نیوز سیتی!
11 بهمن 1401 - 20:27

ائتلاف الفتح: یادداشت اعتراضی علیه سفیر آمریکا، کمترین پاسخ به توطئه دلاری است

یکی از رهبران ائتلاف پارلمانی الفتح عراق گفت که تسلیم یادداشت اعتراضی توسط دولت به سفیر آمریکا، کمترین پاسخی است که می‌توان به افزایش قیمت دلار داد؛ زیرا واشنگتن عامل اصلی این مسئله است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محمود الحیانی از رهبران ائتلاف پارلمانی الفتح عراق تأکید کرد که آمریکا عامل اصلی افزایش قیمت دلار در این کشور است.

الحیانی به پایگاه خبری المعلومه گفت: بدهی‌های رژیم سابق که عراق متعهد به [پرداخت] آن است، عامل تحویل پولهای حاصل از فروش نفت به فدرال رزرو آمریکا بود. آمریکا اما از وجود پولهای عراق در بانک مرکزی خود به عنوان ابزاری برای فشار بر دولت استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه هدف آمریکا، اجرای برخی از تصمیمات سیاسی است که به سود این کشور است، ادامه داد: موضع دولت و ملت همیشه، مخالفت با مداخلات خارجی به ویژه آمریکا در امور داخلی عراق است.

این سیاستمدار عراقی با اشاره به اینکه دولتهای پیشین، باعث شده است عراق به مرحله ضعف دیپلماسی کنونی خود برسد، تصریح کرد، تسلیم یادداشت اعتراضی توسط دولت به سفیر آمریکا، کمترین پاسخی است که می‌توان به افزایش قیمت دلار داد؛ زیرا واشنگتن عامل اصلی این مسئله است.

الحیانی در پایان گفت که خودکفایی و ثبات اقتصادی تنها راهی است که می‌تواند به موفقیت عراق منجر شود.

عراق طی سه چهار ماه اخیر شاهد نوسانات نرخ دلار در برابر دینار عراق در بازارهای موازی (سیاه) بوده است. محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق طی روزهای گذشته تصمیمات و تدابیری برای محدود کردن افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر دینار عراق در بازارهای عراق و جلوگیری از افزایش نرخ ارز و وخامت اوضاع اقتصادی این کشور اتخاذ کرد تا به تعبیر رسانه‌های عراقی مانع از بروز عواقب سیاسی ناشی از آن و افزایش بی‌ثباتی شود.

یکی از تصمیم‌های السودانی برکناری مصطفی غالب، رئیس بانک مرکزی عراق و انتصاب علی العلاق، به عنوان رئیس جدید و برکناری سالم الجبلی، مدیر کل بانک تجارت عراق  (TBI)بود، که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های دولتی این کشور محسوب می‌شود و بلال الحمدانی را جایگزین وی کرد.

افزون بر اینکه دولت عراق  مجموعه تدابیری را اتخاذ کرد که به اتفاق آرا به تصویب هیات وزیران رسید و مربوط به تسهیل و تسریع در تراکنش‌های بانکی، افزایش تعداد محل‌های فروش ارز (دلار) به شهروندان به قیمت یارانه‌ای، ارائه تسهیلات مالی و بانکی به بازرگانان و کاهش محافل اداری با ماهیت یکنواخت بوروکراتیک است که موجب فساد و انحصار می‌شود.

از چند روز پیش نهاد امنیت اقتصادی وزارت کشور عراق هم با زیر نظر گرفتن برخی از بازارهای ارز (بورس) عراق و گردش در پایتخت بغداد تعدادی از دلالان و دستفروشان ارز را دستگیر کرد.

پس از اینکه ارزش دلار در برابر دینار در مدت زمان بسیار کوتاهی در عراق افزایش یافت و به دنبال آن افزایش آشکار قیمت اقلام و کالاهای مختلف به ویژه کالاهای مصرفی روزانه، تصمیمات و اقدامات انجام شده باعث کاهش اندک قیمت‌ها شد. در همین حال  رئیس کل بانک مرکزی عراق وعده داد که بهای دلار در مدت زمان کوتاهی کاهش یافته و بازار به ثبات می‌رسد.

شبکه المیادین با انتشار یادداشتی به نقش آمریکا در این مسئله پرداخت و نوشت، این طبیعی است که در قضیه بحران دلار در عراق برخی انگشتان به سوی ایالات متحده آمریکا نشانه رفته باشد، زیرا از زمان سرنگونی رژیم صدام در بهار ۲۰۰۳، آمریکایی‌ها  بر جنبه‌های مختلف دولت عراق، به ویژه مالی و اقتصادی، سلطه داشته‌اند.

المیادین افزود:شاید بارزترین و واضح‌ترین گواه تسلط آمریکا بر نهادهای عراق این باشد که  از بیست سال پیش بر اساس قطعنامه ۱۴۸۳ شورای امنیت سازمان ملل که در ماه مه ۲۰۰۳ صادر شد، درآمدهای نفتی عراق در حساب ویژه‌ای به نام صندوق توسعه عراق (DFI) در بانک فدرال رزرو آمریکا واریز می‌شود که غرامت‌های مربوط به دولت کویت از آن پرداخت می‌شود و کلیه عملیات نقل و انتقالات و هزینه‌های مالی از آن تحت نظارت و کنترل فدرال رزرو است.

در همین حال سفیر آمریکا در عراق در تازه ترین اظهارات خود مدعی شد: ایالات متحده نرخ مبادله دلار و دینار را تعیین  نمی‌کند و تحریم‌های جدیدی را علیه بانک‌های عراق اعمال نکرده است، بلکه مکانیسمی را ادامه می‌دهد که چندین سال طول کشید تا بخش بانکی عراق را تقویت کند تا به آن برای انطباق با سیستم بانکی جهانی کمک کند و اطمینان حاصل شود که سیستم بانکی عراق برای پولشویی استفاده نمی‌شود.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1011161

مهمترین اخبار ایران و جهان: