نیوز سیتی!
11 بهمن 1401 - 15:33

زمان‌بندی حمله به اصفهان تصادفی نبود

سفیر اسبق ایتالیا در تهران می‌گوید که بی‌ثبات‌سازی ایران هم به نفع واشنگتن و هم به نفع تل‌آویو است و به همین دلیل زمابندی حمله به اصفهان تصادفی نبوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، آلبرتو برادانینی، سفیر پیشین ایتالیا در تهران می‌گوید که زمان‌بندی حمله به تاسیسات دفاعی ایران تصادفی نبوده و آمریکا و اسرائیل هر دو از «بی‌ثبات‌سازی» ایران منفعت می‌برند.

برادانینی با اشاره به خصومت آمریکا با تهران گفت: ایران به همراه روسیه و چین و همچنین کره شمالی و ونزوئلا، در فهرست دشمنان آمریکا قرار دارد. واشنگتن تمایل دارد تا این کشور هم مثل سایر کشورهای منطقه (عراق، سوریه، لیبی و یمن) ویران شود. خاورمیانه از حیث منابع طبیعی حائز اهمیت است؛ همچنین موقعیت اسرائیل که ابعاد شاخص سیاست خارجی و داخلی آمریکا را تعیین می‌کند، اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه به باور او زمان‌بندی حمله به ایران تصادفی نبوده، تاکید کرد: به زبان ساده، آنها از مقطعی بهره بردند که به بهانه و ادعای انتقال پهپاد (از ایران) به روسیه، همه توجهات به سمت اوکراین معطوف است.

به گفته برادانینی، نقشه آنها تشدید اعتراضات داخلی در ایران است. مسکو و تهران به دفعات ادعاها درباره ارسال پهپاد از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را «قویا» رد کرده‌اند.

وی در ادامه روایتی که رسانه‌های غربی ترویج داده و از آن حمایت می‌کنند را «به شدت بدوی» توصیف کرد و گفت: «ادعا شده ایران در حال ساخت بمب اتمی است اما این حقیقت ندارد.»

بردانینی از اینکه «چرا» جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا «به قید فوریت به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برجام» بازنمی‌گردد، ابراز تعجب کرد.» توافقی که در سال ۲۰۱۵ و در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و همچنین معاونت بایدن، به امضا رسید.

وی تاکید کرد: با این حال، اینجا هم رویکردهای امپریالیستی آمریکا غالب است. آنها تنش و شرایط جنگی ایجاد کرده و به اغتشاش دامن می‌زنند و همین موضوع به تقویت و افزایش قیمت دلار کمک می‌کند. فروشندگان سلاح برای همه کشورها ادوات نظامی گرانقیمت تامین می‌کنند.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران به‌تازگی از وقوع حمله‌ای «ناموفق» به یک مجتمع دفاعی در اصفهان خبر داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: شامگاه شنبه یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان مورد حمله نا موفق ریزپرنده ها قرار گرفت.

وزارت دفاع و پیشتبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در این بیانیه افزود: این حمله ناموفق شامگاه هشتم بهمن ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۲۳:۳۰ صورت گرفت که با پیش بینی‌ها و تمهیدات پدافندی حمله ریزپرنده ها با موفقیت دفع شده است. این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشته و آسیب جزیی به سقف کارگاه وارد شده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و ماموریت‌های مجموعه ایجاد نکرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1010261

مهمترین اخبار ایران و جهان: