نیوز سیتی!
08 خرداد 1402 - 08:55

اقدامات مداخله‌ای رفع بحران اکوسیستم خلیج گرگان به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: برای رفع بحران اکوسیستم منطقه خلیج گرگان ۱۶ اقدام مداخله ای نیاز بوده که مجموعا به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

محمدرضا کنعانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: خلیج گرگان از طریق کانال های خزینی، چاپاقلی و آشوراده به دریا راه دارد که در سال‌های گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی، تبخیر زیاد آب خلیج گرگان و دیگر عوامل اکوسیستم این منطقه دچار بحران شده است.

وی تصریح کرد: در جلسه ستاد هماهنگی مدیریت تالاب های کشور برای رفع بحران اکوسیستم این منطقه ۱۶ اقدام مداخله ای انجام شده که دستگاه های اجرایی مختلفی با همکاری یکدیگر باید این اقدامات را انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو، شرکت آب و فاضلاب، شهرک های صنعتی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره کل حفاظت محیط زیست از جمله دستگاه هایی بوده که باید اقدامات مداخله ای مانند سیستم توسعه تصفیه خانه فاضلاب شهرک های صنعتی، سیستم توسعه تصفیه خانه سکونتگاه های مسکونی، زه آب کشاورزی، عملیات آبخیز داری و آبخوان ها، تامین حق آبه زیست محیطی از حوزه آبخیز بالادست را در کنار لایروبی خلیج گرگان و کانال های مسیر منتهی به دریا را انجام دهند.

وی ادامه داد: دستگاه های مرتبط با ارائه طرح و برنامه های خود پیش بینی کردند مجموعا مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای انجام این اقدامات مداخله ای نیاز است.

کنعانی گفت: برای ادامه لایروبی و کانال آشوراده مبلغ ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که بخشی از آن در سفر اول رئیس جمهور به استان گلستان تامین و پرداخت شده است.‌ بخش دیگر نیز در سفر دوم تامین خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین برای لایروبی کانال چاپاقلی نیز مبلغ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده که انتظار می رود در سفر دوم رئیس جمهور به استان گلستان بخش اعظمی از آن تامین شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به پارک ملی گلستان به عنوان زیست‌کره و میراث طبیعی جهانی گلستان ابراز کرد: پارک ملی گلستان ذخیرگاه و زیست کره و میراث طبیعی جهان بوده که برای حفاظت از این میراث ارزشمند اقدامات گوناگونی انجام شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در اطراف این پارک ملی روستاهای زیادی وجود داشته و مردم اقوام مختلف به ویژه کودکان حضور دارند، آموزش این کودکان در دستور کار قرار گرفت.

کنعانی خاطرنشان کرد: پوستری از تنوع زیستی گیاهی و جانوری و محل رویش یا زندگی انها تهیه شد و به کودکان اطراف این پارک ملی آموزش های لازم در این خصوص داده شده است.

وی یادآور شد: در این دوره آموزشی کودکان با منطقه با ارزش پارک ملی، مراقبت و محافظت بهتر از ان، تنوع گونه های جانوری و گیاهی، زیستگاه های جنگلی، استپی«بیابانی» و بینابین و وجود اقوام مختلف در اطراف پارک آشنا شده و چگونگی حفاظت و مراقبت از گونه های جانوری، گیاهی و خود پارک ملی را در قالب کودکانه آموختند.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1246116

مهمترین اخبار ایران و جهان: