نیوز سیتی!
28 دی 1401 - 15:39

لاوروف: آمریکا پس از جنگ سرد حدود ۳۰۰ بار به کشورهای خارجی حمله کرده است

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه ایالات متحده از زمان پایان جنگ سرد حدود ۳۰۰ بار به خاک کشورهای دیگر حمله کرده است، گفت: سخنان سیاستمداران غربی ثابت کرده که آنها مایلند روسیه یک شکست استراتژیک را در جنگ نیابتی کنونی در اوکراین متحمل شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز، چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص نتایج دیپلماسی این کشور در سال 2022 یادآور شد که ایالات متحده از زمان پایان جنگ سرد تا به امروز، حدود 300 بار به خاک کشورهای خارجی حمله کرده است.

به گفته وی، ایالات متحده درصدد متحد کردن کشورهای اروپایی علیه روسیه است تا بتواند بالاخره به "موضوع روسیه" خاتمه دهد. لاوروف اقدامات واشنگتن برای ایجاد ائتلاف علیه مسکو را با اقدامات امپراتور فرانسه ناپلئون بناپارت، که علیه امپراتوری روسیه جنگید، و رهبر آلمان نازی، آدولف هیتلر، که دشمن اصلی اتحاد جماهیر شوروی بود، مقایسه کرد.

وی  افزود:  «در حال حاضر ایالات متحده ائتلافی متشکل از تقریباً همه اروپایی‌ها، اعضای ناتو و نه تنها اعضای اتحادیه اروپا را سازماندهی کرده است و از طریق اوکراین، و در یک جنگ نیابتی، علیه کشور ما جنگ می‌کند و دقیقاً همان وظیفه حل و فصل نهایی «مسئله روسیه» را در نظر دارد که یک بار و برای همیشه به مشکل روسیه خاتمه دهد. اظهارات سیاستمداران غربی به وضوح نشان می دهد که آنها می خواهند روسیه یک شکست استراتژیک را متحمل شود و تلاش می‌کنند تا چنین اتفاقی بیفتد.»

 بحران اقتصادی جهانی مدت‌ها قبل از  جنگ در اوکراین آغاز شده بود

 وزیر امور خارجه روسیه در  کنفرانس مطبوعاتی درباره نتایج دیپلماسی این کشور در سال 2022  همچنین یادآور شد: «بحران اقتصادی جهانی مدت‎ها قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در حال شکل گیری بود. البته همکاران غربی ما به دنبال این بوده و هستند که اوکراین و آنچه پیرامون آن اتفاق می‌افتد را به رویدادهای اصلی در عرصه سیاسی، رسانه‌ای و اقتصادی جهان تبدیل کنند و روسیه را متهم می کنند که به اصطلاح "با تجاوز نظامی به اوکراین" باعث بروز تمامی مشکلات اقتصادی کنونی در جهان شده است.» 

به گفته وی، آمارهای بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و سایر ساختارهای بین‌المللی «به‌طور قانع‌ کننده‌ای نشان می‌دهد که بحران اقتصادی مدت‌ها قبل از آغاز عملیات ویژه ظهور پیدا کرده و در حال گسترش بوده است.

بر اساس نظرسنجی منتشر شده در اوایل ماه ژانویه توسط اندیشکده Szazadveg، حدود 80 درصد از شهروندان اتحادیه اروپا نیز معتقدند که سیاست های نادرست کمیسیون اروپا منجر به بروز بحران فعلی انرژی در کشورهای اروپایی شده است.

لاوروف احتمال مذاکرات صلح با زلنسکی را رد کرد

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که طرف روسی آماده بررسی هرگونه پیشنهاد جدی غرب برای مذاکره در اوکراین است، اما تاکنون هیچ پیشنهادی وجود نداشته است. به گفته وی، در عین حال نمی‌توان درباره مذاکره با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین صحبتی به میان آورد.

وی یادآور شد: رئیس جمهوری اوکراین ابتکارات صلح آمیز پوچ و بی اساسی را برای حل و فصل مناقشه مطرح کرده است، یک طرح 10 ماده‌ای، که در آن همه چیز انباشته شده - امنیت غذایی، امنیت انرژی، امنیت بیولوژیکی، خروج نیروهای روسیه از همه جا، توبه روسیه، تشکیل دادگاه و لزوم محکوم شدن این کشور. این مسائل به هیچ وجه قابل بحث نیستند.»

لاوروف: اهداف عملیات ویژه نظامی روسیه مشخص است و کنار گذاشته نخواهد شد

در همین راستا، سرگئی لاوروف تاکید کرد: « عملیات ویژه نظامی روسیه برای محافظت از دونباس اهدافی دارد که «ساخته و پرداخته ذهن نیست، بلکه بر اساس منافع اساسی و مشروع امنیتی فدراسیون روسیه تعیین شده و کنار گذاشته نخواهد شد. چه در خاک اوکراین و همچنین در هر سرزمین دیگری که با روسیه هم مرز است، نباید زیر ساختارهای نظامی که ممکن است تهدیدی برای این کشور باشند، وجود داشته باشد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی خارجی روسیه تاکید کرد: «در اوکراین نباید تبعیض و آزار و اذیتی مردم روس زبان که اراده سرنوشت خود را مشخص کرده و شهروندان اوکراین هستند وجود داشته باشد.آنها می خواهند زبان، فرهنگ و سنت‌های خود را حفظ کنند، می خواهند فرزندان خود را با توجه به آداب و رسوم اجدادی خود تربیت کنند و من تاکید می کنم که تمام این خواسته‌ها مطابق با قانون اساسی اوکراین است و باید اجرا شود.»

 پایگاه‌های نظامی آنگلوساکسون ممکن بود در دریای آزوف به‌عنوان «سکویی» علیه روسیه ظاهر شوند

لاوروف یادآور شد: «اوکراین در حال تبدیل شدن به سکویی برای حمله به روسیه بود تا منافع کشور ما را تضعیف کند. قبل از آغاز عملیات ویژه قرار بود در دریای آزوف، پایگاه‌های دریایی، و در وهله نخست پایگاه های آنگلوساکسونی ایجاد شود، زیرا غرب اوکراین را بعنوان "سکوی پرشی" برای حمله به روسیه در نظر گرفته بود.»

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 985121

مهمترین اخبار ایران و جهان: