نیوز سیتی!
05 بهمن 1401 - 22:30

اتاق فکر کشاورزی استان قزوین تشکیل شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اتاق فکر کشاورزی باید با همراهی سازمان جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی در قالب شورای مشورتی با هدف پیشبرد اهداف بخش خصوصی در این استان تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدحسین عطائی عصر امروز در نشست با شرکت‌های خدمات مشاوره فنی بخش کشاورزی که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: اتاق فکر کشاورزی باید با همراهی سازمان جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی در قالب شورای مشورتی با هدف پیشبرد اهداف بخش خصوصی در این استان تشکیل شود.

وی اضافه کرد: این اتاق فکر باید ماهانه تشکیل شود و بر روی طرح‌ها و موضوعات مرتبط با بخش خصوصی در راستای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت کارشناسان و مهندسان کشاورزی  تصمیم گیری کند.

عطائی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های مهم مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، انجام کارهای مشاوره‌ای در راستای اجرای طرح‌ها است که می‌توان برای آن سازوکاری جامع تدوین کرد.

وی یادآور شد: اعتقاد داریم واگذاری کارها به بخش خصوصی باید با جدیت پیگیری شود و قطعاً حضور کارشناسان در عرصه تولید می‌تواند به افزایش تولید و تحول دشت قزوین منجر شود.

فرمانده قرارگاه امنیت غذایی استان قزوین با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما در استان قزوین افزایش بهره‌وری در تولید گلخانه‌ها و محصولات زراعی است، گفت: کارشناسان و مهندسان بخش خصوصی در این رابطه ایده‌های بسیاری دارند و برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم این است که اجرای طرح‌های ارتقای بهره‌وری کشاورزی را به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی واگذار کند.

عطائی از افزایش تعداد مراکز خدمات غیردولتی کشاورزی به 16 واحد خبر داد و افزود: این افزایش نشان‌دهنده موفقیت دولت سیزدهم در حوزه برون‌سپاری کارها به بخش خصوصی است که در این زمینه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بسیار فعال عمل کرده است.

لزوم استقرار مسئول فنی در داروخانه‌های گیاه‌پزشکی استان قزوین

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین هم در این نشست با بیان اینکه 1733 مهندس کشاورزی به صورت رسمی عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین هستند، گفت: امروز انتظار ما این است که با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین به صورت حداکثری برای دفع آفات مخرب بخش کشاورزی استفاده شود.

فرامرز حریری‌مقدم با بیان اینکه در این زمینه به اعتماد بیش از پیش مدیران سازمان جهاد کشاورزی نیاز داریم، افزود: در سال جاری نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی واحدهای تولید سم و کود در استان قزوین را ساماندهی کرده است.

وی با ذکر اینکه 220 فروشگاه عرضه سموم نباتی در استان قزوین وجود دارد، ادامه داد: از این میان 64 واحد در راستای بند ج ماده 2 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع به داروخانه گیاه‌پزشکی تبدیل شده‌اند.

حریری‌مقدم یادآور شد: این واحدها نه به عنوان یک سم‌فروش بلکه با حضور متخصصان و کارشناسان فنی به نسخه‌نویسی برای مقابله با آفات اقدام خواهند کرد. حضور مسئول فنی دارای پروانه اشتغال معتبر از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در داروخانه‌های گیاه‌پزشکی موجب پایداری در امنیت غذایی می‌شود.

وی افزود: حضور مسئول فنی در داروخانه گیاه‌پزشکی الزامی و ضروری است که این امر موجب اشتغال کارشناسان عضو سازمان شده و موجب می‌شود تا از ظرفیت علمی آن‌ها بیش از گذشته استفاده شود. خوشبختانه سیاست دولت سیزدهم واگذاری کارها به بخش خصوصی است که باید از این فرصت استفاده کرد.

نیروی کافی برای آموزش و ترویج کشاورزان استان قزوین وجود ندارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این نشست با اشاره به اجرای طرح‌ کشت قراردادی در استان قزوین گفت: با توجه به جدید بودن مقوله کشت قرادادی برای بیشتر کشاورزان استان قزوین باید از توان بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی برای آموزش و ترویج کشت قراردادی استفاده کنیم، چرا که در این زمینه نیروی کافی نداریم.

علی راه‌انجام اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل تعدد وظایف حوزه تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی و اجرای طرح‌های سنگینی مانند جهش تولید در دیمزارها نیازمند به‌کارگیری مهندسان کشاورزی از بخش خصوصی هستیم و در این حیطه می‌توان بسته‌های تشویقی خوبی برای همکاران سازمان نظام مهندسی کشاورزی در نظر گرفت.

وی ادامه داد: نگاه ما باید به توسعه کشاورزی استان قزوین از مدیریت دولتی به مدیریت خصوصی تغییر پیدا کند و در این زمینه باید در کنار سازمان نظام مهندسی نهادهای خصوصی دیگری در بخش کشاورزی استان قزوین فعال شوند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 998442

مهمترین اخبار ایران و جهان: