نیوز سیتی!
20 دی 1401 - 10:16

تحولات اوکراین| آیا تحویل تسلیحات سنگین به کی‌یف تأثیری بر روند جنگ خواهد داشت؟

امیدواری آمریکا به تغییر وضعیت نبرد به نفع کی‌یف با استفاده از کمک نظامی غرب، تاکید کرملین بر عدم تاثیر ادامه پمپاژ سلاح‌های مدرن بر روند عملیات ویژه و اعتراف وزارت دفاع اوکراین به کاهش شدید توانایی رزمی نظامیانش، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، تعدادی از کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا در حال بررسی امکان ارائه تانک‌های جنگی به اوکراین هستند که کی‌یف مدت‌هاست خواستار آن بوده است. در مرحله فعلی و قبل از ه چیز، صحبت بر سر تانک لئوپارد-2 آلمانی است که در خدمت ارتش خود آلمان و چندین کشور اروپایی دیگر هستند.

مقامات  غربی افزایش ارسال تسلیحات به اوکراین را با تمایل برای تقویت مواضع کی‌یف در مذاکرات آتی درباره صلح توضیح می‌دهند. در کی‌یف شکایت دارند که هیچ یک از کشورهای عضو ناتو به اندازه کافی کمک نظامی به اوکراین ارائه نکرده و در مسکو  نیز  تاکید شده که روسیه در هر صورت به اهداف تعیین شده برای عملیات نظامی خود دست خواهد یافت.

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته اعلام کرد که کی‌یف از متحدان خویش به خاطر کمک های نظامی و مالی ارائه شده سپاسگزار است، ولی هیچ یک از شرکای غربی به اندازه کافی و برای اطمینان حاصل شدن از پیروزی اوکراین در جنگ تلاش نمی‌کنند.

این در حالی است که در مسکو معتقدند که ارسال تانک‌های مدرن به اوکراین تأثیری بر روند عملیات ویژه نخواهد گذاشت. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره گفت: تامین تسلیحات از  سوی کشورهای غربی وضعیت را در دستیابی به اهداف عملیات ویژه تغییر نخواهد داد. این تحویل "تنها ممکن است به درد و رنج مردم اوکراین بیافزاید و درگیری نظامی را طولانی‌تر کند."

مسکو بارها هشدار دادکه پمپاژ ارتش اوکراین با تسلیحات غربی تنها درگیری را طولانی کرده و ناتو را به نقطه خطرناک رویارویی مستقیم با روسیه نزدیک خواهد کرد.

به گفته پنتاگون، از آغاز  حمله نظامی روسیه به اوکراین، ایالات متحده بیش از 24.2 میلیارد دلار برای ارائه کمک نظامی به کی‌یف اختصاص داده است.
 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و بیست و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

آمریکا امیدوار است استفاده از کمک نظامی باعث تغییر پویایی درگیری‌ها در اوکراین شود

ند پرایس، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا، شب گذشته، دوشنبه، در یک نشست خبری اعلام کرد، ایالات متحده از طریق ارائه کمک های نظامی مضاعف به کی‌یف، از جمله خودروهای جنگی پیاده نظام بردلی و سیستم های دفاع هوایی، به دنبال تغییر پویایی در درگیری نظامی در اوکراین است.

از او پرسیده شد که آیا ایالات متحده نگران روند اوضاع کنونی در جبهه نبرد اوکراین نیست و آیا آنها معتقدند که اوضاع به سمتی پیش نمی رود که واشنگتن مایل دارد؟ پرایس ابراز عقیده کرد: «در حال حاضر "چندین نوع پویایی در اوکراین وجود دارد". از یک سو  اوکراینی‌ها به طور سیستماتیک انعطاف پذیری و همچنین اثربخشی خود را در میدان نبرد نشان داده اند. پویایی گسترده تر این است که هزاران نیروی نظامی روسیه در خاک اوکراین باقی مانده و در حال جنگ هستند و تجهیزات نظامی روسیه به طور مرتب شهرهای این کشور را گلوله باران کرده و زیرساختارهای غیرنظامی را هدف قرار می دهند.  بنابراین، مسلماً، این پویایی است که ما به دنبال تغییر آن هستیم، با ارائه کمک های امنیتی مضاعف و به همین دلیل تجهیزات جدید، که در این مورد شامل خودروهای جنگی پیاده نظام و همچنین سیستم های پدافند هوایی است به اوکراین منتقل خواهد شد».

اطمینان مشاور بایدن  از عدم امکان کاهش کمک‌های نظامی به اوکراین 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده شب گذشته، دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی برای خبرنگاران، با اشاره به اینکه غیر ممکن است که میزان کمک های نظامی تایید شده آمریکا به اوکراین کاهش یابد، تاکید کرد که کاهش هزینه های دفاعی برنامه ریزی شده توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده به احتمال زیاد بر کمک های نظامی ارائه شده به اوکراین تأثیری نخواهد داشت. 

وی گفت: ما 37 میلیارد دلار [کمک نظامی به اوکراین] درخواست کردیم زیرا سال گذشته فکر می‌کردیم که این کمک برای سال مالی لازم است. کنگره این مبلغ را به 45 میلیارد دلار افزایش داد و این پول تخصیص یافت. اکنون نمی‌دانیم چگونه می‌توان این هزینه را پس گرفت، زیرا کاخ سفید از قبل بر این سرمایه‌ها حساب کرده است. 

سالیوان همچنین یادآور شد که این امکان را برای اقلیت محدودی از قانونگذاران در کنگره جدید نمی‌بیند که به نوعی بر ارائه کمک‌های واشنگتن به کی‌یف تأثیر بگذارند. مشاور رئیس جمهوری آمریکا در پایان گفت: "من معتقدم که اکثریت دموکرات ها و جمهوری خواهان انتخاب شده و اکثر شهروندان آمریکایی همچنان قویا از سیاست ارائه نیازهای دفاعی اوکراین در برابر روسیه حمایت می کنند."

کرملین: ارسال تسلیحات غربی به اوکراین تأثیری بر عملیات ویژه نخواهد داشت

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری فدراسیون روسیه اعلام کرد که عرضه تانک‌های چرخ دار AMX-10RC توسط فرانسه به اوکراین و همچنین تامین تسلیحات نظامی سنگین از سوی دیگر کشورهای غربی تغییری در وضعیت جبهه نبرد و دستیابی به اهداف عملیات ویژه ایجاد نخواهد کرد. 

سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران گفت: «به سختی ارزش داشته باشد که در مورد تصمیم فرانسه در این باره صحبت کرد. ما می دانیم که اروپای جمعی، پیمان آتلانتیک شمالی و البته ایالات متحده، ده ها میلیارد دلار از طریق تامین سلاح به اوکراین وارد کرده اند. اساساً، این تحویل ها نتوانسته و نمی تواند چیزی را در اوکراین تغییر دهد.»

پسکوف تاکید کرد که ارسال تسلیحات بیشتر تنها "ممکن است درد مردم اوکراین را افزایش داده و رنج آنها را طولانی‌تر کند".

وزیر خارجه اوکراین کمک نظامی متحدان غربی را کافی ندانست

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته در حساب توییتر خود اعلام کرد که کی‌یف از متحدان خویش به خاطر کمک های نظامی و مالی ارائه شده سپاسگزار است، ولی هیچ یک از شرکای غربی به اندازه کافی و برای اطمینان حاصل کردن از پیروزی اوکراین در برابر تلاش نکردند. 

وی نوشت: "اوکراین از شرکای خود برای ارائه کمک نظامی سپاسگزار است، اما ما باید با یکدیگر صادق باشیم: هیچ یک از این کمکها به اندازه کافی نیست و پیروزی اوکراین را تضمین نخواهد کرد."

کولبا همچنین یادآور شد که تامین تسلیحات مورد نیاز نیروهای مسلح اوکراین ،کوتاه ترین راه برای دستیابی به صلح و امنیت در اروپا است.

پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز ابراز عقیده کرده بود که نظامی کردن بیشتر اوکراین "راهی به سمت صلح" است.

نبنزیا درخواست اوکراین برای تشکیل دادگاه را ایده‌ایی مضحک خواند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه سازمان ملل شب گذشته، دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تشکیل یک دادگاه بین المللی برای بررسی اقدامات نظامیان روسیه در اوکراین، که فرانسه در تاریخ 30 نوامبر 2022 اعلام کرد، ارزش تلف کردن زمان برای اظهار نظر در خصوص چنین "نظریه مضحکی" را ندارد. 

این دیپلمات روس درباره سئوالی در این باره گفت: آنها [اوکراین] ایده‌های مضحک مختلفی را مطرح می‌کنند که من فرصت اظهارنظر درباره آن‌ها را ندارم و پیشنهاد تشکیل دادگاه بین المللی نیز از جمله آنهاست.

در اواسط ماه دسامبر، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که کاخ سفید در حال بررسی پیشنهاد مربوط به تشکیل یک دادگاه بین المللی در ارتباط با اقدامات نظامی روسیه در خاک اوکراین است. به گفته وی، ایالات متحده در حال انجام برخی تحقیقات بین المللی در این زمینه است و به ارائه اسنادی برای تجزیه و تحلیل  اوضاع کمک خواهد کرد

پیش از آن، در اوایل ماه دسامبر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز گفته بود که تشکیل یک دادگاه بین المللی برای اوکراین "روی میز قرار دارد." به عقیده وی، مهم است که کی‌یف " بتواند مسئولین جنایات صورت گرفته را مورد بازخواست قرار دهد." 

 سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به نوبه خود، فت که ابتکارعمل کشورهای غربی که پیشنهاد تشکیل "دادگاه بین المللی درباره اوکراین" را داده اند، کاملاً نامشروع است و چنین اقدامی هیچ عواقبی برای روسیه در پی نخواهد داشت. این دیپلمات افزود: البته اگر عده‌ای بخواهند برای چنین موضوعی هزینه کنند، این حق آنهاست و روسیه در این امر دخالتی نخواهد کرد.

اعتراف وزارت دفاع اوکراین به کاهش شدید توانایی رزمی نیروهای مسلح این کشور

آنا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین اعتراف کرد که نیروهای مسلح اوکراین توانایی رزمی خود را به دلیل تعداد زیاد سربازگیری و استفاده از نیروهای کم تجربه از دست داده اند. 

وی تاکید کرد: ما باید این واقعیت را بپذیریم که در حال حاضر، بیشتر نیروهای مسلح اوکراین را سربازان اعزام شده به خدمت اجباری تشکیل می دهند که توانایی رزمی زیادی نداشته و از استقامت و روحیه نسبتاً پایینی برخوردار هستند.

اردوغان: به لطف پایبندی ترکیه به کنوانسیون مونتریه، منطقه دریای سیاه آرام باقی مانده است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه، پس از نشست کابینه وزیران این کشور خطاب به مردم کشورش اعلام کرد، با توجه به رعایت دقیق کنوانسیون مونتریه از سوی مقامات ترکیه که قوانین مربوط به اصول دریانوردی در تنگه های دریای سیاه را تنظیم می کند، پس از آغاز عملیات نظامی ویژه فدراسیون روسیه در خاک اوکراین، امکان جلوگیری از بروز مشکلات در حوزه دریای سیاه بوجود آمد و وضعیت در منطقه باثبات و آرام باقی مانده است. 

رهبر ترکیه تاکید کرد: ما به شدت از کنوانسیون مونتریه پیروی می کنیم، بنابراین توانستیم  از بروز هر نوع تنش در منطقه دریای سیاه جلوگیری کنیم.

پیش از این، برخی کارشناسان نظامی، تمایل ناتو برای تقویت حضور خود در منطقه دریای سیاه و دریای بالتیک را یادآور شده و گفتند:  اگر ترکیه همچون گذشته به کنوانسیون مونتریه پایبند بماند، افزایش حضور نیروی دریایی آمریکا در دریای سیاه بسیار دشوار خواهد بود.

دو مزدور انگلیسی در منطقه دونتسک ناپدید شدند

اداره پلیس ملی اوکراین گزارش داد که دو مزدور بریتانیایی در جریان درگیری های نظامی در نزدیکی روستای سوله‌دار در  منطقه دونتسک مفقودالاثر شده اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای پلیس اوکراین به دنبال دو داوطلب خارجی - دو تبعه انگلیسی 28 و 48 ساله به نامهای اندرو بگشو و کریستوفر پری، روز گذشته منطقه کراماتورسک را به مقصد سوله‌دار ترک کردند و ارتباط با آنها دیگر قطع شد. اکنون تایید شده که هر دو داوطلب انگلیسی مفقود هستند.

مخالفت دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا با حذف روسیه از این سازمان 

هلگا اشمید، دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) روز دوشنبه مخالفت خود با  حذف روسیه از این سازمان را اعلام کرد.

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، پیشتر گفته بود که اگر روسیه در ترکیب فعلی خود باقی بماند، سازمان امنیت و همکاری اروپا نابود خواهد شد.

اشمید در مصاحبه با روزنامه آلمانی دی ولت گفت: «من فکر می کنم منطقی است که روسیه به عضویت در سازمان امنیت و همکاری اروپا ادامه دهد. سازمان امنیت و همکاری اروپا تنها سازمانی است که در آن همه کشورهایی که در معماری امنیتی اروپا اهمیت دارند، نمایندگی دارند.»

وی در عین حال افزود که نشستن بر سر یک میز، به معنای «تبادل ادب دیپلماتیک» و عدم مخالفت نیست.

وزیر خارجه اوکراین نه تنها خواستار حذف روسیه از سازمان امنیت و همکاری اروپا شده، بلکه در اواخر ماه دسامبر گفت که کی‌یف قصد دارد بیانیه رسمی در مورد حذف روسیه از شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد.

 آندری کلیموف، سناتور روس گفت که سازمان ملل  در حال تبدیل شدن به یک سازمان حمایتی از وزارت خارجه ایالات متحده است، اما تلاشها برای حذف روسیه از شورای امنیت کارساز نخواهد بود و این مسئله ممکن نیست.

پاتروشف رویدادها در اوکراین را رویارویی نظامی بین ناتو و روسیه نامید

نیکولای پاتروشیف، دبیر شورای امنیت روسیه ابراز عقیده کرده است که رویدادهای اوکراین در واقع «درگیری بین مسکو و کی‌یف نیست، بلکه این یک رویارویی نظامی بین ناتو و بالاتر از همه ایالات متحده و انگلیس با روسیه است".

وی یادآور شد: «ما با اوکراین در جنگ نیستیم، برای اینکه نمی توانیم نسبت به مردم عادی اوکراینی احساس نفرت داشته باشیم. آداب و رسوم مردم اوکراینی به شهروندان روسی نزدیک است، همانطور که میراث مردم روسیه از فرهنگ اوکراینی‌ها جدایی ناپذیر است.  و هر چه زودتر شهروندان اوکراینی متوجه شوند که غرب با دستان آنها علیه روسیه می‌جنگد، جان‌های بیشتری نجات خواهند یافت. خیلی‌ها مدت‌هاست که متوجه این موضوع شده‌اند، اما می‌ترسند که از ترس انتقام‌جویی نظر خود را اعلام کنند.»

دبیر شورای امنیت روسیه افزود: مربیان نظامی ناتو از ترس تماس مستقیم با روسیه، مردان اوکراینی را به سمت مرگ حتمی سوق می دهند. روسیه با کمک عملیات نظامی ویژه در واقع سرزمین های متعلق به خود را از اشغال آزاد می کند و باید به آزمایش خونین غرب برای نابودی مردم برادر اوکراین پایان دهد. 

پاتروشیف گفت: غرب به خاطر جاه‌طلبی‌های خود، عملاً مردم اوکراین را نابود می‌کند و نسل فعال این کشور  را مجبور می‌کند در میدان نبرد جان خود را از دست داده و بقیه مردم اوکراین هم به سمت فقر و رنج بیشتر کشیده شوند.

نیروهای هوا-فضای روسیه دو جنگنده دیگر اوکراینی را در آسمان دونتسک سرنگون کردند

ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی  رسمی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هواپیماهای جنگنده نیروهای هوا-فضای روسیه طی شبانه روز گذشته در آسمان جمهوری مردمی دونتسک، دو فروند هواپیماهای سوخو-25 و میگ-29 ارتش اوکراین را سرنگون کردند. 

همچنین به گفته وی، یک فروند بالگرد میگ-8 اوکراینی نیز روز دوشنبه سرنگون شده است.

کرملین وقفه در تماس‌های تلفنی پوتین و ماکرون را تایید کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود تماس تلفنی دارد، البته در حال حاضر در این گفت‌وگوها توقفی ایجاد شده است.

پسکوف به خبرنگاران گفت: در مورد رابطه پوتین و مکرون باید بگویم که آنها در تماس هستند. هرچند اکنون مکثی در این گفتگوها وجود دارد.

وی یادآور شد: در مرحله قبلی، تماس بین رهبران دو کشور با وجود اختلافات موجود، بسیار مفید و سازنده بود.

آخرین گفتگوی تلفنی روسای جمهوری روسیه و فرانسه در اوایل ماه سپتامبر به ابتکارعمل پاریس انجام شد. در آن زمان پوتین و ماکرون در مورد وضعیت پیرامون اوکراین، از جمله مسائل مربوط به تضمین ایمنی نیروگاه اتمی زاپروژیا و ادامه توافق غلات گفتگو کردند.

پسکوف مذاکرات کرملین با اروپا درباره تقسیم اوکراین را تکذیب کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گزارش‌های طرف اوکراینی مبنی بر تماس دیمیتری کوزاک، معاون دفتر ریاست‌ جمهوری روسیه با سیاستمداران اروپایی در مورد برقراری آتش‌بس با اوکراین بر اساس «نسخه کره‌ای» در ماه ژانویه را «خبری جعلی» خواند.

پسکوف گفت: «اگر درست متوجه شده باشم، آنها واقعاً پیام‌های در این باره داشتند، اما درباره شخص دیگری با نام خانوادگی کوزاک بود که ظاهراً نماینده پارلمان اعلای اوکراین، یا جای دیگری است. ولی طرف روسی چنین پیشنهادی را مطرح نکرده است.» 

یک روز قبل گزارش شد که این گزینه به معنای تقسیم اوکراین و ثبت قانونی از دست دادن کنترل اوکراین بر سرزمین های شرقی آن است. آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین توضیح داد که به این کشور پیشنهاد شده که خاک اوکراین به دو بخش تقسیم شده و کنترل یکی از آنها به فدراسیون روسیه واگذار شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 967017

مهمترین اخبار ایران و جهان: