نیوز سیتی!
11 خرداد 1402 - 10:45

حرکت پرسرعت به سمت خانه سالمندان؛ وقتی پدر و مادرهای کرمانشاه پیرتر می‌شوند

کرمانشاه متأسفانه آمار خوبی به لحاظ سالمندی ندارد، استان روز به روز در حال پیرتر شدن است. سال گذشته هشتمین استان پیر کشور بوده، اما امسال با افزایش یک رتبه دیگر در شاخص سالمندی، هفتمین استان پیر کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، امروز ۱۱ خردادماه روز جهانی والدین است. والدین ارکان هر خانواده و بنیان‌گذار جوامع هستند؛ پدران و مادران نیز عناصر سازنده خانواده هستند.

والدین با فراهم کردن شادی و امکانات زندگی با عشقی بی‌قید و شک بچه را از دوران نوزادی تا تبدیل شدن به یک فرد بالغ در دامن پرمهر خود می‌پروانند، با گذشت زمان نوزاد بزرگ می‌شود، بزرگ‌تر. به سن جوانی می‌رسد، پدر و مادر هم پیر و مسن‌تر به سن سالمندی می‌رسند.

پیری یک جریان زیستی‌ست که تمامی افراد بشر را شامل شده و اجتناب‌ناپذیر است؛ سالمندی دورانی از عمر با کوله‌باری از تجربه است که روندی طبیعی است که از زمان حیات جنین شروع و تا مرگ ادامه می‌یابد.

در گذشته سالمندان گرامی داشته می‌شدند، اما امروزه در حال واسپاری بزرگان خانواده‌ها به مراکز سالمندان هستیم، شاید یکی از دلایل آن به تعداد اولاد برگردد، خانواده‌های که تعداد فرزند بیشتری دارند به نسبت خانواده‌ای که تک فرزند دارند مراقبت از پدر و مادر سالمند برایشان راحت‌تر است، وظایف را بین خود تقسیم می‌کنند و...

بیش از ۱۲ درصد از جمعیت استان کرمانشاه پیر شده و هر ساله هم با کاهش نرخ باروری به سمت پیری در پیش است، بهزاد شهبازی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در این رابطه می‌گوید: کرمانشاه متأسفانه آمار خوبی به لحاظ سالمندی ندارد، استان روز به روز در حال پیرتر شدن است.

وی ادامه داد: سال گذشته هشتمین استان پیر کشور بودیم، اما امسال در این سه ماهه سپری شده، یک رتبه دیگر در شاخص سالمندی افزایش داشته و الان هفتمین استان پیر کشور هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با وجود افزایش امید به زندگی در جامعه، نرخ باروری کاهش یافته و سبب افزایش آمار افراد بالای ۶۰ سال شده است.

وی دالاهو را پیرترین و ثلاث باباجانی را جوان‌ترین شهرستان استان معرفی کرد و افزود: با توجه به وضعیت موجود باید سیاست‌ها و برنامه‌ها به سمت جوانی جمعیت پیش‌رود.

شهبازی اشاره‌ای به تلاش بهزیستی برای ایجاد مراکز روزانه برای سالمندان داشت و گفت: سالمندان و والدین ما عزیزان ما هستند، جامعه با بزرگان ارزشمند می‌شود، لذا درخواست داریم که والدین را تکریم کنند و به مراکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندی ارجاع ندهند.

وی با تأکید بر اجتماعی و توانمند ماندن سالمندان، تصریح کرد: بهزیستی چهار مرکز سالمندان دارد که یکی از آن‌ها روزانه و بقیه شبانه‌روزی است. همچنین از ۹ مرکز مراقبت در منزل بهزیستی، دو مرکز به سالمندان اختصاص دارد. در حال حاضر ۹۰۰ سالمند از خدمات بهزیستی در این مراکز بهره‌مند می‌شوند که هر یک به طور میانگین ۳ میلیون تومان هزینه دارد.

سالمندان قشری از جامعه هستند که در دنیای معاصر همگام با پیشرفت‌ها عظیم صنعت، علم و تکنولوژی به عنوان جمعیت روبه رشد با نیازهای ویژه‌ای محسوب شده و دولت‌ها خود را ملزم می‌دانند که این قشر را پیش‌از پیش مورد توجه قرار دهند.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1254521

مهمترین اخبار ایران و جهان: