپیمایی را به منزله یک فریضه سیاسی الهی مانند سایر فرایض می دانند و حضورشان در این فریضه برای تشکر از خداوند و جبهه گیری و برائت از مستکبران و تجدید بیعت با آرمان های انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه حضور راهپیمایی اولی ها هم امسال پدیده جالبی بود که نشان از بصیرت، زمان شناسی و دشمن شناسی مردم ایران بود، افزود: مردم همیشه در همه صحنه‌ها پای نظام، انقلاب، استقلال، امنیت، عزت، اقتدار و اطاعت از رهبر انقلاب به جد ایستاده اند و این مسئولان هستند که باید با پایبندی هر چه بیشتر با آرمان های انقلاب اسلامی، ایجاد شفافیت در همه امور، گرفتن تصمیمات اساسی و مؤثر برای پیشرفت کشور و اهتمام به  تولید واعتماد به سازندگان متخصص و و متعهد به وظایف خود عمل کنند.

امام جمعه قم اضافه کرد: به کار گیری نخبگان و جوانان در همه عرصه ها، به کار گیری دیپلماسی فعال برای رفع مشکلات کشور، حذف واردات کالاهای غیر ضروری، اشتغال زایی، تسهیل ازدواج، حمایت از دانش بنیان ها، تلاش برای رفع و خنثی سازی تحریم ها، حفظ حرمت و آبروی مردم در همه حوزه ها از دیگر وظایف مهم مسئولان است.

وی ادامه داد: مسئولان باید با زندگی کردن در میان مردم، داشتن تفکر جهادی، حذف مدیران کم توان، گسترش عدالت و رفع تبعیض، به کار گیری همه سلایق وفادار به انقلاب، اطلاع رسانی به موقع و دقیق از دستاوردهای انقلاب، ایجاد روحیه امید، ایجاد انقلاب اداری و عمل به وعده های داده شده طعم شیرین رشد و اعتلای کشور را به مردم بچشانند و همراه مردم در مسیر هر چه درخشان تر کردن انقلاب گام بردارند.

سعیدی با اشاره به اینکه آیت الله رئیسی روز سه شنبه به دعوت رسمی همتای چینی خود راهی این کشور شدند، گفت: این سفر در راستای تلاش ایران برای گسترش روابط با شرکای راهبردی و منطقه ای قابل تفسیر است زیرا روابط با شرکای راهبردی از کارهای اساسی نظام ما است.

وی با تأکید بر اینکه ایران و چین سابقه همکاری دراز مدتی با هم دارند و امیدواریم همکاری این دو کشور به مسیر رو به رشد و توسعه خودش ادامه دهد، افزود: هر دو کشور از سوی آمریکا و اروپا تحریم شدند و این می تواند سازوکار مشترکی را برای دو کشور تعریف کند و فشارهای خارجی نباید ما را از این راهبرد دور کند.

امام جمعه قم با اشاره به مسمومیتی که در مدراس قم اتفاق افتاده است گفت: پیگیری ها از روز اول دنبال شده و وزرای آموزش و پرورش و بهداشت برای بررسی میدانی این مسئله به قم آمدند و یک کمیته ویژه در وزارت بهداشت تشکیل شده و با استفاده از تجهیزات پیشرفته در حال پیگیری وضعیت امنیت و سلامت دانش آمزان هستند و همه دستگاه ها برای رفع نگرانی خانواده‌ها تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه رسانه های ضد انقلاب روزانه در حال شایعه سازی از حوادث قم مانند انتشار خبر کذب فلج شدن دانش آموزان هستند، افزود: برای پیگیری دقیق این حوادث باید از دامن زدن به شایعات پرهیز کنیم و با این کار آرامش مردم را بر هم نزنیم.

سعیدی در پایان گفت: شهیدی که امروز مهمان ما است به نام علیرضا بادرام شهیدی است که بدن او پس از ۳۴ سال در شلمچه باقی مانده و بر لباسش هنوز آثار خونی که از بدنش آمده باقی است.

پایان پیام/۶۰۰۳۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1042116

مهمترین اخبار ایران و جهان: