نیوز سیتی!
17 دی 1401 - 16:16

ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان نقشه راه احداث نیروگاه «قنبرآتا-1» امضا کردند

ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان «نقشه راه» ساخت نیروگاه برق آبی «قنبرآتا-1» به ظرفیت 1860 مگاوات که بزرگ ترین نیروگاه در منطقه خواهد بود را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان «نقشه راه» ساخت نیروگاه برق آبی «قنبرآتا-1» به ظرفیت 1860 مگاوات که بزرگ‌ترین نیروگاه در منطقه خواهد بود، امضا کردند.

وزرای انرژی ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان در شهر «بیشکک» «نقشه راه» را در مورد ساخت نیروگاه برق آبی «قنبرآتا-1» روی رودخانه «نارین» که بزرگ‌ترین نیروگاه در منطقه خواهد بود، امضا کردند.

در چارچوب سندی که توسط «جوره بیک میرزامحموداف» وزیر انرژی ازبکستان، «طلای‌بیک ابرایف» وزیر انرژی قرقیزستان و «بولات آکچولاکوف» وزیر انرژی قزاقستان امضا شد، طرفین در مورد شرایط اصلی اجرای این پروژه توافق کردند و گام‌های بعدی را برای راه اندازی به موقع نیروگاه تعیین کردند.

در این نشست تاکید شد که اجرای این طرح باید عادلانه و برای همه کشورهای شرکت کننده سودمند باشد.

تاریخ احتمالی  راه اندازی نیروگاه برق آبی «قنبرآتا-1» پس از تنظیم یک مطالعه امکان سنجی تعیین خواهد شد.

ابرایف خاطرنشان کرد که تمهیدات ساخت نیروگاه برق آبی آغاز شده است: جاده‌ها، پل‌ها، خطوط انتقال برق و میدان‌های ساختمانی احداث می‌شود.

وزارت انرژی ازبکستان در گزارش خود آورده است که نیروگاه برق آبی «قنبرآتا-1» در تامین برق و آب هر سه کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

ظرفیت نیروگاه در دست ساخت 1860 مگاوات خواهد بود. حجم مخزن نیروگاه برق آبی 5.4 میلیارد متر مکعب خواهد بود. این نیروگاه سالانه به طور متوسط ​​5.6 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد.

در ماه مارس سال 2021 میلادی، در جریان سفر رئیس جمهور قرقیزستان به ازبکستان کشورها توافق نامه‌ای را در مورد تدوین مشترک پروژه سرمایه گذاری ساخت نیروگاه برق آبی «قنبرآتا-1» و پروتکلی را در مورد صادرات  متقابل برق امضا کردند.

در ماه سپتامبر سال 2022 میلادی رؤسای جمهور ازبکستان و قرقیزستان در مذاکرات در چارچوب نشست سازمان همکاری شانگهای در «سمرقند» در مورد اهمیت آغاز هر چه سریعتر ساخت نیروگاه برق آبی «قنبرآتا-1» صحبت کردند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 960917

مهمترین اخبار ایران و جهان: