نیوز سیتی!
28 دی 1401 - 22:10

نظام آبیاری سنتی اراضی کشاورزی در بویین‌زهرا اصلاح شود

نماینده بویین‌زهرا و آوج در مجلس گفت: انتظار ما از فعالان اقتصادی بخش خصوصی شهرستان این است که با کمک دولت بتوانند نظام آبیاری سنتی در شهرستان بویین‌زهرا را اصلاح و سامانه‌های آبیاری نوین در این شهرستان را توسعه دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، روح‌الله عباسپور امشب در نشست با جمعی از فعالان اقتصادی بخش کشاورزی شهرستان بویین‌زهرا که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان بویین‌زهرا از دیرباز یکی از قطب‌های کشوری استان قزوین و حتی کشور بوده و به همین خاطر مزیت کشاورزی و باغداری در این شهرستان نباید تحت‌الشعاع توسعه صنایع و کارخانجات قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات امروز کشاورزان در بویین‌زهرا کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این شهرستان است که اگر چه چنین صنایعی در نزدیکی اراضی زراعی ما وجود داشته باشند، می‌توان با فرآوری سریع محصولات کشاورزی نه تنها جلوی ایجاد ضایعات را گرفت، بلکه می‌توان سودآوری تولید محصولات کشاورزی را در این شهرستان چندبرابر کرد.

عباسپور ادامه داد: باید نسبت ارزش محصولات کشاورزی نسبت به هزینه‌های تولید در این شهرستان ارتقا پیدا کند و یکی از راه‌های افزایش این ارزش پایان دادن به آبیاری سنتی است و رفتن به سمت روش‌های آبیاری نوین مانند آبیاری موضعی، آبیاری تحت فشار و آبیاری زیرسطحی است که موجب کاهش جدی مصرف آب کشاورزی و کارآمد شدن نظام آبیاری مزارع می‌شود.

وی یادآور شد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال زراعی جاری و سال زراعی آینده هم با استمرار وضعیت خشکسالی و بحران آب روبه‌رو هستیم و به همین خاطر انتظار ما از فعالان اقتصادی بخش خصوصی شهرستان این است که با کمک سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای بتوانند نظام آبیاری سنتی در شهرستان بویین‌زهرا را اصلاح کرده و سامانه‌های آبیاری نوین در این شهرستان را توسعه دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اثر مخرب دامداری‌های سنتی در تخریب بافت گیاهی مراتع طبیعی بویین‌زهرا گفت: امروز تولید خوراک ارزان برای دامداران سنتی و کسانی که گله‌داری می‌کنند، باید در دستور کار دولت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا مجبور نباشیم هم بافت گیاهی دشت‌های خود را در اختیار دامداران سنتی قرار دهیم.

عباسپور افزود: در ضمن باید در حوزه چرای دام مناطق ممنوعه تعریف کرده و بخش‌هایی از مراتع شهرستان بویین‌زهرا را به عنوان محل چرای دام‌های سنتی معرفی کنیم تا هم بتوانیم نظارت درستی بر چرای دام‌ها داشته باشیم و هم از نابودی بافت‌‌های گیاهی در سایر نقاط این شهرستان جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 985490

مهمترین اخبار ایران و جهان: