نیوز سیتی!
12 آذر 1401 - 21:49

زمینه تبادلات علمی و تجاری بین اصفهان،مسکو و سن‌پترزبورگ فراهم شد

اصفهان- استاندار اصفهان گفت: زمینه تبادلات علمی، تجاری و فرهنگی بین اصفهان، مسکو و سن پترزبورگ در سفر اخیر هیئت تجاری استان به روسیه طی تفاهماتی فراهم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا مرتضوی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رؤسای جمهور ایران و روسیه بنا دارند که توسعه روابط بین این دو کشور صورت گیرد، اظهار داشت: روابط ما در سال‌های اخیر نیز رو به گسترش بوده و با پیوستن ایران به پیمان شانگهای این ارتباطات گسترده‌تر و مراودات بین دو کشور بهتر شده است.

وی با اشاره به پشتیبانی‌ها در سطح حاکمیت برای ارتقای روابط در بازارهای کشورهای همسایه و کشورهای عضو شانگ‌های، افزود: تصمیم بر این است که فارغ از فضای کلی که گسترش روابط توسط دولت و وزارتخانه‌ها انجام می‌شده، استان‌ها نیز به عنوان بازیگران اصلی که می‌توانند در این امر مؤثر باشند برای توسعه روابط تجاری و نقش آفرینی کنند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اصفهان و پیرو خواهرخواندگی اصفهان با شهر سن پترزبورگ، کشور روسیه تصمیم داشت در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ میزبان هیئت تجاری اصفهان باشد و در حوزه صنعتی، تجاری و اقتصادی، مدیریت شهری و زیرساخت‌ها، انتقال تجربیات علمی و فرهنگی افزایش سطح مبادلات صورت گیرد.

مرتضوی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای این سفر از چند ماه قبل بین اصفهان در بخش دولتی و خصوصی انجام شد، ادامه داد: بالغ بر ۴۰ نفر در قالب هیئت تجاری از اصفهان دوشنبه هفته گذشته به مدت سه روز برای باز کردن مسیر روابط و افزایش سطح همکاری‌ها به روسیه سفر کردیم و در این هیئت تجاری از حوزه میراث و گردشگری، شهرک علمی تحقیقاتی و جهاد کشاورزی حضور داشتند.

وی اضافه کرد: در بدو ورود به روسیه و در نخستین جلسه برای برپایی نمایشگاهی منطقه برای توزیع کالای ایرانی در مسکو اعلام آمادگی کردیم که مشابه سایر کشورهای منطقه تجاری، مذاکراتی برای این مجموعه نمایشگاهی برای عرضه کالا داشته باشیم.

مرتضوی توضیح داد: در نظر داریم که در این منطقه نمایشگاهی صنعتگران و فعالان اقتصادی توانمند ما حضور یابد و طی سالیان متمادی با عرضه کالاهای با کیفیت حجمی از بازار را به خود اختصاص دهند.

استاندار اصفهان با اشاره به جلسه فعالان اقتصادی استان با سفیر ایران در روسیه، گفت: صنعتگران و بازرگانان نظرات خود را مبنی زر انتظاراتی که از سفارتخانه داشتند اعلام کردند؛ رویکرد جدی دولت این است که سفارتخانه‌های ما محل راهبری سیاسی نباشد و این را به حوزه‌های اقتصادی- تجاری نیز تعمیم دهند و حضور تجاری و اقتصادی با پشتیبانی توسط سفارتخانه‌ها رونق بگیرد که این اتفاق در سفارت ایران در روسیه افتاده است.

مرتضوی با بیان اینکه در روز دوم سفر در محل سفارت ایران در مسکو صنعتگران اصفهانی با تجار بنام روس جلساتی در زمینه انرژی و نیروگاهی، صدها اَبر فروشگاه، شرکت‌های هواپیمایی و قطعه سازی داشتند، ابراز داشت: بازرگانان ما و تجار روس در حوزه‌های بازرگانی، علمی و دانشگاهی و شهرک‌های فناوری دو کشور مباحث مفصلی را مطرح کردند و بین ۸۰ نفر از تجار و بازرگانان جلسات رو در رو برگزار شد.

وی با اشاره به جلسه خود با وزیر دولتی مسکو، خاطرنشان کرد: در آن جلسه نیز بر ادامه همکاری‌ها فبین اصفهان و مسکو در حوزه‌های علم و فناوری، مدیریت شهری و زیرساخت‌های اقتصاد و تجارت و همچنین حوزه میراث و گردشگری ظرفیت‌های اصفهان و مسکو تاکید شد.‌

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه تفاهم نامه‌ای بین ایران و اتحادیه کارفرمایان اصفهان و روسیه برای افزایش سطح تبادلات برای حل مشکلات بیمه‌ای و بانکی و حمل و نقل دو کشور انجام شد، افزود: در اتاق بازرگانی شهر سن پترزبورگ با تجار نیز جلسه در سطح کلی و راهبردهای اساسی انجام شد که زمینه ساز توافقات بین ایران و روسیه بود.‌

تکمیل می‌شود…

منبع: مهر
شناسه خبر: 895721

مهمترین اخبار ایران و جهان: