نیوز سیتی!
11 خرداد 1402 - 16:04

مجموعه آثار ۲۳ جلدی علامه «سید علی شهرستانی» در مشهد رونمایی شد

مشهد ـ مجموعه آثار ۲۳ جلدی علامه محقق استاد «سید علی شهرستانی» با حضور استادان حوزه علمیه استان خراسان رضوی و قم در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد تقی سبحانی، رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با باورهای انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی در آئین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی علامه محقق استاد سید علی شهرستانی اظهار کرد: جامعیت علوم و اندیشه‌های نویسنده، تخصص و نقطه زنی در حوزه فکر و اندیشه بزرگان مذاهب مختلف و داشتن تحلیل و عمق نگری در زوایای اندیشه‌های مختلف از جمله ویژگی‌های استاد سید علی شهرستانی است.

رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با باورهای انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه امامت پژوهی از مهمترین ویژگی‌های آثار علامه شهرستانی است، افزود: دفاع کلامی از مبانی فقهی شیعه از دیگر ویژگی‌های این عالم ربانی است.

وی بیان کرد: از نظر استاد شهرستانی فقه کلام اثبات مرجعیت اهل بیت و معصومین (ع) در خلال دانش فقه است.

علامه شهرستانی نظریه پرداز است

استاد محمدحسن ربانی بیرجندی، عضو هیأت علمی گروه فقه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان نیز در این مراسم اظهار کرد: علامه شهرستانی نظریه پرداز است و جوهر کار وی تحلیلی و با تاکید بر گزاره‌های بزرگان پیشین است.

عضو هیأت علمی گروه فقه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان با بیان اینکه علامه شهرستانی پس از عالم بودن، مؤلف نیز است، افزود: ایشان رسالت محور و بر اساس نیاز جامعه امروز کتاب می‌نویسد که کتابهای نظریه آمینه نبی، نظریه مصحف امام علی (ع)، نظریه جمع القران و نظریه منع تدوین الحدیث نمونه بارز آن است.

برای مسلمانان حدیث دارای ۲ کارکرد است

مجید معارف، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: بزرگترین دغدغه حدیث پژوهان مسلمان و غیر مسلمان (خاورشناسان) در عصر حاضر مسأله اعتبار و چگونگی حدیث است.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی افزود: برای مسلمانان حدیث دارای ۲ کارکرد است، یکی اینکه پس از قران، حدیث منبع شناخت اسلام و منبع دریافت معارف دینی است و دیگر آن که حدیث منبع و سند شناخت تاریخ اسلام است. به همین دلیل غرب گرایان برای هر حدیث تاریخ گذاری روایات دارند.

وی ادامه داد: حدیث شناسی و حدیث معتبر کلید دارد و کلید آن چیزی جز تدوین الحدیث نیست و علامه سید علی شهرستانی در آثار خود به این مسأله پرداخته و توجه داشته است.

آثار علامه شهرستانی تحقیقی و تهاجمی است

آیت الله نجم الدین مروجی طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این مراسم اظهار کرد: قلم موهبت است و خداوند به بعضی افراد این نعمت را عنایت می‌کند که در طول عمر خود کتابی را نگارش می‌کنند که که بسیار مفید و ماندگار می‌شود و خداوند این موهبت را به علامه شهرستانی عطا کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آثار وی تحقیقی و تهاجمی است و انفعالی و دفاعی نیست.

آثار علامه شهرستانی عالمانه، محققانه، شگفت انگیز و فوق معمول است

آیت الله سید جعفر سیدان، عالم و مدرس درس خارج فقه حوزه علمیه مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: آثار علامه شهرستانی عالمانه، محققانه، شگفت انگیز و فوق معمول است.

عالم و مدرس درس خارج فقه حوزه علمیه مشهد افزود: کار این عالم محقق در موضوعاتی است که تبیین و تحقیق آن بسیار مهم است و در این آثار به شایستگی به آنها پرداخته شده و تحقیقات بسیار عالمانه انجام شده است.

وی با بیان این که روش تحقیقی علامه شهرستانی با تکیه بر کتاب و عترت است، افزود: هرآنچه غیر از اهل بیت رسیده باشد و با بیانات اهل بیت هم‌خوانی نداشته باشد باطل و نادرست است و تنها آن چیزی درست است که از قرآن و حدیث گرفته شده باشد و آثار علامه شهرستانی اینگونه است.

به گفته سیدان، روش علامه شهرستانی زنده کننده حق است، چرا که بر اساس کتاب و حدیث آثار خود را تدوین کرده لذا روش ایشان باید در مراکز علمی مد نظر قرار گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1255046

مهمترین اخبار ایران و جهان: