نیوز سیتی!
12 آذر 1401 - 11:43

چین: آمریکا در تاریخ ۲۵۰ ساله‌اش، تنها ۱۶ سال درگیر جنگ نبوده است

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا ضمن اشاره به سیاست‌های زورگویانه واشنگتن در عرصه بین‌الملل یادآوری کرد که آمریکا در سرتاسرش تاریخش درگیر جنگ بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «ژائو لیجان»، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به اظهارات اخیر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به «تاریخ طولانی سیاست‌های خارجی تهاجمی واشنگتن» گفت آمریکا «دیپلماسی اجبار و زور» را کنار بگذارد.

وزیر خارجه آمریکا اخیراٌ گفته که «چین تهدید و چالشی نظامند و جدی برای نظم بین‌المللی قاعده‌محور، سازمان ناتو و حوزه‌های مرتبط با امنیت ائتلاف کشورهای ناتو است».

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به این اظهارات آنتونی بلینکن افزود: این اظهارات و بیانیه‌های مقامات آمریکا بر اساس واقعیت نیست، بلکه بازتاب روحیه و تعصب ایدئولوژیکِ دوران جنگ سردی است.

وی همچنین گفت: واشنگتن منشاء و متخصص دیپلماسی زور است که دامنه آن از تهدید به استفاده از زور است تا انزوای سیاسی، از تحریم‌های اقتصادی تا محاصره فناورانه.

به نوشته راشاتودی، بلینکن این اظهارات را در نشست اخیر وزرای خارجه سازمان ناتو در بخارست، پایتخت رورمانی بیان کرد. گرچه بلینکن اصرار می‌کرد که آمریکا نسبت به «گفت‌وگوی سازنده» با چین، رویکردی باز دارد و به دنبال «جنگ سردی جدید» نیست، با این حال گفت که ائتلاف ناتو «نگران سیاست‌های زورگویانه چین، از طریق استفاده از اطلاعات نادرست، توسعه سریع و غیرشفاف نظامی و افزایش همکاری‌ها با روسیه است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به این بخش از اظهارات بلینکن افزود: آمریکا در سرتاسر تاریخ ۲۵۰ ساله‌اس، تنها ۱۶ سال درگیر جنگ نبوده است. بیش از ۸۰۰ پایگاه نظامی خارج از کشور دارد. عملیات‌های نظامی خارجی‌اش در کشورهایی مانند عراق، افغانستان و لیبی موجب تراژدی‌های انسانی بی‌شماری شده. همچنین کاملاً روشن است که چه کسی امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌الملللی را تضعیف می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 894490

مهمترین اخبار ایران و جهان: