نیوز سیتی!
06 بهمن 1401 - 11:28

ادعای نهاد دولتی انگلیس: هکرهای ایران و روسیه سیاستمداران ما را هدف قرار می‌دهند

«آژانس امنیت آنلاین بریتانیا» مدعی شد، هکرهای مرتبط با دولت روسیه و ایران، سیاستمداران، خبرنگاران و محققان در انگلیس را هدف قرار می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آژانس امنیت آنلاین انگلیس پنجشنبه (۲۶ ژانویه) مدعی شد هکرهای مرتبط با دولت روسیه و ایران به شکلی فزاینده سیاستمداران، خبرنگاران و محققان را با کارزارهای پیچیده که هدف از آن‌ها دسترسی به ایمیل افراد است، هدف قرار می‌دهند. 

به گزارش گاردین، مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس (NCSC) هشداری را درباره «دو گروه از روسیه و ایران منتشر کرد و به اعضای دولت، دفاع، اندیشکده‌ها و رسانه‌ها هشدار داد که روی لینک‌های مخرب افرادی که خود را میزبان کنفرانس، خبرنگار یا حتی همکار وانمود می‌کنند، کلیک نکنند». 

طبق این ادعا، «هر دوی این گروه‌ها چند سالی است که فعال بوده‌اند اما مشخص شده که اخیراً با تداوم جنگ اوکراین فعالیت‌های خود را در بریتانیا و همچنین در ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو تشدید کرده‌اند. هدف آن‌ها سرقت اسرار یا افشای مکاتبات آنلاین برای شرمسار کردن چهره‌های شناخته شده است نه اخاذی از آن‌ها». 

مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس مدعی شد: در یک مورد، گروه ایرانی به نام Charming Kitten «بچه‌ گربه‎‌ ملوس» جلسه جعلی از طریق نرم‌افزار زوم با فرد هدف برگزار کرد و لینک مخرب را در نوار چت در طول تماس تلفنی به اشتراک گذاشت. طبق این ادعا، گاهی دو یا تعداد بیشتری از افراد جعلی در تلاشی به دقت برنامه‌ریزی شده مورد استفاده قرار می‌گیرند تا افراد را متقاعد کنند که درخواست یا کارشان قانونی است.  

به نوشته روزنامه انگلیسی، سال گذشته هم گروه روسی به نام Seaborgium یا Cold River «رودخانه سرد» از سوی گوگل به هک و افشای مکاتبات از جمله مربوط به ریچارد دیرلاو رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (ام‌آی۶) متهم شد. 

طبق این گزارش، اعتقاد بر این است که هر دو گروه‌ها تحت هدایت دولتی هستند و در فعالیت‌هایی که «جاسوسی سایبری» ادعا می‌شود، مشارکت دارند، اما این نهاد بریتانیایی رسما دولت‌های روسیه یا ایران را مقصر معرفی نکرده است. به نوشته گاردین، وقتی چنین انتساب‌هایی صورت می‌گیرد توسط وزیر خارجه یا سایر مقامات ارشد این وزارتخانه مطرح می‌شود. 

کشورهای غربی به سردمداری آمریکا و انگلیس از آغاز درگیری‌ها در اوکراین، تلاش کرده‌اند از طرق مختلف از جمله کمک‌های نظامی یا تحریم و یا از طریق طرح ادعاهای دیگر، روسیه را تحت فشار قرار دهند. 

پیش‌تر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین با رد ادعای رسانه‌های انگلیسی در مورد اینکه آژانس‌های اطلاعاتی روسیه  اقدام به هک کردن تلفن همراه «لیز تراس» نخست‌وزیر سابق این کشور کرده‌اند، این گزارش را متعلق به «نشریات زرد» دانست.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 998961

مهمترین اخبار ایران و جهان: