نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 19:45

شبکه کتابخانه‌ای ایران در دنیا بی‌نظیر است

اردبیل- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور جز سه‌ شبکه فعال و برجسته است که در دنیا نیز عملکرد بی‌نظیری را در این حوزه شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی عصر سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: به دنبال سفر رئیس جمهور و وزرا به استان‌ها، ما نیز برای آشنایی با مسائل و مشکلات استان‌ها و شهرستان‌های مختلف سفرهای دوره‌ای را انجام می‌دهیم و سعی ما بر این است تا با ارزیابی نقاط ضعف و قوت به تقویت و توسعه شبکه کتابخانه‌ها در کشور کمک کنیم.

وی پیگیری مشکلات و حل آنها را با همکاری مقامات استانی و شهرستانی یادآور شد و تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی جز معدود نهادهایی است که مستقیم با مردم در ارتباط است و سعی بر این است تا ارائه خدمات به مردم در کیفی‌ترین و مطلوب‌ترین شرایط انجام شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سیاست راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی را ارتقای کیفی ارائه خدمات به مردم در قالب شبکه گسترده کتابخانه‌ها اعلام کرد و گفت: بعد از مدارس و مساجد، کتابخانه‌های عمومی سومین شبکه گسترده کشور است که در پهنه وسیع ارائه خدمات را انجام می‌دهد.

رمضانی فعالیت سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشور را یادآور شد و افزود: یک‌هزار کتابخانه مشارکتی و بیش از ۲ هزار و ۷۳۰ کتابخانه عمومی در کشور فعالیت می‌کنند و ما در توسعه شبکه کتابخانه‌ای جز کشورهای پیشرو در دنیا، منطقه و حتی آسیا هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در منطقه و بین کشورهای جهان اسلام شبکه کتابخانه‌ای ایران جز شبکه‌های گسترده‌ای است که حتی از ترکیه، مصر و مالزی نیز پیشروتر است.

رمضانی اضافه کرد: در دنیا جز ۲۰ کشور پیشتاز در این حوزه هستیم که خدمات متنوعی را به ویژه بعد از انقلاب اسلامی در قالب نهاد کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود.

وی به سابقه ۱۰۰ ساله فعالیت کتابخانه‌ها در کشور با قدمت کتابخانه تربیت تبریز اشاره کرد و ادامه داد: در دهه ۴۰ ساختار کتابخانه‌ها ابلاغ شده و ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد گسترش کتابخانه‌های متنوعی هستیم که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۳۰۰ کتابخانه آن هم در مناطق معدود کشور وجود داشته است.

رمضانی بیان کرد: به لحاظ فرهنگی ما خدمات را جدی نگرفتیم در حالی که پیشرفت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد و باید به این فعالیت‌ها بالید.

وی به عضویت بیش از ۲۰ میلیون نفر در کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: با کد ملی ارائه خدمات به ۱۰ میلیون نفر انجام می‌شود هر چند که شرایط کرونایی به کاهش جمعیت فعال کتابخانه‌های عمومی منجر شد اما بعد از کرونا آرام آرام وضعیت مطلوبی را در فعالیت کتابخانه‌ها شاهد هستیم به طوری که هم اکنون عضویت در کتابخانه‌های عمومی به عنوان اعضای فعال از ۲ میلیون نفر عبور کرده است.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ۶۰ درصد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند که سعی ما بر این است تا خدمات متنوع در قالب شبکه کتابخانه‌ها به مراجعین ارائه کنیم.

وی تبدیل کتابخانه‌های عمومی را به پایگاه فرهنگی و اجتماعی یادآور شد و تصریح کرد: ما به دنبال بازتعریف خدمات کتابخانه‌ای در کشور هستیم تا بیش از ۶۰ نوع خدمات جدید را در این مجموعه‌ها ارائه کنیم.

رمضانی افزود: در کنار توسعه بعد فیزیکی، توسعه خدمات کتابخانه‌ای در اولویت برنامه‌ها است و ما سعی می‌کنیم تا شرایط بهتری را در این بخش به وجود آوریم.

۳۰۰ پروژه عمرانی نیمه‌تمام داریم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اولویت نهاد کتابخانه‌ها را در کنار توسعه خدمات، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در مناطق مختلف کشور اعلام کرد و گفت: در استان اردبیل نیز سعی بر این است تا این پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام رسیده و وضعیت مطلوبی را شاهد باشیم.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ۳۰۰ پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که البته مجری احداث این پروژه‌ها نهاد کتابخانه‌های عمومی نیست ولی ما تسهیل‌گر کار و پیگیر مطالباتی هستیم که در سفر استانی رئیس جمهور نیز منابع خوبی در این زمینه اختصاص یافته است.

رمضانی مشارکت خیرین را در ساخت و توسعه کتابخانه‌های عمومی ارزشمند عنوان کرد و ادامه داد: در کنار تأمین زمین اهدایی از سوی خیرین، اهدای کتاب را نیز در ابعاد مختلف شاهد هستیم که قطعاً در سال‌های آینده این اقدامات به شکل مؤثر و مهم اتفاق می‌افتد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1064342

مهمترین اخبار ایران و جهان: