نیوز سیتی!
09 بهمن 1401 - 11:43

روسیه: تحریم‌ها توانایی کابل برای مبارزه با داعش را محدود می‌کند

معاون وزارت خارجه روسیه گفت کمبود بودجه ناشی از تحریم‌های غرب، توانایی دولت موقت طالبان را برای مبارزه با گروه تروریستی داعش محدود می‌کند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «اولگ سیرمولوتف» معاون وزارت خارجه روسیه با درخواست از مقامات دولت موقت طالبان برای افزایش تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن تروریسم گفت این مسئله به طور ویژه در سفر اخیر «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه پوتین برای افغانستان به کابل با طرف افغان مورد بحث قرار گرفته است.

این دیپلمات ارشد روس درباره تأثیر منفی تحریم‌های غرب بر توانایی افغانستان برای مبارزه با تروریسم به «تاس» گفت: ما متوجه هستیم که پتانسیل مقامات افغانستان ]برای مبارزه با تروریسم[ به دلیل کمبود کلی بودجه که در درجه اول به دلیل محدودیت‌های مالی غیرقانونی واشنگتن و موارد مشابه ایجاد شده، محدود است.

وی افزود اگرچه فعالیت‌های داعش در ماه‌های نخست به قدرت رسیدن طالبان در اوت 2021 به طور چشمگیری کاهش یافت، اما این گروه تروریستی در اوایل سال 2022 فعالیت‌هایش را به طور قابل توجهی افزایش داد.

سیرمولوتف گفت: داعش مسئولیت مهم‌ترین حملات، از جمله حمله تروریستی در نزدیکی سفارت روسیه که منجر به کشته شدن دو نفر از همکاران ما شد، حمله به یک مرکز آموزشی در محله شیعه‌نشین کابل و هتلی که اکثراً اتباع چینی در آن اقامت داشتند و همچنین انفجار در نزدیکی ساختمان وزارت خارجه افغانستان و سوء قصد علیه سفیر پاکستان در کابل را بر عهده گرفت.

وی با تأکید بر اینکه داعش یک تهدید جدی برای افغانستان و آسیای مرکزی است، اظهار داشت: این گروه به دنبال به دست آوردن جای پایی در خاک افغانستان و بی اعتبار کردن مقامات فعلی این کشور از طریق نشان دادن ناتوانی آن‌ها در تضمین امنیت است.

معاون وزارت خارجه روسیه همچنین تصریح کرد: ما معتقدیم کابل اراده کافی برای انجام تعهدات خود برای جلوگیری از گسترش تهدید تروریسم از افغانستان را دارد.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1004561

مهمترین اخبار ایران و جهان: