نیوز سیتی!
23 دی 1401 - 09:21

انگلیس دولت مادورو را به رسمیت نمی شناسد/ واکنش ونزوئلا

انگلیس اعلام کرده که دولت مادورو را به رسمیت نمی شناسد و این موضع گیری لندن با خشم کاراکاس روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رهبر ونزوئلا با انتقاد از دولت انگیس بدلیل اصرار بر به رسمیت شناختن کابینه و مجلس ملی منحل شده مخالفان دولت ونزوئلا، این رویکرد لندن را ادامه تهاجم سیاسی، اقتصادی، مالی، انرژی و دیپلماتیک انگلیس توصیف کرد.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در پیام سالانه خود به مجلس ونزوئلا گفت: «خنده‌دار و مضحک است که لندن در این مرحله هنوز به این اقدامات مسخره و دروغ متوسل می‌شود.»

پیش از این روز پنجشنبه، وزارت خارجه انگلیس بیانیه‌ای صادر کرد و در آن گفت: «مجلس ملی منتخب در سال ۲۰۱۵ را به عنوان آخرین مجمع ملی منتخب دموکراتیک در ونزوئلا در نظر می‌گیرد.»

در بیانیه لندن آمده است: «ما همچنان مشروعیت حکومتی را که نیکلاس مادورو برپا کرده است، نمی پذیریم.»

این در حالی است که همزمان مادورو خاطرنشان کرد: «تنها نهاد قانونگذاری انحصاری و تعیین کننده، مجلس ملی است که توسط مردم در سال ۲۰۲۰ انتخاب شد.»

امتناع لندن از به رسمیت شناختن دولت ونزوئلا می تواند بر پرونده دادگاه مستقر در لندن تأثیر بگذارد که تعیین می کند آیا بانک انگلیس مجبور خواهد شد بیش از یک میلیارد دلار طلا به این کشور حوزه کارائیب بازگرداند یا خیر؟ از سال ۲۰۲۰، این بانک از واگذاری ۳۲ تن طلای ونزوئلا - به ارزش تقریبی ۱.۷ میلیارد دلار - به دولت مادورو خودداری کرده است و دلیل آن تصمیم دولت انگلیس برای به رسمیت شناختن گوایدو به جای مادورو است.

این اقدام انگلیس برای به رسمیت شناختن مخالفان دولت ونزوئلا در حالی است که هفته گذشته سفارت ونزوئلا در آمریکا که تحت کنترل گروه مخالفان بود، فعالیت خود را متوقف کرد. این سفارتخانه که از سال ۲۰۱۹ تحت کنترل خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت مادورو بود درباره علت توقف فعالیت خود گفته است که پس از انحلال دولت موقت به رهبری گوایدو، به فعالیت خود پایان داده است.

در بیانیه سفارت ونزوئلا آمده است: «به جامعه ونزوئلا در ایالات متحده و عموم مردم اطلاع می‌دهیم که سفارت ونزوئلا در ایالات متحده و همه مقامات آن به طور رسمی فعالیت خود را متوقف کردند.»

گوایدو در سال ۲۰۱۹ پس از رد نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ ونزوئلا، بر ایجاد دولت موقت در این کشور نفتی آمریکای لاتین تاکید کرد و در آن زمان در شرایطی که ریاست مجلس را بدست داشت، رهبری مخالفان دولت کاراکاس را نیز بدست گرفت و با حمایت آمریکا کنترل سفارت ونزوئلا در واشنگتن را نیز به دست آورد. سپس ایالات متحده گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد.

با این حال با پایان کار دولت ترامپ، حمایت از گوایدو نیز در آمریکا کاهش یافت و دولت بایدن به سمت رابطه مستقیم با دولت حاکم در ونزوئلا به رهبری نیکولاس مادورو حرکت کرد، تا آنجا که ماه گذشته انحلال کامل دولت موقت گوایدو اعلام شد. اکنون پس از انحلال کار دولت موقت گوایدو، سفارت ونزوئلا نیز که در اختیار نزدیکان گوایدو قرار داشت، از انحلال خود خبر داده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 973902

مهمترین اخبار ایران و جهان: