نیوز سیتی!
16 آذر 1401 - 23:29

دانشگاه نباید محل ادبیات تولیدی اتاق فکر دشمن باشد/ باید در مقابل دانشگاه و دانشجویان پاسخگو باشیم

استاندار آذربایجان شرقی، با اشاره به توطئه‌های دشمنان برای به انحراف کشاندن مطالبات دانشجویی، خطاب به دانشجویان، گفت: مراقب باشید دانشگاه محل ادبیاتی نباشد که اتاق فکر دشمن تولید کرده است؛ این ادبیات در شأن دانشگاهیان نیست؛ دانشگاه محل آزاداندیشی، بیان مطالبات، انتقادها و حتی اعتراض‌ است، اما جای تامل و تعجب است که در دانشگاه، بخشی از افراد حاضر به گفت‌وگو نیستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عابدین خرّم امروز در مراسم گرامی‌داشت روز دانشجو در دانشگاه تبریز، با ادای احترام به شهدای دانشجو که برای استقلال، آزادی و عظمت ایران اسلامی جان خود را فدا کردند، گفت: دانشگاه تبریز مشهد شهدا و محل تربیت بزرگانی است که در تاریخ انقلاب منشأ تحولات عظیم بودند.
 
وی با تأکید بر اینکه باید در مقابل دانشگاه و دانشجویان پاسخگو باشیم، افزود: این دولت خود را پاسخگوی همه مسئولیت‌هایش می‌داند؛ مسئولیت‌هایی که به‌عنوان امانت به ما سپرده شده و جز برای خدمت به مردم، هیچ ارزش دیگری ندارد.

خرّم اظهار داشت: از روز نخست مسئولیت، پیگیر نشست‌های هم‌اندیشی و هم‌فکری با نخبگان و اساتید دانشگاهی بودم و تاکنون دو بار در جمع اساتید دانشگاه حضور یافته‌ام و چندین نشست هم با تشکل‌های دانشجویی داشته‌ام؛ مسئولان استان هم موظفند در دانشگاه حضور یابند و اگر دعوت دانشجویان را برای پاسخ‌گویی اجابت نکنند عزل خواهند شد.

وی تصریح کرد: در طول سال‌های بعد از انقلاب، هیچ پیشرفتی در کشور بدون حضور عناصر دانشگاهی انجام نشده و همه مسئولان در همه بخش‌ها باید از این سرمایه عظیم استفاده کنند.

 استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت جنبش‌های دانشجویی در 70 سال گذشته، گفت: دانشجویان همواره نماد عدالت‌خواهی، خودآگاهی، تحول و مبارزه با استبداد و استعمار بوده‌اند و بعد از انقلاب اسلامی نیز نقش آنها در تحولات کشور از لحاظ کمی و کیفی ارتقا یافته است.
 
وی اشاره کرد: قبل از انقلاب اسلامی، کلا 8 هزار نفر دانشجو در استان داشتیم که این رقم امروز به 200 هزار نفر و اعضای هیأت علمی نیز از 650 نفر به 8 هزار نفر رسیده است؛ نسبت دانشجوی دختر به کل دانشجویان هم از یک‌پنجم در قبل از انقلاب به یک‌دوم افزایش یافته است.
 
خرّم با اشاره به اینکه نگاه امام و رهبری انقلاب به دانشگاه و دانشجو در تقابل با نگاه واپس‌گرای دشمنان و وابستگان آنهاست، افزود: در نگاه انقلابی، دانشگاه محل نخبه‌پروری، حل مسائل، تولید علم، جنبش نرم‌افزاری و تربیت نیروی متخصص است، اما در نگاه دشمن، دانشگاه به‌عنوان مرکز پرورش مهره برای غرب، مصرف‌کننده علم و دستگاه تولید مدرک است.
 
وی خاطرنشان کرد: در نگاه انقلابی، دانشگاه محل تحلیل و بینش و دانش سیاسی و سیاست‌گرایی است ‌و حضور فعال دانشجویان در عرصه سیاسی از برکات انقلاب است، اما سیاست‌زدگی و سیاست‌فریبی را سم مهلک برای دانشگاه و دانشجو می‌دانیم.
 
خرّم افزود: دشمن از دانشگاه‌های ما ضربه خورده است، زیرا دانشمندان ما مثل شهید شهریاری و شهید آشتیانی که پیشرفت‌های علمی کشور به دست آنها رقم خورده، محصول همین دانشگاه‌ها هستند.
 
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به توطئه‌های دشمنان برای به انحراف کشاندن مطالبات دانشجویی، خطاب به دانشجویان، گفت: مراقب باشید دانشگاه محل ادبیاتی نباشد که اتاق فکر دشمن تولید کرده است؛ این ادبیات در شأن دانشگاهیان نیست؛ دانشگاه محل آزاداندیشی، بیان مطالبات، انتقادها و حتی اعتراض‌ است، اما جای تامل و تعجب است که در دانشگاه، بخشی از افراد حاضر به گفت‌وگو نیستند.
 
وی در پاسخ به مطالبه یکی از دانشجویان درخصوص لزوم شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران استانی، گفت: تلاش کرده‌ایم تا در انتصاب‌ها، از نیروهای جوان و متخصص استفاده کنیم؛ البته یکی از مشکلات ما تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب است که در همین دانشگاه باید انجام شود و آماده‌ایم تا از جوانان انقلابی و تحصیل‌کرده دانشگاهی استفاده کنیم.
 
خرّم با اشاره به بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم در استان ازجمله جذب بیش از 17 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، حل مشکل قطعی آب و برق، حل تنش آبی 450 روستا، تولید بیش از 300 هزار تن گندم و پرداخت کامل مطالبات کشاورزان، اجرای 90 طرح گردشگری و ...، اظهار داشت: همه این کارها به دست مدیران جوان و پرتلاش انجام شده است که باید به دانشجویان گزارش داده شود و مسئولان دانشگاه تورهای ویژه برای دانشجویان برگزار کنند تا این کارها را از نزدیک ببینند.

وی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم تا پایان فعالیت چهار ساله خود کمبودها را رفع خواهد کرد، افزود: امروز که دشمن یک جنگ ترکیبی را به کشورمان تحمیل کرده است، امیدوار به کمک و همکاری شما دانشگاهیان هستیم و اگر وحدت و همدلی در همه بخش‌های کشور باشد دشمن خارجی نمی‌تواند مسیر پیشرفت ملت را منحرف کند.

 استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وقایع اخیر کشور و تلاش دشمن برای ایجاد اغتشاش، آشوب و ناامنی در جامعه، گفت: در این وقایع، بخشی از جوانان ما اسیر فضای مجازی منحوس دشمن شدند که اینها فرزندان ما هستند و نباید طرد شوند؛ اما نسبت به آشوبگرانی که سلاح به دست می‌گیرند و به دنبال ایجاد ناامنی هستند هیچ گذشت و مماشاتی نخواهیم داشت.
 
وی افزود: در وقایع اخیر، تعداد شهدای امنیت و شهدایی که به دست اغتشاش‌گران کشته شدند از کسانی که سلاح به دست گرفتند بیشتر بود و دیدیم که آنها با چه قساوتی دست به جنایت می‌زدند؛ ما ۳۰۰ هزار شهید نداده‌ایم که امنیت کشور خدشه‌دار شود.
 
خرّم تصریح کرد: شعار و عمل این دولت، کارآمدی، پاک‌دستی و خدمت بی‌منت به مردم است و یک لحظه هم در این مسیر توقف نخواهد کرد و به حول و قوه الهی آینده درخشانی در انتطار این کشور و ملت است.
 
پیش از سخنان استاندار آذربایجان شرقی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی شامل انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، شورای صنفی رفاهی دانشجویان و شورای هیئات دانشجویی در سخنانی به بیان مطالبات و انتظارات دانشجویان از مسئولان دولت پرداختند.
 
تأکید بر نقش تعیین‌کننده دانشجویان در عبور از بحران‌ها، تعمیق دیدگاه‌های سیاسی و آگاه‌سازی آحاد جامعه و تقویت ارتباط بین مردم و حاکمیت، فراهم کردن فضای دانشگاه برای تعامل، گفت‌وگو و آزاداندیشی، لزوم توجه به مسائل صنفی، رفاهی، معیشتی و اشتغال دانشجویان، نهادینه کردن فرهنگ تولید و اعتلای دانش برپایه ارزش های اسلامی و اخلاقی، انتقاد از محافظه‌کاری برخی مسئولان و عدم حضور آنها در دانشگاه برای پاسخ‌گویی درخصوص عملکرد دستگاه‌های اجرایی، لزوم استفاده از مشورت و هم‌فکری دانشگاهیان در تصمیم‌گیری‌های استانی و تأکید بر تلاش جدی مسئولان برای مبارزه با فساد و حل مشکلات مردم از محورهای سخنان این دانشجویان بود.
 

پایان پیام/
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 901286

مهمترین اخبار ایران و جهان: