نیوز سیتی!
18 آذر 1401 - 19:44

حذف لایحه برنامه ویزای مترجمان افغانستانی در آمریکا

سناتورهای جمهوریخواه تمدید برنامه ویزای مهاجرت ویژه مترجمان افغانستانی همکار با نیروهای آمریکایی را از لایحه هزینه‌های دفاعی سنای آمریکا حذف کردند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سناتورهای جمهوریخواه آمریکا تمدید برنامه ویزای مهاجرت ویژه مترجمان افغان که در 20 سال جنگ افغانستان با نیروهای آمریکایی همکاری می‌کردند را از لایحه هزینه‌های دفاعی سنای این کشور حذف کردند.

به گزارش نشریه «استارز اند استرایپس»، این اقدام سناتوران آمریکایی ممکن است پایان برنامه‌ اسکان مترجمان افغانستان در این کشور باشد.

سناتور «جین شاهین» یکی از منتقدان این اقدام گفت: «بسیار ناامیدکننده است که مانع‌تراشی جمهوریخواهان مانع از تمدید مجوز برنامه SIV افغانستان در این لایحه شده است. برنامه‌ای که برای پایبندی آمریکا به وعده‌هایش در مقابل متحدان افغانستانی ما ضروری است».

یکی از کارمندان کنگره مطلع از این موضوع که مجاز به صحبت در مورد آن نیست، به نشریه‌ «استارز اند استرایپس» گفته است سناتور چارلز گراسلی و یکی از اعضای جمهوریخواه مجلس، رهبری تلاش برای حذف ماده لایحه دفاعی را به عهده داشتند.

برنامه SIV زمانی از حمایت هر دو حزب برخوردار بود. در ماه می سال گذشته، سه ماه قبل از سقوط دولت تحت حمایت آمریکا در کابل، نامه‌ای به امضای 20 سناتور که هفت جمهوریخواه شامل آن بود خواستار ادامه حمایت از «دولت (بایدن) برای حفظ یکپارچگی برنامه» شد.

کهنه سربازان مدافع این لایحه و مترجمان افغانستانی در نظرات زیر پُست «استارز اند استرایپس» این اقدام سنا را محکوم کردند.

آدام بیتس، مشاور سیاست پروژه بین‌المللی کمک به پناهندگان مستقر در نیویوک، گفت: «این بی‌وجدانی است».

در حال حاضر، هر فردی که تا 31 دسامبر 2023 درخواست دهد، در نظر گرفته خواهد شد.

لایحه دیگر، قانون تعدیل افغانستان که وضعیت قانونی دائمی را برای افغانستانی‌های خارج از برنامه SIV یا سیستم پناهندگی فراهم می‌کند، همچنان در کنگره در حال بحث است. این لایحه با مخالفت برخی از جمهوریخواهان روبه‌رو شده است.

انتهای پیام/.

 
منبع: تسنیم
شناسه خبر: 902621

مهمترین اخبار ایران و جهان: