نیوز سیتی!
11 دی 1401 - 12:47

کمک به کی‌یف، ظرفیت بازدارندگی واشنگتن در شرق آسیا را کاهش می‌دهد

یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت که تلاش و تقلای کاخ سفید برای تداوم حمایت مالی و نظامی از اوکراین، مشکلات جدی را برای واشنگتن در حوزه نفوذ در آسیا ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، گزارش یک نشریه آمریکایی حاکی از آن است که خالی شدن سریع زرادخانه تسلیحاتی آمریکا در پی تامین تسلیحاتی اوکراین، ظرفیت بازدارندگی واشنگتن در شرق آسیا را در کوتاه‌مدت به شدت تضعیف خواهد کرد.

در گزارش این نشریه آمده است: از نگاه عامه، بهترین استدلال برای تحدید مداخله آمریکا در جنگ اوکراین، ایدئولوژیک نیست بلکه راهبردی است و این یعنی واشنگتن به اندازه‌ای در خالی کردن زرادخانه تسلیحاتی خود سریع عمل کرده که این اتفاق می‌تواند توان بازدارندگی آمریکا در شرق آسیا را تضعیف کند. در شرق آسیا، به عنوان منطقه‌ای که برای آمریکا از لحاظ رونق اقتصادی، به مراتب مهم‌تر از اوکراین محسوب می‌شود، واشنگتن با رقیبی به مراتب قدرتمندتر به نام چین مواجه است.

این نشریه در اشاره‌ای آشکارا به جنگ اوکراین و عملیات نظامی جاری روسیه در این کشور، مدعی شد: برای واشنگتن بهتر است که تلاش کند تا میان جنگ و مناقشات خشونت‌آمیز فرهنگی که در مسیرش همه‌چیز را تحریف می‎‎کند، تمایز قائل شده و بین این دو، دیوار بکشد.

این گزارش پس از آن منتشر شد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اواخر اکتبر از راهبرد دفاعی جدید آمریکا پرده‌برداری کرد؛ راهبردی که در آن چین به عنوان بزرگ‌ترین خطر برای امنیت آمریکا تعریف شده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در مقدمه این راهبرد نوشت که «جمهوری خلق چین، در دهه‌های آتی همچنان مهم‌ترین رقیب راهبردی ما خواهد بود. دَن هوکانسون، رئیس اداره گارد ملی آمریکا تابستان سال گذشته گفته بود که ارتش این کشور به‌دنبال افزایش حضور آموزشی در منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

طرح آموزش گارد ملی آمریکا در سال ۲۰۰۲ راه‌اندازی شد و از آن زمان، این گارد ۱۵ کشور از ۳۶ کشور منطقه آسیا-اقیانوسیه را به این برنامه اضافه کرده است.

واشنگتن و پکن همچنان بر سر تعدادی از مسائل اختلاف دارند که از جمله آن می‌توان به موضوعات مرتبط با تایوان اشاره کرد؛ جزیره‌ای که چین آن را بخشی از قلمرو خود قلمداد کرده و اقداماتی همچون فروش فزاینده اسلحه به این جزیره از سوی واشنگتن را نقض سیاست «چین واحد» می‌داند.

واشنگتن در اوکراین هم به تامین سلاح و پول برای رژیم کی‌یف ادامه داده و در سوی مقابل، مسکو نیز بارها هشدار داده که این اقدام تنها به طولانی شدن جنگ منجر شده و آمریکا را به یک طرف مستقیم در جنگ تبدیل می‌کند.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا بیش از ۴۰ میلیارد دلار کمک نظامی و غیرنظامی برای اوکراین فراهم کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 947446

مهمترین اخبار ایران و جهان: