نیوز سیتی!
18 آذر 1401 - 11:33

تبادل زندانیان بین آمریکا و روسیه

مبادله محکومان زندانی بین روسیه و ایالات متحده روز گذشته در امارات انجام شد - ویکتور بوت روسی با یک بسکتبالیست زن آمریکایی به نام بریتنی گرینر مبادله شد، توافق در این باره نتیجه یک روند طولانی مذاکرات دوجانبه بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد، روز پنجشنبه، در فرودگاه ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، "ویکتور بوت" شهروند روس که در ایالات متحده دوران محکومیت خود را می‌گذراند، با یک بسکتبالیست زن آمریکایی به نام "بریتنی گرینر"، محکوم شده در روسیه، مبادله شد.

در بیانیه منتشره در این رابطه در وزارتخانه یادآوری شده: طرف روسی مدت‌هاست در حال مذاکره با ایالات متحده برای آزادی ویکتور بوت بوده ، ولی واشنگتن قاطعانه از گفتگو در مورد گنجاندن این تبعه روس در طرح مبادله زندانیان بین دو کشور خودداری می‌کرد. با این وجود، مقامات مسکو فعالانه به کار برای نجات این هموطن ادامه دادند."

وزارت امور خارجه روسیه افزود: "در نتیجه تلاش‌های انجام شده، امکان توافق با طرف آمریکایی برای سازماندهی تبادل ویکتور بوت با بریتنی گرینر فراهم شد و بالاخره این شهروند روس به میهن بازگردانده شد."

به گزارش اینترفکس، پرواز ویژه ویکتور بوت بامداد امروز، جمعه، در فرودگاه ونوکووا شهر مسکو به زمین نشست. این هواپیما شب گذشته از فرودگاه ابوظبی بلند شده بود، جایی که  این شهروند روس با بریتنی گرینر آمریکایی محکوم شده در فدراسیون روسیه مبادله شد.

شبکه های تلویزیونی روسیه تصاویری از ملاقات بوت با خانواده‌اش در فرودگاه ونوکووا پایتخت را نشان داد که وی بلافاصله پس از پیاده شدن از هواپیما، همسر و مادر خود را ملاقات کرد.  ویکتور بوت در گفتگو با خبرنگاران از همه کسانی که در آزادی او نقش داشتند، تشکر کرد.

دیپلمات سابق آمریکایی به گفتگو با روسیه در مورد آزادی پل ویلان ادامه خواهد داد

بیل ریچاردسون، دیپلمات سابق آمریکایی، تمایل خود برای سازماندهی مذاکرات با مقامات روسیه در مورد آزادی پل ویلان، شهروند آمریکایی را ابراز کرد. سخنگوی وی گفت: ما امیدواریم که این (مذاکرات) طی چند هفته آینده آغاز شود.

بیل ریچاردسون، وکیل دادگستری و در گذشته فرماندار نیومکزیکو بود و نماینده حافظ منافع آمریکایی های محکوم در روسیه بود.

در همین حال، خود پل ویلان روز گذشته گفت که از تلاش مقامات آمریکایی برای آزادی خود ناامید شده است. وی این مطلب را در واکنش به مبادله ویکتور بوت روسی با بریتنی گرینر، بسکتبالیست آمریکایی، به جای وی،  بیان کرد.

قبل از این، در اوایل ماه نوامبر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که تلاش‌های طرف آمریکایی بر اقدامات موثر برای بازگرداندن دو تبعه آمریکایی: بریتنی گرینر و پل ویلان محکوم شده در روسیه به این کشور متمرکز است.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن نیز به نوبه خود تأکید کرد که مهمترین مسئله برای مسکو بازگشت هرچه بیشتر شهروندان روسی است که هنوز در سیاهچال‌های آمریکا زندانی هستند. 

ویکتور بوت

ویکتور بوت، تاجر روس در تاریخ 6 مارس سال 2008 به درخواست واشنگتن و به اتهام قاچاق غیرقانونی اسلحه، توطئه برای کشتن شهروندان آمریکایی و حمایت از تروریسم در بانکوک بازداشت شد. وی در 16 نوامبر سال 2010 به ایالات متحده تحویل داده شد. در سال 2012، دادگاهی در آمریکا بوت را به 25 سال زندان محکوم کرد. دادگاه او را به دلیل تلاش برای فروش یک سری سلاح به نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا که به گفته دادستانی ممکن بود از آنها برای کشتن سربازان آمریکایی استفاده کنند، مجرم شناخته است. بوت اتهامات وارده به خود را رد کرده و گفته بود که در زمینه حمل و نقل هوایی بین المللی به تجارت قانونی مشغول بوده است. وی تاکنون در چند زندان مختلف در ایالات متحده بسر می‌برد.

بریتنی گرینر

بریتنی گرینر، بازیکن بسکتبال تیم ملی ایالات متحده، که برای شرکت در مسابقاتی در شهر ایکاترین‌بورگ روسیه سفر کرده بود، در ماه فوریه سال جاری میلادی پس از ورود به فرودگاه شرمتیووا بازداشت شد: در چمدان وی روغن حشیش پیدا شد. از آن زمان، این شهروند آمریکایی در بازداشت به سر می‌برد. در دادگاه، گرینر به گناه خود اعتراف کرده و یادآور شد که این دارو در ایالات متحده به عنوان مسکن برای او تجویز شده است. او می‌دانست که آوردن این قبیل مواد به روسیه ممنوع است، اما هنگام سفر به طور تصادفی آنها را در چمدانش گذاشته است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 902261

مهمترین اخبار ایران و جهان: