نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 18:32

۲۴۰ کیلومتر از مسیرهای روستایی گلستان نیاز به آسفالت دارد

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: تعداد ۳۶ روستاهای استان در قالب ۲۴۰ کیلومتر فاقد راه روستایی بوده و یا نیاز به آسفالت دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس ابراهیم جاویدزاده ظهر امروز در جلسه بررسی راه‌های مناطق محروم شرق گلستان با حضور فرماندار شهرستان‌های کلاله و گنبدکاووس در سالن اجتماعات فرمانداری گنبدکاووس اظهار کرد: احداث راه‌های روستایی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار بر عهده راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بوده که بر این اساس ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت در گلستان وجود دارد و از این تعداد، ۹۰۰ روستا از یک راه مناسب برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۳۶ روستا با ۲۴۰ کیلومتر فاقد راه روستایی و یا آسفالت بوده که از این مسافت، ۶۵ کیلومتر در حوزه شهرستان گنبدکاووس است. تنها روستای ماسان‌کوب به طول بالغ بر ۳۵ کیلومتر فاقد راه مناسب بوده و اعتبارات محدود نیز سبب عدم احداث راه و یا آسفالت راه‌های روستایی در استان گلستان شده است.

وی ادامه داد: حفظ و نگهداری راه‌ها بر عهده راهداری بوده و متاسفانه اغلب دستگاه‌ها و ماشین‌آلات راهداری بیش از ۳۵ سال عمر داشته و فرسوده هستند که این امر در نگهداری راه‌ها مشکلاتی ایجاد می کند.

جاویدزاده گفت: در سال جاری تفاهم‌نامه‌ای بین قرارگاه امام حسن‌مجتبی(ع) و اداره کل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای منعقد شد تا ۴۵۰ کیلومتر از راه‌های استان به ویژه راه‌های روستای بهسازی و روکش آسفالت شود. مسیر راه روستایی ماسان‌کوب و آرتقی چشمه در گنبدکاووس از اولویت ما در این تفاهم‌نامه است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ۲۳۵ کیلومتر از راه‌های استان گلستان به عنوان راه عشایری بوده، می توان از مشارکت این اداره کل در این مسیر استفاده کرد.
مسیر جاده روستای آی تمر به گنبدکاووس یک مسیر پدافندی و را دسترسی به سه شهرستان شرق را کوتاه می‌کند.

 

 

* تعریض، اصلاح مسیر و آسفالت جاده های روستایی

فرماندار شهرستان کلاله نیز در این جلسه گفت: مسیر روستای "آی تمر" به گنبدکاووس و شهر"کرند" به گنبدکاووس سه شهرستان شرق شامل مراوه‌تپه، کلاله و گنبدکاووس را به هم متصل کرده و در این مسیر روستاهای "قویجق"،"چالجه"، "قره‌آقاچ"،"یلی‌بدراق"،"تمرقره‌قوزی"در شهرستان کلاله و شهر"کرند"،روستاهای"هوتن"و"آی‌تمر" در حوزه گنبدکاووس با جمعیت بیش از ۱۶ هزار نفر قرار دارند که اگر این مسیر به طول ۹ کیلومتر آسفالت شود، مسیر آی‌تمر به گنبدکاووس را ۹۰ کیلومتر و آی تمر به کلاله را ۷۰ کیلومتر کوتاه خواهد کرد.

فرهاد شیبک اظهار کرد: وضعیت فعلی جاده خاکی و شیب تند دارد که وسایل نقلیه به سختی از این مسیر عبور می‌کنند و با توجه به اینکه عشایر و دامداران و کشاورزان نیز از این مسیر تردد می‌کنند، عبور تراکتور و حتی خودروی پراید به سختی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: این جاده در زمان بحران می‌تواند جایگزین جاده اصلی بوده و به عنوان یک جاده پدافندی بسیار اهمیت داشته و سه شهرستان شرق از گنبدکاووس تا مراوه‌تپه را به هم متصل می‌کند. همچنین مسیر آرامگاه خالد نبی(ع) و آرامگاه مختومقلی با آسفالت این مسیر کوتاه شده و سبب رونق این منطقه خواهد شد.

فرماندار شهرستان کلاله خاطرنشان کرد: نقشه برداری اولیه و مطالعات، تراشه برداری کوه برای کاهش شیب تند مسیر، تعریض و اصلاح مسیر، زیرسازی و شن‌ریزی و در نهایت آسفالت از جمله اقدامات این مسیر بوده که می‌توان در پنج فاز انجام داد.

وی ادامه داد: سپاه، بسیج و قرارگاه سازندگی امام‌حسن‌مجتبی(ع) با تامین قیر رایگان این مسیر موافقت کردند و اگرمجموعه راهداری و فرمانداری‌های شهرستان مشارکت نمایند این پروژه با سرعت و تامین اعتبار آسفالت می‌شود.

شیبک با اشاره به مسیر گنبدکاووس به کلاله موسوم به جاده کمربندی گفت: با وجود اینکه این مسیر در حوزه گنبدکاووس قرار دارد اما محل تردد دو شهرستان گنبدکاووس و کلاله بوده و یکی از اولویت‌های جاده‌ای در شرق گلستان است.

وی ابراز کرد: زیسازی و بهسازی مسیر روستای چارلجه و قوریجق در سال گذشته آغاز شده و پنج کیلومتر از ۱۵ کیلومتر این مسیر با اعتبار حدود ۱۰ میلیارد تومان زیرسازی و بهسازی شده و امسال نیز پنج کیلومتر دیگر با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در حال انجام است و تلاش داریم تا پنج کیلومتر دیگر را سال آینده به اتمام برسانیم.

* تامین آب شرب در روستاهای محروم از اولویت فرمانداری است

فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس گفت: تمام تلاش ما این است تا به مردم خدمات مطلوبی ارائه دهیم و در این مسیر اولویت ها را نیز در نظر داریم بنابراین تامین آب شرب در مناطق محروم جزو اولین اولویت فرمانداری است.

مهدی دهرویه اظهار کرد: دولت سیزدهم اراده خوبی در جبران عقب ماندگی‌های کشور در سالهای گذشته دارد و در این مسیر دولت‌ها را قضاوت نکرده و فقط تلاش به کار جهادی و رفع محرومیت‌ها دارد.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم در گنبدکاووس تلاش داریم تا عقب‌ماندگی بیش از ۳۰ سال گذشته را جبران کرده و از فرصت‌ها نهایت استفاده در راستای خدمت رسانی را ببریم.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1271565

مهمترین اخبار ایران و جهان: