نیوز سیتی!
03 دی 1401 - 11:35

ازبکستان 300 هزار تن نفت از قزاقستان خریداری می‌کند

وزارت انرژی ازبکستان از امضای چند توافقنامه همکاری در زمینه انرژی بین این کشور و قزاقستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، وزارت انرژی ازبکستان از امضای چند توافقنامه همکاری در زمینه انرژی بین این کشور و قزاقستان خبر داد.

بر اساس گزارش این وزاتخانه، قراردادی به ارزش 150 میلیون دلار در مورد عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی قزاقستان به میزان 300 هزار تن در سال 2023 به امضا رسید. طرفین توافق کردند که بر روی افزایش حجم عرضه نفت به 3 میلیون تن کار کنند.

قرارداد دیگری به مبلغ 9 میلیون دلار ترانزیت 300 هزار تن نفت روسیه از طریق قزاقستان را در سال آینده پیش بینی می‌کند.

طرفین در مورد ترانزیت متقابل گاز طبیعی، نوسازی تاسیسات ذخیره سازی زیرزمینی گاز موجود و ساخت تاسیسات جدید و همچنین توسعه سیستم انتقال گاز توافق کردند.

کمیته دولتی زمین شناسی و منابع معدنی ازبکستان یادداشت تفاهمی با شرکت قزاقستانی «قزاق گاز» برای انجام کارهای اکتشافی و اجرای پروژه های مشترک در دو کشور امضا کرد. به عنوان بخشی از این یادداشت، کارگروه های مشترک باید تا اول ماه می پیشنهادات مشخصی را تهیه کنند.

در سال 2023 در مورد توسعه یک مطالعه امکان سنجی برای ساخت نیروگاه حرارتی مدرن با سوخت زغال سنگ با ظرفیت حداکثر 2000 مگاوات در قزاقستان و تامین برق تولیدی به ازبکستان توافق شد.

علاوه بر این، توافقنامه ای در مورد یک پروژه 1.3 میلیارد دلاری برای تولید فسفات و کودهای معدنی پیچیده بین Uzkimyosanoat (Uzkhimprom) و Kazphosphate امضا شد.

پیش از این گزارش شده بود که موضوع همکاری در بخش انرژی یکی از موضوعات کلیدی در مذاکرات هیئت های دو کشور با حضور روسای جمهور بوده است. به طور خاص، پروژه های نوسازی و ساخت تاسیسات انرژی، اکتشافات زمین شناسی و پردازش عمیق گاز طبیعی مورد بحث قرار گرفت.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 929942

مهمترین اخبار ایران و جهان: