نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 16:35

جمهوری‌خواهان درباره خروج شتابزده آمریکا از کابل تحقیق می‌کنند

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا درباره خروج شتابزده ارتش این کشور از افغانستان تحقیق می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور خواستار دسترسی این کمیته به سوابق مرتبط با ارزیابی اطلاعاتی از تماس‌ها با طالبان شده است.

مک‌کال که پس از سلطه جمهوری‌خواهان بر مجلس نمایندگان آمریکا، ریاست کمیته روابط خارجی این مجلس را عهده‌دار شده، گفت «اینکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همچنان اطلاعات مربوط به خروج از افغانستان را نزد خودش نگه داشته، مضحک و شرم‌آور است.»

وی افزود: در صورت تداوم این روند، کمیته از اختیارات موجود برای الزامی کردن تحقق این درخواست‌ها استفاده خواهد کرد.

۲۶ آگوست ۲۰۲۱(۴ شهریور ۱۴۰۰) همزمان با سقوط پایتخت افغانستان، ۱۳ سرباز آمریکایی در حادثه بمبگذاری بیرون فرودگاه کابل کشته شدند و باوجود بودجه ۲ تریلیون دلاری آمریکا و ناتو که طی دو دهه حضور در افغانستان به این کشور تزریق کرده بودند، دولت افغانستان چند روز بعد از بمبگذاری فروپاشید.

هرچند دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا توافق خروج از افغانستان را با طالبان امضا کرد اما حزب جمهوری‌خواه همواره بایدن و دولت او را بابت مدیریت عملیات خروج، مورد انتقاد قرار داده و متعهد شدند به عنوان بخشی از تحقیقات علیه دولت او، جلسات دادرسی برپا کنند.

صحنه‌های آویزان شدن افغان‌های مستاصل، از چرخ هواپیماهای نظامی آمریکا، به سقوط شدید رضایت عمومی از بایدن در فاصله ۹ ماه پس از روی کار آمدنش، منجر شد.

وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر آنی درباره این تحقیقات خودداری کرده اما گفته که از آگوست ۲۰۲۱، بیش از ۱۵۰ جلسه توجیهی با اعضای کنگره برگزار کرده است.

در جریان آنچه طولانی‌ترین جنگ آمریکا خوانده می‌شود، حدود ۲هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته شدند اما این کشور دیگر در آمریکا اولویت نبود به طوری که بر اساس نظرسنجی موسسه «گالوپ» که یک سال پس از خروج از کابل صورت گرفت، ۵۰ درصد پاسخ‌دهندگان گفتند که این جنگ از ابتدا هم «اشتباه» بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 976702

مهمترین اخبار ایران و جهان: